Ocaziile tinerilor de a se cunoaște
Mai demult, cuplurile de căsătoriți erau alcătuite de către părinți pentru avere, pentru pământuri. Și mulți s-au căsătorit pe acest considerent. Erau mejdași de grădină, de pământuri și ziceau:
Ar fi foarte bine să ne adunăm noi coptiii laolaltă și să facem un pământ.
Se mai cunoșteau tinerii la hora satului, la Vergele, care începeau de Anul Nou. Se mai întâlneau și la beserică. Poate mai erau persoane care se luau și din dragoste. Dar se ținea cont foarte mult de părerea părinților și de vița din care proveneau tinerii.
Vai de mine, să nu povestești cu fata lui X că nu are pământ, nu-i de neam. Să hie un om cu care să putem lucra, cu care să avem unde mere la lucru.
La hora satului
Dansurile să făceau duminica sau în sărbători, de Sfânta Mărie sau de Paști, a doua zi de Crăciun. De hore se ocupau feciorii, tizeșii alduiți. Din Iadăra era un ceteraș și din Șomcuta Mare mai vinéu. Și căutau două fete care pregăteau mâncare pentru ceterași. Când veneau îi duceau la masă și le mai dădeau o masă la miezul nopții. Nicio fată nu venea singură la dans, doar însoțită de către mamă. Fetele intrau în joc pe la 14 ani. Jucau și coptiii mai mici, da numa până la sfințâtu soarelui. Femeile stăteau și țineau hainele fiilor și urmăreau dansul. Tinerii stăteau împreună unde să făcea jocul. Și să alcăzau:
Danțu aiesta joc cu tine.
Api nu pot că joc cu celalalt. Da următorul joc îl joc cu tine.
Și să apropia băiatu de grupul unde era fata alcăzâtă pentru dansul următor.
Stăteau tinerii fete și băieți împreună, dar mai stăteau și în grupuri. La noi se resimte foarte mult influența maghiară și în dansurile și în costumele populare. Și dacă erau căsătoriți nu trebuia cerută femeia de la bărbat. Doar o chemai la dans. Fetele necăsătorite mergeau acasă însoțite de mamele lor. Doar tinerii care erau spre căsătorie se duceau acasă însoțite de fecior dar și împreună cu mama. Și mă-sa se ducea în casă și tinerii rămâneau în tindă.
Jocul mai ales de sărbători când veneau lăturenii, ținea până dimineața. Veneau lăturenii de pă tăte satele și rămâneau până dimineața. La noi se cunoșteau tinerii că se făcea școala în Boiu Mare, clasele 5 – 8 și eram colegi. Veneau de la Buteasa și Mesteacăn, Valea Chioarului, Ileanda, Perii Vadului. Unii veneau la rude și la prieteni de sărbători și veneau la dans.
Fuga mirilor
Dacă mama fetii cu care discuta un băiat nu era de acord să se căsătorească, tinerii fugeau pă sate. Și îi căutau cu săptămânile; după ce-i găseau, era o rușine să nu se căsătorească.
Pețitul și tomneala
Prima dată feciorul mergea în pețit cu o rudă apropiată sau cu persoane mai curajoase, cu prieteni sau cu nașul. Mergeau într-o seară la un pahar de voie bună și de horincă și discutau subiectul cu părinții fetei. Prima dată nu duceau nimic. În schimb gazda casei pregătește ceva în cazul în care știe că urmează să vină cineva în pețit. Da în general se merge pe neanunțate. În cazul în care sunt de acord, încep târguielile și se pune data nunții.
Înainte de nuntă cu o săptămână sau cu două, la casa miresei se adunau mirele, mireasa și cu nașii. Și se înțelegeau ce să cumpere, ce să dea, lumânările, mierea de albine. Nașii aduc pișcoturile și planchita (panglica). Și se înțelegeau câți bani pun, să tomneau între ei. Nașii dădeau bani și mai demult. Întâlnirea asta era obligatorie pentru a nu se face nașii de rușine între ei.
