Edi(c)torial

Minciună în CV și atac sub centură împot…

Minciună în CV și atac sub centură împotriva ECREATOR

În data de 25 februarie 2024 am semnalat faptul – pe Facebook – că (a)numita Iulia – Florentina Paciurea a publicat, în antologia „Fior de argint” - recent apărută la Editura „Contraste culturale” din Giurgiu, coordinator Izabela Tănasă – un...

Continuare

Opiniuni

Eveniment cultural | Criz…

Eveniment cultural | Criza internă de la mijlocu` vieții

  Ne-a vorbit despre ea, recent, psihoterapeutu` bucureștean Silviu Dragomir. Absolvent de filozofie specializat până la urmă în psihologie, psihiatrie. În știința și doctrina lui Carl Gustav Jung, cu precădere...

Continuare

Cuvântul editorului

Cuvântul  editorului

      Dorul este sentimentul universal și unic ce reprezintă un amalgam de trăiri intense, sub povara căruia s-au născut și se nasc adevărate capodopere literare.
Titlul prezentului volum „Dorul dintre...

Continuare

Doinirea inimii poetei Ti…

Doinirea inimii poetei Titina Nica Țene

’’Poezia este un fel de muzică, trebuie să o auzi ca să o apreciezi’’. (Voltaire)
De-a lungul anilor  îndrăgita poetă Titina Nica Țene a bucurat cititorii săi cu numeroase volume...

Continuare

Traditii

Orații de nuntă din …

Poduț Maria Mirela

Orații de nuntă din Chelința, Țara Codrului

Chemarea la nuntă:

 

Noroc bun să deie Dumnezo!

Continuare

CONSIDERAŢII REFERI…

Maria Bilţiu

CONSIDERAŢII  REFERITOARE LA MĂŞTILE POPULARE ROMÂNEŞTI ŞI MARAMUREŞENE

Viaţa omului a fost, dintotdeauna, chinuită, plină de lipsuri, de mari greutăţi care îi produceau...

Continuare

Etnolog Colecţia

Corina Isabella Csiszár

Etnolog  Colecţia

    Ierni ancestrale le Valea Izei

Continuare

Interviu

Gelu Dragoș: „Trebuie să …

Gelu Dragoș: „Trebuie să depunem eforturi să ridicăm țara noastră care a încăput pe mâini nefericite!”

1.                 Domnule Dragoș Gelu, sunteți unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați jurnaliști și scriitori din Maramureș. Când și unde ați debutat, ca jurnalist ?  Dar ca scriitor ?
Continuare

INTERVIU CU NINA BREAZU

INTERVIU CU NINA BREAZU

CRED ÎN POVEȘTILE CARE INSUFLĂ BUNĂTATE, EMPATIE, CURAJ:
         
           Liliana Moldovan .: Una dintre cărțile pe care ați publicat-o anul trecut a fost recompensată cu un premiu...

Continuare

INTERVIU CU MIRCEA DORIN …

INTERVIU CU MIRCEA DORIN ISTRATE

SCRIU POEZIE CU LACRIMA SUFLETULUI, CU IUBIRE  ȘI IERTARE

    Liliana Moldovan (L.M.): La sfârșitul lunii ianuarie a acestui an, Liga Scriitorilor din România a anunțat premianții la Concursul...

Continuare

Posta redactiei

Împreună pentru accesibil…

Împreună pentru accesibilitate - A doua întâlnire a factorilor interesați din județul Maramureș în cadrul proiectului OpenRegioCulture

Marți, 11 martie, a avut loc cea de-a doua întâlnire a factorilor interesați din județul Maramureș în cadrul proiectului OpenRegioCulture - „Co-crearea unui climat de accesibilitate la resursele culturale pentru persoanele cu nevoi speciale”, implementat...

Continuare

Despre un deceniu furat, …

Despre un deceniu furat, în cartea lui Răzvan Ducan!

Răzvan Ducan este un patriot până în străfundurile inimii lui mari. A făcut un cult pentru Poetul Național, sărbătorește cu sfințenie și pioșenie Ziua Națională a României, se apleacă  prin scris, faptic, asupra durerilor și...

Continuare

La cât mai mulți, Dragos …

La cât mai mulți, Dragos Gelu!

Ieri a împlinit niște ani frumoși poetul, jurnalistul și criticul Dragos Gelu!
Am bucuria trăirii și conlucrării timp de aproape trei decenii, el fiind unul dintre cei mai statornici colaboratori ai Revistei eCreator și al...

