unelte de precizie lângă sâmburii de pe farfurioară

 

„palmele unora cotrobăie

printre fragmentele altora

toţi speră într-o mai bună împărţire a zodiilor

lin te dă la fund

dar nu prea afund

te îndeamnă eliot

terasele unor grădini

nu dau decât pe lacul minţilor noastre

astăzi am văzut am auzit

şi am înţeles

unii au unelte de precizie

când te gândeşti la dulceaţa din cleştele

stomatologului

iar prin uşa întredeschisă

auzi fâlfâitul foilor de ceapă

bine că între noi

mai funcţionează principiul vaselor comunicante

palmele unora cotrobăie

pun sâmburii pe o farfurioară

şi totul este în regulă

nimeni nu ştie ce se întâmplă

în camera nevăzută

unde toate se cântăresc

nu mă speria

spune-mi viitorul apropiat

nu-mi povesti toată viaţa

deschid şi închid cărţi fără şir

fiecare îţi şopteşte la ureche adevărul său

tot adevărul

noapte de noapte se aud paşi grăbiţi prin bucătărie”

 

binele verii sau cărarea prin gaura cheii

 

„înţelegerea aduce uitarea cea de toate zilele

singura mângâiere de care depindem

unde o fi

întreabă omul fără voie

încerci să înţelegi vocea ta de acum

gesturile tale de acum

o furnicături te străbate din creştet

până-n tălpi

bătrânii se trezesc copii

trăim într-o apă–ntoarsă

acum înţelegi de ce nu se poate ascunde

copilul

de lăcomia fructelor dintâi

înfruptă-te

strigă gura fără stăpân

ce dimineaţă caldă e aceasta

aici nicăieri

în această atât de frumoasă

atât de încăpătoare absenţă

în care am pus ordine

şi sunt fericit că mi-a trecut rândul

nici n-ai ajuns acolo şi deja ai învins

îţi şopteşte ovidiu

iar unde ai fost învingător

ai şi pierdut bătălia

de-o viaţă preparăm licori

le bem şi nu ne vindecăm

prin vis vedem cărarea/încăperea

se strecoară afară prin gaura cheii

aplecat peste umărul tău

îngerul păzitor blând te întreabă

oare unde ai fost astăzi”

 

vara indiană

 

„în paisprezece octombrie de sfânta paraschiva

doamna şi domnul albu

au stat la umbră în curtea interioară

a blocului de pe strada dragoş vodă

ca în mijlocul verii

înfloresc în toamnă merii

şi ne arată că nu e târziu să visăm

scrie ioana pe muchie de cuţit

de ce dimineaţa eşti altul decât seara

te întrebi

de ce seara vorbeşti altfel decât la prânz

de ce în şedinţe dai afirmativ din cap

iar în pumnii strânşi sugrumi ceva

cât de departe să-mi duc inima

să nu se atingă de tine

cântă holograf la radio

ziua este într-un unghi vesel

prin coridorul lung şi îngust

există o explicaţie foarte simplă a lui simion

pentru fiecare fir de păr albit

şi se poate rezuma

în a privi firele de iarbă

rămase în colţul gurii

câinelui îmbătrânit în lanţ

înţelegi în mai multe limbi

interdicţia de a te apleca peste fereastră

muncind odihneşti visele

după ultima înghiţitură

aşezi banii pe masă

aşa se procedează dacă eşti iniţiat

în arta fină a vieţii”

 

martorii din încăpere

 

„până la urmă martorii

au intrat în încăpere

aşa că în sfârşit suntem toţi împreună

mama îţi aduce aminte

că a avut cândva un copil graţios

pe un pământ afânat şi fără zgomote

am plantat un prun şi un păr

încep să vină bucuriile calde

ce ai fi putut iubi şi cât nu ştie nimeni

tu cu atât mai puţin

gura mea îţi rosteşte vorbele

venim de departe

şi ne aflăm foarte departe

cum spune gellu

apeşi mereu pe o clapă cu efect sigur

am văzut şi gestul şi căderea

am auzit şi strigătul

primăvara

mă-mbolnăvesc şi mă-nsănătoşesc

cuibăriţi printre atâtea întâmplări şi seminţe

vom ajunge fără-ndoială la ţintă

mama tot mai greu îşi aduce aminte

că a avut cândva

un copil graţios

acum o bucată de timp

ai să pozezi neras

eşti în schimbul trei

nici o teamă nici o întrebare

nopţi pline de oglinzi halucinante

aşa că în sfârşit

suntem cu toţii împreună”

 

capcanele binelui printre cuvinte şi răsaduri

 