Zestrea
Zestrea se duce cu o săptămână înainte de nuntă cu carele: perne, țoluri, lipideauă, dricară, fironguri pă ferești. De regulă o cameră la casa mirelui o mobila mireasa. Era camera unde locuiau după nuntă. Duce șifon pentru haine, ladă de zestre în care-și țineau ștergurile, valurile de pânză. Să lucra foarte mult cu pânză țesută. Plapumele și pernele se făceau din pene, mai târziu s-o făcut din lână de oaie. Se duceau cu carele cu boii înstruțați. Le puneau curele și ciucalăi roșii la capătul curelelor. Și le așezau tăte frumos în car și le duceau la casa mirelui. La casa mirelui, mama miresei cu încă 2-3 femei, ajutau să le așeze în noul locaș.
Chemarea la nuntă
Demult erau chemători cu planchită cu tricolor. Erau chemătorii mirelui și chemătorii miresei. Câte doi chemători făceau pereche și se împărțea satul în două. Tu chemi de ex. de la badea Ionu Văsălichii Petrii și până la Todoru Știopului. Și tu de la Todoru Știopului și până în celălalt capăt al satului. Intram în casă la om:
Bună zâua! Vestitul mire împreună cu vestita mireasă, au plăcerea de a vă chema la nunta care să face acasă, pă data de... Vă așteptăm să viniți.
Gazda răspundea:
Noa, om face oricumva să vinim.
După ce încheiam chemarea la nuntă mergeam înapoi la mire și la mireasă și dădeam solia.
Steagul de nuntă și cununa miresei
În preziua nunții la mire acasă, chemătorii și fetele cu feciorii pregăteau steagul. Era din năfrămi de păr cu înflorituri, planchite, hârtie creponată și în vârful steagului se punea o cruce cu busuioc.
Pe vremuri cununa trebuia pusă în fața altarului dacă mireasa era fecioară. Dacă nu era fată mare, putea să meargă cu cununa de acasă. Preotul avea menirea de a-i pune cununa pe cap dacă la spovadă afla că e fată mare. Preotul îi punea cununa și balțul țesut de mână cu înflorituri colorate, flori, motive geometrice. Cununa era din flori naturale și mireasa o păstra până se ofilea.
La miri acasă
În ziua nunții, chemătorii mergeau mai repede și la mire și la mireasă. Și erau însoțitori împreună cu druștele, mergeau după nănași împreună cu mireasa sau cu mirele. Druștele erau mai multe la număr, erau prietenele miresei și mergeau strigând:
Frunzuliță struguraș
Noi merem după nănași.
La nași:
Bună zâua, gazdă mare,
Dacă nu-i cu supărare
Vă rugăm să ne-nsoțiți
Ca spirituali părinți.
Din căsuța dumneavoastră
Până la căsuța noastră.
Noi aici n-am fi vinit
Dacă nu ne-ați fi poftit.
Am venit la dumneavoastă
Aicia cu omenie
Pentru a mirelui solie.
Tânărul nostru-mpărat
Dimineața s-o sculat
Și pă față s-o spălat.
În grădină-o alergat.
Mândră floare și-o luat.
Trâmbita-n mână o luat,
Păstă sat o trâmbițat
Multă lume o adunat
Și aici bag bine de samă,
Că i-o ales pă sprânceană.
Da nainte de nuntași,
Mirele și-o chemat nănași.
Bulciugul
Starostele când ajungea la casa miresei, lua bulciugul:
Preacinstită adunare,
Rog un pic de ascultare,
De la mic până la mare.
Rog pentru luare aminte,
La două, tri cuvinte.
Care ne stau în cărți scrisă
Și astăzi trebuie zisă.
Dumnezău din Cerul Sfânt
O dat porunci pă pământ,
Făr de care nu să poate
Om pământean a străbate.
Unde nu-i El cu al Său har
Lucru nostru-i în zadar.
În zadar ne osândim
Că osândă dobândim
Și de mult ne ostenim
Chiar nimic nu dobândim.
Mireasă, mirele tău,
Dimineață s-o sculat
Și pă față s-o spălat,
În grădină o alergat,
Mândră rujă și-o aflat.