Continuare

Critică literară

Prev Next

DESPRE O CARTE CARE INCITĂ

MIRCEA MUNTEANU MONGOLUL

DESPRE O CARTE CARE INCITĂ

Lucian Boia – „De ce este România altfel", Ed. a-II-a, Editura Humanitas, București, 2018

Prefață

Autorul începe - în prefață - prin a răspunde unor critici la prima ediție.
Nu importă prea mult cine citește cartea, va vedea despre ce este vorba. Totuși, există o idee care trebuie dezvoltată. Unul dintre critici consideră că românii nu trebuie descurajați. Tocmai acum când încearcă să se desprindă de modelele trecute și să facă ceva pozitiv. Boia răspunde cu umor: „Atunci, mai bine să-i mângâiem pe creștet....". Desigur are dreptate. Teza comunistă a lui „Nu-i momentul acum" nu-și are rostul. (Sau nu-și mai are rostul?)
Dar vrând să îndrepți greșelile trecutului și să corectezi viziunea istorică greșită, cultivată de istoriografia comunistă, nu înseamnă să blamezi un popor și / sau să-l scoți la colțul de rușine. Sau în fața „careului"... (Mai țineți minte metoda comunistă, de a educa atât elevii în culpă, cât și pe privitori?)
Trebuie să semnalezi greșelile de interpretare și eventualele falsuri, păstrând echidistanța necesara studiului „Sine ira et studio."

Continuare

Călătoriile astrale ale prozatorului Eugen Baciu

Gelu Dragoș

Călătoriile astrale ale prozatorului Eugen Baciu

Cu o viață tumultoasă, când la suprafață, când în subteranele pământului, la Sănic Prohova sau Aninoasa, Eugen Baciu nu s-a văzut un om împlinit până când nu s-a apucat de scris.
Era și este chemarea lui. A publicat pentru prima dată romanul autobiografic „Aşa a fost să fie” (2013, Editura RBA MEDIA, Bucureşti). Vor urma, cărțile „Eterna Moştenire” (versuri, Editura RBA MEDIA, Bucureşti), „ Emanuel şi Casandra”, (2015, Editura RBA MEDIA, Bucureşti), „Împotriva Destinului” (2016, Editura Genius), „Misterioasa viață a domnului Marlow” (2017, Editura Favorit),  „Fiul Luanei” (2020, Editura Favorit) şi „Povestea unei Dorinţe” (2023 editura ECREATOR Baia mare).
Colaborează la antologiile literare „Nemuritorii cuvintelor” şi „Iubirea dincolo de vis”, tipărite sub egida Revistei Internaţionale de Cultură „Popasuri Culturale Româneşti”.
În 2016, la îndemnul „Bibliotecii Cronopedia”, participă cu un grupaj de poezii la o nouă antologie din ciclul „Metamorfozele naturii – simfonii albastre”, intitulată „Poezie şi suflet”.
Anul trecut participa cu câte un grupaj de poezii la antologia, sub egida editurii „eCreator” din ciclul ˮVara din Suflet” și „Defilarea Cuvintelorˮ.

Continuare

ÎNTRE VIS ȘI VIAȚĂ

OLIMPIA MUREȘAN

ÎNTRE VIS ȘI VIAȚĂ

Motto: În fiecare clipă a vieții suntem cu un picior în poveste și cu celălalt în gol...

Scrierea are patru părți distincte cu titlurile: Fata din vis, Serena,  Călătoria și Drumul speranței.
Cu toate că are această împărțire,  la povestire se poate cu ușurință observa că există o continuitate a desfășurării întâmplărilor relatate.  
Apare același personaj - Luca - ce pendulează între vis și realitate.
Tot ceea ce simte fiind treaz sau adormit, perioadă în care visează o serie de întâmplări reale sau închipuite, ele au loc a se exprima în aceste povestiri.
E o chemare din astral, simte o lumină benefică ce-l atrage și-l îndrumă spre înalt, se lasă condus de energia luminoasă și de sentimentele de iubire pe care le simte.
Pare a fi un om lipsit de apărare și discernământ, dar pe parcursul derulării evenimentelor, se dovedește că a fost foarte determinat în a-și vedea visul împlinit.
Idila începe printr-o întâlnire astrală care-l poartă pe eroul principal prin vis și prin realitate până la deznodământul fericit când el, omul spiritual e convins că trebuie să păzească comoara ascunsă-n Munții Apuseni,  la un loc sacru din România.

