„Poezia nu este într-o limbă anume/ ci într-un suflet anume/ Fără de nume” („Ars poetica” de Nichita Stănescu).
Nichita Stănescu, în „Ars Poetica”, oferă o definiție esențializată a poeziei. Această viziune rezonează profund cu esența volumului „Trăirile și frământările POETULUI” de Valentin Lupea, publicat la editura eCreator din Baia Mare, în 2024. Poezia este un mijloc de comunicare lingvistică, şi o manifestare a sufletului, un spațiu al introspecției și al revelației interioare.
Atât Nichita Stănescu, cât și Domnul Valentin Lupea tratează poezia ca pe un vehicul al sufletului, capabil să doboare limitele limbajului și să capteze miezul ființei. Domnul Profesor Lupea explorează sensul existenței și relația dintre materie și conștiință, meditând asupra întrebărilor fundamentale ale vieții: „Sensul existenței va reprezenta el oare / o provocare finală și-un motiv / al disensiunii între semeni, / pentru că nu fiecare vede în viață / același sens?” (Sens şi consens). În aceeași manieră, Nichita subliniază că poezia nu este constrânsă de limbajul material, ci este o expresie pură a sufletului.
- Detalii
- Scris de Adriana Crăciun
Cartea ”AVRAM IANCU CARACTERUL EUROPEAN AL REVOLUȚIEI ROMÂNE din 1848-1849” scrisă de doctor în științe istorice Gheorghe Firczak a fost tipărită la Editura Cetate Deva, în anul 2024 și aduce în prim plan cititorului, punctele de cotitură care au antrenat în organizarea și începerea revoluției din 1848-1849 la nivel european, revoluție la care s-au afiliat Moldova, Țara Românească și Transilvania, alături de alte popoare ale continentului.
Gheorghe Firczak s-a născut la 10. 06. 1955 în municipiul Lupeni, județul Hunedoara și este absolvent al Universității Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, Facultatea de Istorie-Filozofie, Secția istorie-filozofie.
Dragostea pentru istoria acestei țări, alături de pasiunea pentru filozofie, l-au determinat pe domnul Gheorghe Firczak să aloce un timp prețios studiului istoriei, pentru a readuce în inimile românilor evenimentelor politice, culturale și naționale. Scrisul l-a ajutat să investească în această pasiune și totodată, cercetarea minuțioasă și documentată. Informațiile obținute au fost așadar transformate în numeroase volume istorice apărute de-a lungul anilor, de care s-au bucurat generațiile trecute și prezente, iar viitorul va fi mărturia vie, că istoria acestei țări atât de încercate nu va fi uitată și nici dată la o parte sau înlocuită(așa cum s-a încercat de multe ori în timpul regimului comunist.
- Detalii
- Scris de Gabriela Dimitriu
Citește mai departe: Avram Iancu, simbolul REVOLUȚIEI ROMÂNE(1848-1849)
E temerar demersul făcut de poeta Daria Hristina acum, dar tot restul vieții și-ar fi reproșat apoi că nu și-a îngăduit nebunia frumoasă de-a fi pariat pe ea însăși la investirea întâilor pași în lumea rarefiată a literaturii adevărate, la șederea la masa de joc a acesteia.
Este deja egală cu ea însăși, nu epatează, nu cade pradă tentațiilor și experimentelor lingvistice ori artistice, crede-n Cuvânt și acesta o răsplătește-n actul inspirativ cu imagini spectaculoase în prospețime, versurile sale au suportat fine disecții, fapt ce trădează aplecarea pe text și filtrarea gândului, dorința de artizan simțindu-se-n aerul de bijutier doritor de spectaculos.
Poezia sa este o continuă idee în proză, cuvinte trăiri prin care poeta alocă timpului dăinuire-n speranță, dar și șoapte interioare ridicate la dimensiuni planetare-n actul creației și dincolo de acesta.
- Detalii
- Scris de Ioan Romeo Roșiianu
Motto: Inspirația vine din lucrurile care ne fac să suferim mai mult.
Daria Hristina alege din tematica vastă a creației cel mai important sentiment și anume cel al dragostei. Prin poeziile din acest volum de debut se oprește cu nostalgie asupra tradițiilor românești (Altfel de Crăciun), asupra iubitei mame, dar mai ales poveștile dragostei urmează cu suișuri și coborâșuri visul unei tinere scriitoare care-și dorește idealul în dragoste.
Unii spun că viața e o iluzie și că dacă o vezi în culori vii, ea e vie, dacă o vezi în culori întunecate, ea este la fel - neagră. Titlul acestei cărți ne sugerează că trandafirii/ florile iubirii sunt vii, colorate:
„Culori...
Reprezentate de mii de frunze/ Mai fermecătoare decât un buchet de flori...
Aduse pentru scuze/ Visezi la curcubeie/ Pe cerul tău închis/ Visezi și speri/ La iubiri împlinite/ Tu nu știi că au plecat/ Au obosit cât te-au așteptat.” (Culori)
- Detalii
- Scris de Olimpia Mureșan
Primul lucru care-mi vine-n minte, gândind retrospectiv, acum, după ce lansarea cărții a avut loc deja, e reacția pe care am avut-o aflând de la autor, Valentin Florea – eu fiind corectorul – titlul pe care voia să-l dea cărții, titlu pe care, cartea fiind în fază finală, nu-l avea încă: Regăsire în ceruri... (punctele de suspensie îmi aparțin). Cum, am exclamat, îmbâcsită, aș putea spune, de cărțile de ficțiune pe care le „pieptăn” și „fardez” astăzi, dar nu poți să anunți din titlu ce se va întâmpla în final, asta nu se..., pentru ca tot eu să mă repliez imediat. Nu era o carte de ficțiune obișnuită ceea ce tocmai terminasem, deși autorul însuși afirmă astfel în Cuvânt înainte (Încerc, cu bucuria nestăvilită, să vă împărtășesc câte ceva despre esența și mesajul acestei nuvele, în mare parte ea fiind o ficțiune, cu mici inserări din fapte reale...).
Având în jur de o sută de pagini cu totul, volumul este mai degrabă o nuvelă decât micro- sau miniroman – dar câtă sensibilitate, câtă durere, câtă patimă, de-o parte și de alta a majorității personajelor în cele câteva zeci de pagini!
Cartea este interesant construită, ea având, în afară de prefață și bibliografie, trei părți și un epilog.
- Detalii
- Scris de Vladimir Florea