Doctrina inerenței sufletului în muzică este de cea mai mare importanță în sistemul estetic al lui Platon, nu numai pentru faptul că după el, ea, muzica, rezolvă în mare parte problema unui etalon al gustului, ci şi fiindcă reprezintă temelia faimoasei şi îndelung dezvoltatei sale aplicări a ideilor estetice în educație, fie că dezmembrând muzica găsim în ea atributele unei dispoziții mentale, fie că ne îndreptăm în sens opus şi aplicăm modelul global al artelor muzicale la substanța maleabilă a sufletului unui copil.
În primul caz, temperamentul moral, curajul, dreptatea sau înțelepciunea, reprezintă esența descoperită înăuntru. În al doilea caz, arta desfăşurată s-ar putea compara cu un sigiliu regesc care ar urma să fie întipărit în ceara spiritului.
Platon şi-a reprezentat procesul de învățare la copii, ca ceva care implică o mult mai mare proporție de absorbire nemijlocită şi inconştientă a formei ṣi a deprinderii, şi mai puțin o achiziție conştientă de idei şi fapte, în sensul în care o percepem noi azi.
- Detalii
- Scris de Valentin Lupea
Citește mai departe: MARGINALII (24) - FORȚA MUZICII POATE MODELA SUFLETELE
„A devenit cumplit de evident că tehnologia ne-a depăşit umanitatea.”
(Albert Einstein)
Transumanismul este o mișcare intelectuală și culturală internațională care sprijină folosirea noilor științe și tehnologii pentru a îmbunătăți abilitățile și aptitudinile mentale și fizice ale oamenilor și a ameliora ceea ce ea vede ca aspecte nedorite și nenecesare ale condiției umane, cum ar fi prostia, suferința, boala, îmbătrânirea și moartea involuntară.
Gânditorii transumaniști postulează că ființele umane vor fi transformate mai devreme sau mai târziu în ființe cu abilități atât de mult extinse încât să merite eticheta de „postumane”, „postumanism”, „dincolo de umanism”, sau, și mai precis, „după umanism”, „în afara umanităţii”.
Într-o asemenea „omenire”, care va fi a Inteligenței Artificiale (IA, sau AI) vom vorbi de „homo digitalis”.
- Detalii
- Scris de N. Grigorie Lăcrița
Cuprins:
1. Un război nuclear ar însemna sfârșitul lumii.
2. Despre genialii cuceritori malefici.
3. Unii umanişti iluştri despre „geniile răului”.
3.1. Jules Verne, în cartea „Castelul din Carpaţi”.
3.2. Cincinat Pavelescu, în poezia „Geniul răului”.
3.4. Adrian Păunescu, în poezia „Suntem pe mâna unor nebuni”.
Concluzii.
Bibliografie
1. Un război nuclear ar însemna sfârșitul lumii
În această perioadă, pericolul unui al treilea război mondial înspăimântă întreaga omenire, care poate fi distrusă, chiar și de mai multe ori, distinct prin fiecare „tip„ de război, precum: război biologic; război chimic; război cu bombele cinetice; război cu super-armele cu fasciculule de particule; război cu armele laser cu energie direcționată sau armele electromagnetice etc. Aceste arme utilizate într-un conflict la scară mondială ar putea distruge omenirea de pe întreaga planetă la fel cum ar fi distrusă de un bombardament nuclear.
- Detalii
- Scris de N. Grigorie Lăcrița
Citește mai departe: Dintotdeauna omenirea a ajuns pe mâna unor mari nebuni
Atunci când prin intermediul interlocutorului său atenian, Platon declară că acceptă criteriul plăcerii pentru muzică, el precizează faptul că da, dar nu chiar plăcerea oricui, dezvăluind imediat afinitatea inerentă a muzicii față de suflet, afinitate sugereată în parte de conceperea muzicii ca imitație.
Arta corală, din care face parte muzica, "e o prezentare imitativă de moravuri, cu întreaga varietate de acțiune şi împrejurare, totul jucat de actori care depind de caracterizare şi interpretare"(LEGILE II 655). Însă, respingerea sau congenialitatea dintre muzică şi suflet, nu este altceva decât atracția sau repulsia a două elemente din interiorul unui singur tot, mai degrabă, decât a două entități distincte, iar muzica plăsmuită, abstracție făcându-se de dispoziția morală pe care o înfățişează, nu este altceva decât o muzica din care sufletul muzicii s-a dus.
Concepția lui Platon despre muzică este mai adecvat exprimată, dacă spunem că ea, muzica se împărtăşeşte din suflet, mai mult decât spunând că îl imită.
- Detalii
- Scris de Valentin Lupea
Rezumat. Orice persoană de pe această planetă, indiferent de țara în care locuiește și/sau muncește, de vârstă, sex, profesie, religie, concepția despre lume și viață, de zestrea sa cerebrală și materială, nu mai poate rămâne indiferentă față de schimbările inimaginabile care vor avea loc în ființa umană. Sunt tot mai mulți oameni de știință care atrag atenția asupra faptului că, dacă omenirea nu va avea capacitatea să conştientizeze, de pe acum, asupra măsurilor care trebuie luate, inteligența artificială va produce schimbări atât de mari care vor ajunge până la a face oamenii nemuritori, dar artificiali, fără a mai fi naturali, care vor fi „entități superinteligente complet nonconștiente, fără viață și fără conștiință”. Un asemenea „om inteligență artificială” va ajunge să constituie chiar și o amenințare pentru existența „omului ființă vie”, care își va trăi și ultima sa dezvoltare.
Cuvinte și expresii cheie: inteligență artificială; inteligență umană; omul ființă vie; omul inteligență artificială; computere (calculatoare); programe informatice (software); roboţi.
- Detalii
- Scris de N. Grigorie Lăcrița