chPrin OUG nr. 9/2019  s-a prevăzut că, începând cu 1 aprilie 2019, alocaţiei de stat pentru copii se stabileşte în cuantum de: „a) 300 lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani sau de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap; b) 150 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani, precum şi pentru tinerii prevăzuţi la art. 1 alin. (3); c) 300 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani şi 18 ani, în cazul copilului cu handicap”, media fiind de 153 de lei pentru un copil.
Prin Legea nr. 14/2020 se prevede că, începând cu 1 februarie 2020, se dublează alocaţiile de stat pentru copii prevăzute prin OUG nr. 9/2019.
După ce Preşedintele României a promulgat Legea nr. 14/2020, la numai două zile după publicarea sa în Monitorul Oficial, adică pe data de joi 16 ianuarie 2020, a avut loc şedinţa Guvernului în cadrul căreia, prin OUG nr. 2/2020 s-a hotărât că se amână până la data de 1 august 2020 acordarea alocaţiei de stat pentru copii în cuantumul dublu prevăzut prin art. I pct. 1 din Legea nr. 14/2020.
Pentru acordarea, în cuantum dublu, a alocaţiei pentru 3,6 milioane de copii, în aplicarea Legii nr. 14/2020, erau necesare aproximativ 6,6 miliarde de lei anual, respectiv de 550 de milioane lunar.
Cauza amânării a fost și este lipsa banilor în buget.
În condiţiile în care nu sunt în buget 6,6 miliarde de lei (pentru anul 2020) pentru acordarea alocaţiei de stat pentru copii în cuantumul dublu, se pun următoarele întrebări:


1. De unde se vor obţine aceşti bani după 1 august 2020, perioadă în care este posibil ca situaţia economică să fie și mai nefavorabilă ?
2. În condiţiile în care prin lege se prevede că începând cu 1 septembrie 2020 se aplică și uimitoarea majorare a pensiilor (de circa 6,7 miliarde de lei lunar) cu nu mai puţin de 40%, ceea ce necesită cheltuieli bugetare lunare  de circa 12 ori mai mari decât cele necesare pentru acordarea dublului alocaţiei de stat pentru copii, întrebarea care se pune este următoarea: de unde se vor obţine aceste venituri bugetare cu adevărat exorbitante ?
Obţinerea unui asemenea spor de venituri bugetare lunare, de circa 3,2 miliarde lei lunar, va fi o problemă foarte grea pentru Guvern, cu atât mai mult cu cât semnalele din mediul politic, economic și social indică faptul că, în timp de veniturile bugetare vor fi constante (în cel mai optimist caz), sau vor scădea, cheltuielile bugetare vor creşte.
Dintre factorii care vor determina diminuarea veniturilor bugetare, concomitent cu creşterea cheltuielilor bugetare, este de amintit fie și numai instabilitatea politică generată de alegerile locale și parlamentare, consumatoare și de importante fonduri bugetare.
Lipsa resurselor financiare va fi cauza pentru care nu se va acorda nici dublul alocaţiilor de stat pentru copii, și nici creşterea exorbitantă a pensiilor.
Prin art. 86, alin. (2), lit. b) din Legea nr. 127/2019 se prevede că, faţă de nivelul pensiilor existente până la 30 august 2020, începând cu 1 septembrie 2021 pensiile vor creşte cu 71% după cum urmează: (1) cu 40%, începând cu 1 septembrie 2020, prin creşterea valorii punctului de pensie de la 1.265 de lei la 1.775 de lei, și (2) cu 31%, începând cu 1 septembrie 2021, prin recalcularea pensiilor pe baza valorii punctului de referinţă de 75 lei.
Prim-ministru Victor Orban a precizat, în a doua parte a lunii ianuarie 2020, (1) că impactul bugetar în privința creșterii pensiilor este de aproximativ 16 miliarde de lei în 2020, 150 de miliarde în 2021 și de180 de miliarde pe 2022, și (2) că pensiile vor creşte numai „dacă există resurse financiare”.
Unui buget „pe butuci”, care abia îşi duce existenţa, care abia poate face faţă cheltuielilor actuale, a-i cere să mai și mărească pensiile cu 71% în circa un an de zile, să mai acorde și alocaţii duble pentru copii, deci un asemenea buget „înfometat” este asemenea unui om care zbiară cât poate că nu mai are nici pâine să mănânci, la care i s-ar răspunde „Dacă n-are pâine, să mănânce cozonaci”, adică dacă nu are bani nici chiar pentru plata alocaţiilor pentru copii și a pensiilor curente, atunci să le acorde în cuantum dublu.
Concluzia: atât acordarea dublării alocaţiei de stat pentru copii, de la 1 august 2020, cât și creşterea exorbitantă a pensiilor cu 40%, de la 1 septembrie 2020, vor ridica numeroase și foarte dificile probleme pentru Guvern, indiferent care va fi acesta în perioada respectivă.
Rezolvarea s-ar putea să fie din a se considera că aceste creşteri au fost o iluzie și că vinovaţi de aceasta nu sunt cei care au creato, ci cei care au crezut în ea.
Acestea sunt considerentele pentru care mulţi nu cred în această iluzie.

„Cine are minte, să ia aminte!”     „Cine are urechi de auzit să audă”. (N. T., Luca, 8.3).    Amin !!!


Bibliografie

„Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9 din 19 februarie 2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, precum şi pentru modificarea art. 58 alin. (1) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap”, publicată în Monitorul Oficial  nr. 143 din 22 februarie 2019, prin care s-a prevăzut că, începând cu 1 aprilie 2019, alocaţiei de stat pentru copii se stabileşte în cuantum de: a) 300 lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani sau de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap; b) 150 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani, precum şi pentru tinerii prevăzuţi la art. 1 alin. (3); c) 300 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani şi 18 ani, în cazul copilului cu handicap.
„Legea nr. 14 din 14 ianuarie 2020 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, precum şi pentru modificarea art. 58 alin. (1) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap”, publicată în Monitorul Oficial  nr. 22 din 14 ianuarie 2020, prin care se prevede că, începând cu 1 februarie 2020, se dublează alocaţiile de stat pentru copii prevăzute prin OUG nr. 9/2019.
„Ordonanţă de urgenţă a Guvernului nr. 2 din 16 ianuarie 2020 pentru prorogarea intrării în vigoare a art. I pct. 1 din Legea nr. 14/2020 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, precum şi pentru modificarea art. 58 alin. (1) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap”, publicată în Monitorul Oficial nr. 31 din 16 ianuarie 2020, în vigoare la data de 1 februarie 2020, prin care se amână, până la data de 1 august 2020, acordarea alocaţiei de stat pentru copii în cuantumul dublu prevăzut prin art. I pct. 1 din Legea nr. 14/2020.