„în lunile martie şi noiembrie

persoanele şi popoarele au probleme

sevele sunt încurcate

nu ştiu dacă să evolueze sau să se retragă

spune emil hurezeanu la televizor

niciodată nu mergi mai departe

ca atunci când nu ştii încotro mergi

citeşti la aforismul zilei

timpul şi amintirile

scapă auzului şi văzului

miza cea mare

catarg retezat

teama de bine

fişa postului în martie şi noiembrie

cu picioarele legate de capcanele trecutului

continuă cursa

tribuna mereu ocupată

mama şi tata m-au împuternicit

să le port umbra

ei nu mai pot să meargă

sclipiri de lumină între două întunecări

ioana îmi scrie mesaje din andorra

de ziua internaţională a poeziei

plantez cuvinte şi răsaduri

te ţin de mână

ziua aceasta e apa

o vom trece prin vad

vom lăsa toate necazurile

pe celălalt mal

vorbim cu neştiinţă despre lucruri grele”

 

vremea amănunţită a lui naum

 

„a trecut şi ziua internaţională a păcii

interioare

eliminarea tensiunii a agravat tensiunea

aş fi vrut să mă aşez

în cuburile mele de silabe

rodul unei chibzuinţe cumpănite

şi a unor capricii trecătoare

pătrunzi în camera neagră

unde toate se cântăresc

se vede până departe

dar ce se vede

oare ce ascunde fastuoasa coadă

a acestui păun de excepţie

întreabă maestrul

vine o vreme amănunţită

găseşti mai multe răspunsuri

decât întrebări

printre aburii

pe care nu-i mai poţi împrăştia

le ghişee sunt angajaţi

autori de versuri bine lucrate

scrie în căutarea căutării

viaţa prin gaura cheii

găseşti mai multe răspunsuri

decât întrebări

hai să credem că mai are importanţă

încercăm să facem semne

sigur că fiecare înţelege ce poate

toţi căutăm vinovaţi

şi toţi suntem nevinovaţi şi puri”

 

cuvinte de protecţie

 

 „o rochie neliniştită

dar nu se întâmplă nimic

prin preajmă sunt oameni cu experienţă

unu şi unu

nimic nu se mai poate întâmpla

în afara iubirii

ocolind e mai uşor de atins ţinta

ochiul liber mintea liberă

am risipit

acum avem de adunat

cuvintele de protecţie nu mai servesc la nimic

pericolul nu vine din afara omului

ci dinlăuntrul lui

este adevărat

că adevărul se compune

din ceşcuţe extrem de fragile

aşa scrie la pagina treizecişidoi

avem vise

pentru toate ceasurile nopţii

un singur pom

e plin de toate anotimpurile

am învăţat repede

este un loc uşor de învăţat

caut grădinile ascunse

eşti în bătaia dorinţei mele

deschid şi închid cărţi

singura poartă de fugă

toate acestea se petrec în faţa tuturor

şi nimeni nu le vede ”

    

întâlnirea privirilor în vremea culesului lent

 

„şoseaua prin munţi ca un şarpe

ducând în ispită

de fapt se întâmplă un lucru foarte important

şi noi suntem ecourile lui utile

jerba la statuia lui eminescu din biserica albă

text plutitor/ cuvinte fără întoarcere

într-o singură mână se ţine paharul şi poezia

iată-mă în căminul cultural din plăiuţ

între cuvinte înviate de copii

unicul drum nu ai cum să nu-l vezi

schimbi locul pentru a putea suporta

cursul gândului

nu lua cu tine decât strictul necesar

colţii se tocesc în jungla cărţilor

învăţăm numai să ne ferim de fierul roşu

care ne-a ars odată

ne apropiem de linia ruptă

mă ascund de mine în stufărişul lumii

cum scrie în progresia diana

învăţăm şi cunoaştem pe cei ce nu se leapădă de poet

când rămâne tăcut şi-i tremură buzele

poezia te desface de lucruri

îmbrăţişând ceea ce nu poţi atinge

cu bărbia în palme practicăm întâlnirea privirilor

am risipit

acum avem de adunat

există un timp al culesului lent

în unu februarie douămiipatrusprezece în biserica

din plăiuţ eminescu este declarat cetăţean al raiului

viitorul îngropat în liniile din palmă

statornic narcoticul/ abstinenţa dăunează grav sănătăţii

departe suntem de noi

cine va descoperi cărarea ascunsă

tăcerea se desparte în două”



recurs când buciumul sună cu jale

 

„am făcut bine şi rău am făcut

am mers mai departe/ am căutat

lucruri uitate în viitor

am găsit praful şi pulberea

în linii foarte mari la pagina osutătreizeci

la lucru creatorule animatorule organizatorule

programul este simplu

un proiect edilitar un deviz estimativ

un plan pentru a lansa şi populariza iniţiativă

desenele şi devizele vor fi realizate de persoane competente

oamenii au nevoie de cifre

atât cât e nevoie pentru a le dovedi

că e vorba de o afacere

în tine se ascund

cei cărora le-ai arătat drumul

lumea s-a săturat de lume

am alergat după tine să văd cum treci tu

pe sub salcâmi când buciumul sună a jale

cum spune scheianu

şi din palmele mele liniile vieţii şi morţii

am ieşit înafară

mă strecor cu grijă printre întâmplările vieţii mele

am făcut bine şi rău am făcut

pe sub salcâmi când buciumul sună a jale

am ieşit înafară apreciind acţiunea

pe cale de excepţie ca tardiv introdusă

fapt ce lipseşte de eficienţă

toate capetele de cerere

nopţile vin la timp ca nişte rate de achitat

în tine se ascund cei cărora le-ai arătat drumul”