Continuare

Dincolo de mesaje astrale, dincolo de ezoterism

Gabriela Dimitriu

Dincolo de mesaje astrale, dincolo de ezoterism

Scriitorul și poetul Eugen Baciu (sub numele adevărat, Isar Eugen) s-a născut la 14.09.1962, în comuna Podul Ursului, județul Prahova.
Prima sa carte publicată este: ”Așa a fost să fie” și a fost tipărită la Editura RBA Media București, în anul 2013. Este o carte autobiografică.
Urmează apoi multe altele, cum ar fi: ”Eterna Moştenire” (versuri, Editura RBA MEDIA, Bucureşti), romanele: ”Emanuel şi Casandra” (2015, Editura RBA MEDIA, Bucureşti) , ”Împotriva Destinului” (2016, Editura Genius), ”Misterioasa viață a domnului Marlow” (2017, Editura Favorit, ”Fiul Luanei” (2020, Editura Favorit) și ”Povestea unei Dorinţe” (2023, editura ECREATOR Baia Mare). Între timp, colaborează la antologiile literare: ”Nemuritorii cuvintelor” și ”Iubirea dincolo de vis”, tipărite sub egida Revistei Internaționale  de Cultură: ”Popasuri Culturale Româneşti”.
În 2016, la îndemnul conducerii Bibliotecii Cronopedia (Club de scriere literar¬ artistic), acesta participă cu un grupaj de poezii, la o nouă antologie din ciclul: ”Metamorfozele  naturii – simfonii albastre”, intitulată Poezie și suflet. În 2024 se alătură cu un grupaj de poezii, la colecția antologică sub egida editurii: ECreator, din ciclul: ˮVara din Suflet” și ”Defilarea Cuvintelorˮ.

Continuare

Călătorie între vis și destin

Adriana Crăciun

Călătorie între vis și destin

Publicată în 2025 la Editura eCreator din Baia Mare, „Chemare din Astral” de Eugen Baciu este o proză scurtă ce explorează dimensiunile ascunse ale conștiinței umane, îmbinând elemente de realism magic, mitologie și gândire profund spirituală. Autorul creează o poveste în care visul și realitatea se întrepătrund, invitând cititorul să își pună întrebări despre destin, credință și percepția lumii dincolo de ceea ce este vizibil.
Eugen Baciu, născut pe 14 septembrie 1962 în comuna Podul Ursului, județul Prahova, sub numele de Isar Eugen, a avut un parcurs de viață divers, marcat de experiențe ce au influențat profund scrierile sale. După ce s-a stabilit în Slănic Prahova, și-a continuat studiile și a lucrat în industria minieră, având ocazia să cunoască oamenii și poveștile lor. După Revoluția din 1989, a ocupat diferite funcții, iar din 2000 s-a mutat în București, unde a descoperit pasiunea pentru scris, inspirat de un autor ale cărui lucrări le dactilografia. Această întâlnire a fost declanșatorul carierei sale literare, debutând cu romanul autobiografic „Așa a fost să fie” (2013), urmat de mai multe volume de poezie și proză.
Cartea „Chemare din Astral” aduce în prim-plan tema călătoriei astrale, tratată ca un proces inițiatic, o căutare a sinelui prin...

Continuare

Întâlnirea cu aștrii

Iulia-Maria Ciherean

Întâlnirea cu aștrii

        Autorul Eugen Baciu ne propune un volum scurt, apărut la editura băimăreană, condusă cu grație și-un devotament desăvârșit de scriitorul și criticul literar Ioan Romeo Rosiianu.
Volumul face parte din colecția Proza și apare în anul 2025.
        Volumul debutează cu o fișă de autor, plus o notă de autor, unde găsim diverse explicații și linii despre prezentul volum.
Autorul mărturisește că: ,,În această poveste, idila începe într-o întâlnire astrală. Întâlnirile astrale sunt de fapt drumuri către alte lumi. Aceste călătorii se pot face conştient sau fără să ştii ce se întâmplă. De fapt, visele pot fi considerate ca fiind călătorii în astral. În această poveste avem de-a face cu două persoane care se întâlnesc în astral şi de acolo începe incursiunea lor. Ea primeşte învăţătura acestor abilităţi de a călători în astral conştient unde îl întâlneşte pe el, intenţionat, ca o provocare pentru ceea ce avea să urmeze, iar el nu percepe aceste întâlniri ca fiind unele evidente ci le consideră doar nişte vise de noapte.”