Și-o aflat o rujă plină,
Și-o smuls-o cu rădăcină,
S-o ducă-ntr-a lui grădină.
Grădina lui îi săpată
Nu-i mai hi la mă-ta fată.
Crenguță de măghiran,
Nu-i mai si fată șohan.
Că de-acum înainte
Cărările ț-or si oprite.
Numa tri ți-s dezgrădite,
La fântână după apă,
În grădină după ceapă
Și la mă-ta câteodată
Când îi hi mai supărată.
Poți dragă să lăcrimezi
După binele ce-l pierzi
Că binele de la mă-ta,
Nu-l mai ai cât îi lumea.
Binele tău din fetie,
Nu-l mai ai pă vecie.
Tânăra noastră împărăteasă,
Îmbrăcată de mireasă,
Astăzi ceasul i-o sosât
Taina a șeptea de-mplinit
Să mănânce miere de albine,
Cu soțu său lângă sine
Or trăi bine sau rău,
Cum s-a-ndura Dumnezău,
Tinerii să se iubească,
Laolaltă să trăiască.
Da-nainte de-a pleca,
De aicia din casa sa,
Și să meargă la altar
Și să ceară la preot
Vrea frumos să mulțumească
De dragoste părintească.
Există case unde mireasa din păcate nu are un părinte. Au fost și cazuri când mireasa o refuzat să-și ia rămas bun de la un membru al familiei, mamă, tată, frate.
Mirele sau mireasa își iau iertăciune de la părinți, frați, bunici:
Rămas bun de la mamă:
Rămas bun măicuță bună,
Astăzi merg și-mi pun cunună.
Eu frumos îți mulțumesc
Și astăzi vreau să-ți grăiesc.
Și frumos să-ți mulțumesc
Păntru bune, păntru rele,
Păntru lună, păntru stele,
Păntru câte ai făcut
Până mare am crescut.
Multe nopți nu ai dormit,
Doamne, mult te-am năcăjit.
Te sculam noaptea din somn,
Nu vroiam deloc s-adorm.
Tu ziceai ca un părinte,
Crește-ai mare, să ai minte.
C-o mână mă legănai
Și din gură îmi cântai.
Crește-ai mare, să ai minte,
Îmi ziceai ca un părinte.
Așa o lăsat Dumnezău,
Nu te-ai plâns că ți-o fo greu.
Și frumos îți mulțumesc.
Dă-mi o dulce sărutare
Și de să poate iertare.
Mireasa își sărută mama și plâng de rămas bun.
Rămas bun de la tată:
Țucu-te tăicuțu meu
Te rog din sufletul meu,
Dacă ț-am greșit vreodată
Te rog din suflet mă iartă.
Nu-i copil să se nască
La părinți să nu greșească.
Doamne, mult te-ai năcăjit,
Până mare am crescut.
M-ai purtat tată la școală,
Din toamnă până-n primăvară,
Nu te-ai plâns că ți-o fo greu,
Așa o lăsat Dumnezău.
Rămas bun de la vere:
Frunzuliță cărăjele,
Mă-ntorc către ale mele vere
Mă-ntorc cătră ferești, uși
Către ai mei frați și mătuși.
Mă-ntorc către ale mele vere,
Către flori și pietricele.
De la fetile din joc
Care le-o purtat noroc.
De la feciorii holtei,
Că am holteit cu ei
Și am feciorit în sat
Până când m-am măritat.
Iertăciune de la un părinte decedat:
Mireasa s-o lăudat,
Că pă tătă lumea o chemat
Da de unu o uitat.
N-o uitat, că n-o putut,
Că el zace în mormânt.
În mormânt sub glie rece
De-acolo nime nu trece.
Mersul la cununie
Dup ce s-au cerut mirele și mireasa, se pornește la cununie. De la casa mirelui și a miresei, în drum spre cununie se cântă cântece de nuntă:
Doamne, ajută-ne la drum,
Să merem într-un ceas bun.
Cale lungă neumblată
Unde n-am fost niciodată.
