Magda Lungu poza autor”Pâlpâiri” - un roman surprinzător, un amestec de râs cu plâns, de mister cu rutină, de anarhie cu reguli, condimentat cu miros de borș de țară care-ți lasă gura apă și dus până la capătul lumii. ”Capătul lumii e acolo unde eşti offline”.
Acțiunea romanului se desfășoară într-un sat al unei comune din apropierea Prutului, spre graniță, și într-o altă locație, un fel de oraș nedefinit exact cu titulatura de ”oraș” și fără nume. Nici satul nu are nume. ”Aș fi vrut să evit să-i spun "sat", pentru că asta declanșează reacții dintre cele mai diferite, dar nu am încotro, luați-o ca pe o convenție. Ca și "pâine" sau "apă", "sat" nu e un cuvânt inofensiv. În cele trei litere se ascund istorii încâlcite, cu potențial inflamabil, riscuri pe care le miros imediat. În fine, ține de meseria mea.”
Romanul debutează cu o teorie: naratorul, plecat într-un ”concediu de recuperare identitară” explică motivul acestei evadări într-un limbaj mult prea elevat pentru a fi un gamer pasionat de jocuri video. Limbajul prescurtat sau necivilizat lipsește cu desăvârșire. Studiind fiecare detaliu pas cu pas, matematic, personajul, o alege gazdă pe mama Ortansa. De-acolo, din casa bătrânească devenită punct de pornire/oprire, observă, analizează, testează și vrea să se adapteze unei civilizații din care nu face parte.

mtr            23 februarie 2019, lansare de carte : Țărmul unui vis, autor Garofița Jianu. Până aici, nimic deosebit. Surpriza a fost aceea că, au venit din țară, scriitori și poeți cunoscuți : George Terziu, Andrada-Silvana Tcacenco, Mioara Baciu, poet și cantautor Cornel-Ionuț Ciubotaru, Nicoleta Gordon, Adrian Goia, Ioan Pop, Mhaela Borzea, Maria-Magdalena Ciocan, printre care și mulți cititori ai autoarei, care vin mai rar la astfel de evenimente.
            Garofița Jianu și-a pregătit debutul literar cu volumul „Iubita cu nume de floare”, Editura Coresi, 2017, lansat în cadrul Prăvăliei cu Cărți.  poezii în vers liber, Se simte atrasă de poezia romantică, de iubire – prin aceasta satisfăcându-și structura sa spirituală care îi trasează destul de corect portretul psihologic.
            Urmează volumul II, „Iubirea mea îți aparține”, apărut la Editura Liric Graf, 2018, lansat în cadrul Cenaclului literar „Mihail Sadoveanu”, poezii în vers clasic. Al treilea volum – Când visele prind aripi.
             O dată cu apariția acestor volume, poeta Garofița Jianu publică poezii în diferite Antologii, cum ar fi: Iubirea, o armă letală? Editura Contrafort, 2017; Vis împlinit, Antologie de poezii, apărută la Editura Ștef, tot în 2017; Lacrima dragostei – Antologie, apărută la Editura eCreator, 2017; Poetica – Antologie, Editura Donysos, 2017, etc.

chiraDoina Pană Chira, membră cu drepturi depline  a „Desantului de femei”, ne prezintă cartea sa „Furt de iubire”, care vede lumina tiparului la Editura eCreator din Baia Mare. Aceasta apariție editorială se încadrează fără nicio îndoială în proiectul ambițios de promovare a literaturii feminine.
Poemele sunt de o sinceritate debordantă și exprimă adevăruri absolute despre ființa umană și despre cea mai nobilă legătură din specia noastră, iubirea menită să ne țină strânși într-o umanitate aflată în expansiune. 
Citind cartea am recepționat mesajul pe care îl transmite majoritatea poemelor „Femeia trăieşte din iubire, prin iubire, / Iubirea o cheamă şi-o recheamă” și autoarea se raportează în permanență la acest adevăr rostit cu sinceritate.
Primul poem ca o declarație de apartenență necondiționată la limba română, prin care autoarea ne dă o lecție de patriotism fără a intenționa acest lucru. Acest poem e dedicat pentru toți aceia care respectă limba română  și pornind de la titlu „O plecăciune limbii române” și până la ultimile versuri se transmite un apel către toți românii „Să-ngenunchem în faţa măreţiei ei / Să-i cinstim trecutul, istoria şi vatra. / Să-i gustăm dulceaţa vorbelor, muzicalitatea, / Să-i omagiem păstrătorii, poeţii, cântăreţii, / Să-i pomenim eroii / Să visăm împreună cu ea. / Să-i spunem întotdeauna adevărul / Despre cei născuţi să trăiască în casa sa! /”.

satul cop 1 bunaNadia Urian Linul continuă în volumul de proză scurtă Satul poveștilor (Editura Ecreator, Baia Mare, 2019) proiectul început cu precedentele două cărți, Povești din sate și Satul cu povești, de a aduce în atenția cititorilor lumea satului românesc în general și a celui din județul Bistrița-Năsăud în special.
Eroii săi sunt adeseori personaje cunoscute personal ori descoperite din spusele unor oameni de încredere, de unde și realismul scrierilor autoarei.
Majoritatea „poveștilor” reprezintă un omagiu adus dascălilor, acestor formatori de destine, de multe ori puși la stâlpul infamiei pe nedrept, dar care nu pregetă să își pună experiența și sufletul în sprijinul învățăceilor.
Facem cunoștință, așadar, cu Ana și Iacob Tătar, Hogiu Leon, Ursu Maria, Teodora și George Dascăl, Lucreția și Vasile Greluș, Gheorghe și Livia Pleș, Ieremia Alexandru și Radu Burcezan, Mircea și Terezia Pulbere și nu numai, fiecare fiind adevărate modele pentru ai lor elevi ori pentru cei din jur, îndeplinind o dublă calitate: „Profesor și Om”.

satul cop 1 bunaMai deunăzi, cu prilejul „Zilei Mondiale a scriitorului de orice formă de literatură” care a fost în data de 3 martie, plecând de la postarea domnului Alexandru Cistelecan, colegul meu de la UMFST Târgu-Mureș, critic literar, redactor al revistei „Vatra” am citit în comentarii tot soiul de glume și aluzii picante cu privire la relația scriitor/poet/critic, cum ar fi: „Scriitor este cel care scrie”; „scriitori și poeți/.../; „ăștia, poeții, intră la scriitori?”; „poate că scriitorul ideal este cel care nu scrie ”; „cine știe să citească e cititor”; „Caragiale: știi să scrii? Ești scriitor! Știi să citești? ești critic!” etc.
Pornind de la această ultimă încercare de definire și trasare de granițe între scriitor și critic, desigur „cu tot cu ironia și cinismul lui Caragiale la pachet”, țin să precizez că am o prețuire deosebită pentru scriitorii care scriu atât de bine încât m-au făcut să încremenesc în proiectul personal de cititor foarte bun (fără pretenția de a mă socoti și un critic bun), însă cu credința de dascăl bun pentru citit foarte bine, un citit complet, cu acces la toate nivelurile (re)lecturii, indiferent de vârsta cititorului.