Continuare

TRĂIRI ÎN PLANUL SIDERAL

Valentin Lupea

TRĂIRI ÎN PLANUL SIDERAL

        Născut în 14 septembrie 1962, în comuna Podul Ursului, județul Prahova, Eugen Baciu, alias Isar Eugen, se mută cu familia în localitatea Slănic Prahova, încă de la vârsta de 5 ani, unde va urma cursurile Şcolii Generale de băieţi, după care-şi continuă studiile liceale la Liceul de Petrol TELEAJEN, din Ploieşti.
          După satisfacerea stagiului militar, își începe activitatea profesională la mina de sare din Slănic Prahova, după care se transfeă la Exploatarea Minieră Aninoasa, în Valea Jiului, de unde, după disponibilizările maive din 1997, se reîntoarce în oraşul Slănic Prahova.
          La începutul anului 2000, pleacă spre București cu dorința de a începe o viață nouă, angajându-se ca administrator al unei propietăți private, unde lucrează până în anul 2019, când pleacă la muncă sezonieră în Grecia.

Continuare

 

Poezie

Prev Next

Poezii de Violeta Mitru

Violeta Mitru

Poezii de Violeta Mitru

 Sub umbrela timpului...

Cade ploaia-n picuri mari,
Zidu-nalt îi domolește,
Sub ferestrele albastre,
Un castan bătrân foșnește...

Stâlpi stingheri își dorm lumina,
Oglindind picioru-n ploaie,
Vântul stins culege gânduri,
Ba le spală, ba le-nmoaie...

Sub umbrela cu sidefuri,
Braț la braț ieșiți pe stradă,
Își zâmbesc, zărindu-și părul
Alb ca albă serenadă...

Continuare

Poezii de Violeta Mitru

Violeta Mitru

Poezii de Violeta Mitru

Grădina cu miros de frezii...

A intrat în sat, pe seară,
Primăvara cu miroase,
Flori în pumni, cunună-n plete
Și-o rochiță de mătase...

Ochii cerului albastru,
Față, strop de lună nouă,
Zâmbet mic în colțul gurii,
Iar pe poale, rând de rouă...

A făcut popas în curtea
Casei albe cu pridvor,
Pe băncuță-a pus bocceaua
Doldora de flori cu dor...

Continuare

Poezii de Alex Halațiu

Alex Halațiu

Poezii de Alex Halațiu

Iubesc fanatic

Iubesc fanatic astăzi, ca un nebun stingher,
Ce nu-și mai știe locul și nici ce-a fost ieri.
Iubesc pe viață și pe moarte, fără prescrieri,
Iar când finalul e aproape, iubesc și mă ofer.

Iubesc fanatic astăzi, chiar pentru amândoi,
Cu toate că sunt de lume și de tine desprins,
Dar asta nu mă oprește să te iubesc ascuns,
Cu gându-mi la un noi și la un viitor în doi.

Iar dacă înșiși zeii nu-mi vor da dreptate
În dragostea deplină pe care ți-o tot port,
De dragoste sau de moarte, un ultim efort,
Le...

Continuare

Poezii de Cosmina Panca Moldovan

Cosmina Panca Moldovan

Poezii de Cosmina Panca Moldovan

STEA ÎN FLOARE

Știu că-mi pierd vremea
în visare,
că mă îndepărtez ușor de realitatea înconjurătoare,
că nu e bine,
că ar trebui să trăiesc aici și acum
ca și cum mi-ar fi ultima clipă,
la intensitate  maximă,
doar că lumea cu obișnuințele ei...
nu mă mai bucură!
Sufletul din mine se zbate
de dor și drag...
Sigur că vor mai trece ani...

Continuare

Poezii de Ioana Zidărescu

Ioana Zidărescu

Poezii de Ioana Zidărescu

ULTIM  AVANPOST

Mi-e-n sânge undeva, pierdut,
Un timp ce are zâmbet să mă coase,  
Ca o tăcere,  tandră,  de mătase,  
Înapoi... în Unul!

Mi-e prin eoni pe undeva,
Uimită certitudinea,
Că am o casă,  casă mea,
Albastră,  pe o altă stea...