La casa crescută-n rât
La oamenii cei de rând.
La casa crescută-n iarbă,
La oamenii cei de treabă.
Mire bine ți-ai pus clopu
Nu știu cum ț-a hi norocu.
Mire bine ți-ai pus pana,
Nu știu cum ț-a hi tihneala.
Tu mireasă tu, tu, tu
Mândru ț-o cântat cucu
Și te-o luat cine-ai vrut tu.
Să-mi cânte și mie așa
Să mă ia cine-oi vrea.
Pă din sus de biserică
Mândră rouă să ridică
Roua trebe scuturată
Și mireasa cununată.
Tu, mireasă, fătu mnieu
După cine-ți pare rău,
După clopuri, după struț,
Ori după al tău drăguț.
Demult, ceata mirelui se întâlnea cu ceata miresei la biserică. S-adunau mirii împreună în fața bisericii și intrau în Sfânta Biserică pentru cununie. La noi de regulă să mere pă hiriștină cu nănășitu. Dacă părinții mei o fost nași la părinții miresei, ei vin și mă cheamă pă mine de naș. Nașii care sunt pe hiriștină stau chiar lângă mire sau mireasă, dacă mirii și-au ales mai mulți nași.
La locașul unde se ținea nunta
Casa sau șura în care se ținea nunta era înstruțată de către tineri cu planchite, la masa cu nașii se punea o icoană cu Cina cea de taină. Și pe pereți se puneau țoluri. Și în afara șurii se juca.
Înainte de a intra în casa unde se făcea nunta, puneau o masă pe care se așeza colacul tarostelui și o farfurie cu grâu. Se înconjura de trei ori masa de către miri, druște și se arunca cu grâu din farfurie:
Țâpați grâu nu vă jucați
Că mirii ni-s cununați.
Țâpați grâu, nu țâpați pleavă
Că mirii noștri-s de treabă.
Strigau druștele și socăcițele. Grâul era considerat ca aducător de rod. La intrare mama mirelui pregătea o fățoaie și le-o punea după cap la miri la intrarea în locașul unde se ținea nunta. După ce se așezau mirii, li se lua fățoaia și se așeza la loc de cinste. Acela era primul dar al mirilor, oferit de către soacră nurorii.
La noi în zonă nunțile se făceau împreună la o casă, n-au existat la noi nunți făcute separat.
Toată lumea așteaptă mirii în sală. Întră alaiul, mirii cu nașii, se așază la masă, mireasa în partea stângă a mirelui, nașii iar starostele urează bun venit. Și mulțumește în numele mirilor, celor care au venit. După ce s-o adunat toată lumea starostele dă dezlegare la masă:
Dragi nuntași, că ați sosit,
Eu vă spun bun venit!
Bun venit la iastă casă,
Unde-i mire și mireasă
Tăte lucrurile bune,
Să încep c-o rugăciune
Tatăl nostru cum să spune,
Vă rugăm pă fieșcare
Să vă ridicați în picioare,
Toți ce credeți în Hristos,
Să spunem un Tatăl nost.
Dacă e și vreun preot la nuntă, e invitat el să spună: Tatăl nostru. Și începe muzica, să cânta Marșul miresei, Doamne, ajută-ne la drum. Se făcea prezentarea mirilor, nașilor, socrilor, a muzicii și a tarostelui:
Prea cinstită adunare,
Rog un pic de ascultare,
Să vă fac o prezentare,
Ca să știe tăți nuntașii,
Cine-s mirii, cine-s nașii,
Socrii mari, mici, ceterașii,
Și apoi fără rușine,
Vine rândul și la mine.
La mire:
Mirele de omenie
Dumnezău Sfântu să-l țâie.
Nici nu bé, nici dohănește
El (se spune numele) că se numește.
La nași:
Nănași mari ca ieștia doi
N-o mai fost în sat la noi.
Îș oamini de ominie
Dumnezău Sfântu să-i țâie.
Ceterașii:
Ceteraș c-a iesta nu-i
În Țara Chioarului.
El frumos ne veselește
Tătă lumea îl iubește.