 

degetul bărbatului printre bunătăţile toamnei

 

„palmele fricoase îşi schimbă culoarea

în preajma ta

îndelung mângâiat este trupul tău

cu gândul şi cu fapta

vine ziua de mâine şi se uită

în sufletul tău

ca într-o cămară plină de bunătăţile toamnei

petrecerea strecurată discret

printre gesturile cotidiene

despre frânghiile dragostei căzute în secetă

scrie omul fără voie

mai spune că în fiecare deget

al bărbatului

aşteaptă o femeie necunoscută

aici am înălţat o casă

un semn de carte

cana cu apă pe masă

multe întâmplări am uitat

zadarnic m-aş strădui

nimeni nu pleacă nicăieri

primejdia desface armura inutilă

privire adâncă în tine însuţi

amurgurile se întrec cu zorii

timp nedesluşit

parfumate ard ceasurile

şi totul e bine

lumea fumegă în contururi incerte

ne ciugulim grăunţele

şi nu înţelegem nimic”

 

 

degetul arătător către ierburi de leac

 

„deschid şi-nchid cărţi fără şir

şi nu pricep nimic scrie în firea lucrurilor

am venit pe lume cu plânsul de-a gata învăţat

scrie la pagina treizeci şi patru

nu încape îndoială

suntem tot mai fericiţi

înţelegem aluzia la un fost instrument muzical

cu toate urmările ei

bea numai cald îţi spunea mama/bea

numai cald să nu răceşti

te întâlneşti cu cei care poartă după ei cărţi

din care ar putea ţâşni înţelepciunea

scripeţii tăi au ruginit în mine

sau

luaţi-ne în braţe iubitelor/alăptaţi-ne

suntem băieţi buni

la nevoie zicem şi mama/batem din palme

primiţi-ne degetele amorţite

în electricitatea lor nedumerită

cum se roagă gellu

cuvântul inimă oboseşte

fac totul aşa cum aş face pentru prima dată

aşa este reţeta

aşa i-a fost scris spun cunoscătorii

în grădina cu ascunzişuri vesele

călătorii de pe podiş

vânătorii de păsări care supraveghează plasele

pustnicii care culeg ierburi

cu toţii privesc în jos

fără teamă şi fără uimire”

 

 

amintiri răbdătoare învăţate cu frâul şi hamul

 

 

„se întâlnesc amintirile cu dorinţele

întotdeauna e bine să priveşti orizontul

cu o oarecare neîncredere

atunci mai multe fapte au o mare importanţă

timpul foloseşte câteodată un cuţit foarte răbdător

se amestecă apa cu varul

îngăduie doamne întâmplărilor noastre

să se apropie de necesar

întâmplări învăţate cu frâul şi hamul

în grădină te mişti liber

dar mereu ceva îmi este oprit să văd

pe aleile de încercare

pe foi de legi

se zvântă seminţele pentru primăvară

atunci se cunosc terapiile fidelităţii

şi un anumit fel al tău femeiesc

de a înţelege

ce forme scutite de carne

poate să încapă iubirea

se întâlnesc dorinţele cu amintirile

la care pagină să mă opresc

am deprins obiceiuri molatice

peste dovezi şi cuvinte de dragoste

de la o căsuţă a vremii la alta

ne cam tremură cuvintele

ştim pe ce lume trăim

ceremonii înverşunate

descrierea se bazează pe ce am văzut

în lungul pelerinaj

veşti despre mine sosesc rar

este din ce în ce mai greu să spui

odată cu virgil am o cheie am un lacăt”


„...poetul caută expresia pregnantă, versul izbitor, folosind întru acestea imaginaţia (în materia metaforelor şi comparaţiilor) şi speculaţia (în semantica asocierilor lexicale)”.

                                                                   (Laurenţiu Ulici – România literară, nr. 36/ 1986)

 

„...Ioan Dragoş scrie în spirit clasicizant, provoacă metafora largă, protocolară... Uneori cuvintele îi sunt conduse spre asocieri ingenioase de o sigură acurateţe.”

                                                                                    (Valentin Taşcu – Steaua, nr. 2/1988)

„...versurile sunt ale unui nostalgic şi delicat poet, capabil de inefabilă reflecţie lirică.”

                                                               (Nicolae Manolescu – România literară, nr. 6/ 1988)

 

„Poetul parcă discută continuu cu un interlocutor, cu sine şi cu lumea, despre viaţă şi moarte, despre morală şi desfrâu, se destăinuie, raţionează, dă soluţii, creează stări sufleteşti folosind adesea cuvinte de duh sau sintagme uşor de urmărit, atunci când descoperi cheia lor de lectură”

                                                                             (Ioan M. Mihai – Nord Literar, nr. 5/2004)