s          Cunoaşterea particularităților psihice ale copilului în general este o necesitate izvorâtă din însuşi scopul educației cerută de comanda socială prin care trece țara într-o anumită etapă.
          Scopul unei asemenea educații e unic şi este determinat de cerințele dezvoltării economiei de piață, fiind de la sine înțeles că trebuie să existe un program unitar în vederea formării omului constructor activ şi conştient al unei asemenea comenzi, cu o factură psihologică cerută de codul moral al unei astfel de lumi.
          Având însă în vedere faptul că oamenii sunt foarte diferiți, în funcţie de marea varietate funcțională a activității nervoase superioare şi de experiența de viață acumulată, pentru realizarea unui profil psihologic corespunzător unui asemenea tip de om nu este sufiicent să cunoaştem numai particularitățile psihice generale caractetistice unei anumite etape în dezvoltarea personalității copiilor, ci este cu totul necesar a cunoaşte şi ceea ce diferențiază un copil de alt copil de vârsta sa, adică particularitățile individuale ale fiecărui copil.

cdFrica de moarte a existat  întotdeauna  însă cândva  exista demnitate,  pe timpul  zeilor exista curaj și onoare. Atunci era o onoare să fii ales să mori pentru zeul tău.
În  vremuri de mult apuse bărbatul era considerat  simbolul onoarei al integrității, al dârzeniei  și al curajului  sau dacă vreți verticalitatea și curajul  aveau în ele pecetea bărbăției, erau atribute ale sexului puternic! Bărbatul era un luptător, un  războinic ce nu avea frică de nimic nici măcar de moarte!
Oamenii  credincioși  înțeleg  moartea ca o trecere în lumea de apoi unde sufletul  va trăi  în continuare lângă Dumnezeu și sfinți. Ateii  consideră moartea ca fiind un punct terminus, o încheiere a tuturor formelor de existență  atât sufletească cât și trupească. Acesta este și motivul pentru care ateii nu se  pregătesc în niciun fel pentru  marea trecere  și pentru viața de apoi, fiindu-le frică de moarte.
În realitate toți știm cu certitudine că  vom muri și că întocmai unei rulete rusești  cu gloanțe oarbe și adevărate  ne vine rândul  fiecăruia , nu într-o ordine anume ci pe sărite. Urcăm pe scara vremii, pas cu pas,  cu  fiecare zi ne apropiem tot mai mult de veșnicie fără să știm  cât ne-a mai rămas.

l          Pincipiul pitagoreic sau pitagorismul ne oferă cel mai bun exemplu de filosofie a tot cuprinzătoare clădită întocmai după modelul uman.
          Astfel, după acest principiu, "numerele sunt elementele tuturor lucrurilor..."(Aristotel - METAFIZICA, 986a, 17), iar reducerea lumii la ordine şi la afinitatea cu mintea, îşi atinge astfel limita extremă.
          Exponenții acestui principiu au fost influențați, cu siguranță în această generalizare, de exeplul dat de matenatică, constatând cât de departe poate merge aceasta în direcția exprimării naturii fenomenelor astronomice, bunăoară.
          Astfel că, pentru ei, tot ceea ce se petrece în cer are corespondențe cu tot ceea ce se petrece pe pământ, motiv pentru care trebuie căutat cu perseverență aici, deoarece, acelaşi principiu care guvernează natura trebuie neapărat descoperit şi în viața umană.
          Exponenții principiului enunțat mai sus au aflat întrupate în tehnica diferitelor meşteşuguri umane, numărul, raportul şi proporția.

Mihaela CDÎn urmă cu aproximativ  un deceniu, chiar dacă au existat o mulțime de indicii, amenințări războaie și răsturnări de valori aproape incredibile, pe scara moralității, totuși  puțini dintre noi și-ar fi putut imagina că însăși umanitatea va fi pusă sub amenințare într-o zi!
Așa zisele schimbări de percepție de dragul liberalismului și al  modernismului,păreau destul de inofensive și  în cel mai rău caz puteai gândi că e vorba de un liberalism prost înțeles și nicidecum că  face parte dintr-un plan imens de transformare a  noastră ca specie umană.
Semănarea războaielor și a urii pe  tot locul pe mapamond precum și  înrădăcinarea foamei pentru bani  a reușit rapid să strângă adepți în masă, în timp ce  viața de zi cu zi se derula într-un ritm tot mai amețitor  fără a mai  lăsa timp de  gândire  și analiză, lăsându-ne să credem că asta este normalitatea. Fără să știm ne-am încadrat în tipare prestabilite  fiind doar urmăriți pe marea tablă de șah a lumii  de ochii hulpavi ai păpușarilor  cum ne vindem unii pe alții, cum ne  îngrămădim și ne îmbrâncim  pentru a ieși în  față pentru  o așa zisă evoluție spre  bunăstare. Un pol (bănuţ) în plus  nu strică nimănui și iată că  ofertele ademenitoare nu puteau fi refuzate nici de cei care până mai ieri își aveau  conștiința  curată că munca lor  va ajuta la  progresul nostru al tuturor.

l          Cosmologia timpurie a generat automat şi o psihologie incipientă, drept urmare a apropierii dintre concepțiile reprezentanților ei, care concepții decurgeau imediat din trăsăturile umane atribuite pe vremea aceea lumii privite ca totalitate.
          Astfel, sufletul uman era uşor multiplicat într-un suflet universal, deoarece însăşi structura lucrurilor era în aşa fel făcută încât să graviteze în apropierea funcțiilor şi necesităților umane.
          În felul acesta, acea nemuritoare ființă cosmică divină trebuie să fie obligatoriu însuflețită de acelaşi principiu vital care-i conferă omului creşterea, cunoaşterea şi mobilitatea.
          Din punctul acesta de vedere, cunoaşterea, alias percepția, este posibilă tocmai prin faptul că facultatea cunoaşterii este în fond o abreviere a lumii însăşi. Astfel, "asemănătorul cunoaşte asemănătorul", iar sufletului uman dăinuieşte printr-un amestec al tuturor elementelor.
          Reprezentanții unui alt grup de gânditori, presocratici, de data aceasta, sunt adeptii învățăturii conform căreia "contrariului cunoaşte contrariul".