Tarostele:
Și amu fără rușâne,
Vine rându și la mine
Bat din gură ca un câne
Și nu m-ascultă nime.
Mă numesc Vasile Pop
Și sunt din satul Prislop.
Răspunsul (darul de nuntă)
După această prezentare se face răspunsu. Se începe cu nănașii:
Și după cum vă spui
Nănașii din partea mirelui
Ei s-o prezentat
C-un dar mare, minunat.
Mai demult se ofereau perne, plapume, țoluri, lipideauă, oale, veselă. Nu se dădeau bani. Numa lucruri de care nu mai era nevoie să și le cumpere mirii. Tarostele se ducea pe urmă împreună cu mirele și mireasa pe la toți mesenii. Mirele ține o uiagă de horincă cu care închina la meseni. La noi în zonă nu prea se făcea dansul miresei. Nu l-am văzut niciodată.
Strigătura la găină
La noi s-o făcut câteva nunți la găini. După ce se făcea prezentarea mirilor, se făcea și strigătura cu găina. Era socăciță care striga găina:
Frunză verde de safiu,
Iată-mă că și eu viu.
Cu găină ca ruja
Ca s-o dau la nănașa
Cu găina ca safiú
S-o dau la nănașu.
Nănaș mare, te gândești
Și găina mi-o plătești
Că te văd un om frumos
Doamne, ajută să fii jos.
Găina l-ai lăudat
C-ai ținut la îngrășat
Da găina-i slabă tare,
Nu are nici stinare.
Și nănașu îi răspunde:
Eu plata nu ț-oi da
Tu surată chiar așa.
Hai cu mine după șură
Să-ți iau la chiloți măsură.
Socăcița se adresa numai nănașilor, nu și nănașei, femeia li se adresează doar bărbaților.
Meniul
În săptămâna nunții erau chemate socăcițele pentru făcutul păturilor pentru laște. Făceau păturile să poată să să uște până la nuntă și le tăieu manual. Erau 2 – 3 socăcițe mai experte care făceau pancovele. Mai târziu au început să se facă zamă de tojmăgi (zamă de găină cu tăiței), ciuline (cartofi) cu carne și purcei (sarmale), pancove.
Ospățul
După nuntă era ospățu mirilor, se făcea la o săptămână după nuntă, cu familia și fără muzicant.
Glosar
tizeș (tizăș), tizeși, (tizăși), s.f. (reg.) 1. Garant, chezaș. 2. Organizator al dansului. Cf. Chezaș (magh. Keses, DLMR, DEX);
a aldui, alduiesc, vb. Intranz. - 1. A binecuvânta (D.Pop, 1978). 2. (fig.) A lovi, a plesni (pe cineva). - Din magh. áldani a binecuvânta (Scriban, DER, DLMR, MDA);
a alcăzî, alcăzăsc, (alchezi), vb. Refl. (reg.; înv.) A se tocmi; a face o înțelegere cu cineva, înaintea încheierii unei afaceri;
plantică, plantici, s.f. - (reg.) Panglică: Le puneau la temători plantici în piept. Din scr. pantlika, cf. Magh. pántlika, cf. Panglică;
șifon, șifonuri, s.m. - Dulap pentru haine și pânzături în Codru; din magh. sifon;
bulciug, bulciuguri, s.n. - reg. Ieretăciune, iertările miresei pe care le rostește starostele în casa părintească a fetei înainte de cununie; din magh. bolcsu iertăciune;
hiriștină, hiriștine, s.f. reg. În Boiu Mare; obiceiul de a merge pe hiriștină cu nănășitul; dacă părinții mei o fo nași la părinții miresei, ei vin și mă cheamă pe mine de naș;
tojmagi, (toșmaj, tuoșmaj), s.m. - reg., gastr.) Tăiței, paste făinoase, laște, răstăuțe; din tc. tutmac, cf. rus. Tukmacĭ
ciulin, ciuline, s.n. reg. cartof, picioc;
purcel, purcei, reg. Boiu Mare, sarma, ptiroșcă;