Că înfiat Pământului i-am fost
Adesea într-un împrumut anost,  
Ce-și recunoaște,  strict, ca unic rost,
Vânarea de Lumină cu-orice cost!

Lumina! Ultim avanpost!

Continuare

 

Proză

Prev Next

POVEŞTI DIN SAT: Taxa de... protecţie

Nadia Urian Linul

POVEŞTI DIN SAT: Taxa de... protecţie

Cuvintele-ţi lipsesc. Nu ai ce spune. Înghiţi în sec, abia oprindu-ţi lacrimile... E prea mult. E imposibil! Cum s-a abătut aşa o ruşine asupra lui? Cine, cine să-l ajute? De ce s-a abătut asemenea nenorocire asupra familiei lui? Asupra familiei şi a neamului lui...? Nu, nu se poate! Cine e de vină...?
Începe iar şcoala. E din nou septembrie.
Din familie, el e cel mai mare copil. Toţi sunt mândri că au un licean in casă. Fraţii mai mici îl privesc cu admiraţie şi el o simte:
- Auzi, bă, Uţule, fratele meu mere la liceu. Ştii...?
Asta îl întreabă penultimul din cei şapte fraţi ai lui pe vecinul cel mic, prietenul de joacă. Îi plăcea cum sună cuvântul liceu, fără să înţeleagă ce înseamnă.
Oricum, Gicu va merge la LICEU.
Bunica ştie asta şi o simte. E feciorul fetei celei mari, e nepotul ei preferat. De aceea, de câte ori poate, îi pune în buzunarul hăinuţelor trimise în pachet câte zece douăzeci de euro. De acolo, din străinătate. Aşa, ca să-i găsească doar el... Să-i găsească şi să se bucure.

Continuare

Whisky, cowboys și capre – despre 8 Martie

Cristian BODNĂRESCU

Whisky, cowboys și capre – despre 8 Martie

Jhonny avu o noapte zbuciumată, duelul de a doua zi nu i-a dat pace. Totuși nu putea renunța și fugi, toată societatea newyork-eză l-ar fi considerat “gay”, pe atunci nefiind un titlu “prea” onorabil. Așa că în dimineața zilei de 8 martie 1857 își trase hotărât cizmele de cowboy și ieși în oraș.
Călărind un veritabil Thoroughbred, protagonistul nostru face din mers cu ochiul doamnelor mature și tinere de pe uliță, cât își descheie vreo 2 nasturi de la cămașă, spre a-și dezveli pieptul proeminent. Ajuns în birtul “Black Beard” (since 1680 Trade Mark), chemă barmanița cu o lovitură convingătoare în masă (în acel an drepturile femii încă nu erau revendicate). Deîndată apăru o tinerică amabilă, îmbrăcată provocator, dar sărăcăcios.
  “ –  Yes Sire, what can I bring you?” … I am waiting….
– Ai răbdare fă, nu văzui că mă-necași? Damn bitch! Spuse Jhonny, scuipând. A whisky, please!”

Continuare

GLORIE EROILOR NECUNOSCUȚI | MEMORIALUL GHERLA

OLIMPIA MUREȘAN

GLORIE EROILOR NECUNOSCUȚI | MEMORIALUL GHERLA

Motto: „Mai spune-mi tată o poveste,
Despre acei ce au luptat
Și uneori viața și-au dat,
Pentru o lume ce nu este.
Stau scrise-n pagini fapte mari/ a celor ce-și iubiră țara
Și-au înfruntat focul și para,/Cu brațul lor de oameni tari.”
(„Mai spune-mi tată...”de Oancă Aurelia)
„Iorga: Un popor care nu-și cunoaște istoria este ca un copil care nu-și cunoaște părinții.”
Pe pereții Memorial Gherla stă scris:
„Unii oameni
                      aprind lumânări/ la biserică
                     pentru aceia care trebuie
                                           să fie povestiți.”. (Teodor Zaica)
-sau: „De câte ori mă gândesc la trecut, îmi dau lacrimile—de câte ori mă gândesc la viitor, plâng de-a binelea”.
-sau: „Să povestim, să povestim fără de încetare să povestim! Acesta era Ordinul Seniorilor; din celulă, pivniță sau baracă. Povestirea ca act de memorie și creație constituie singurul remediu prin care dizolvăm granițele dintre vis și realitate, dintre frică și pieire, dintre je și moi, eu și mine”.    (Ion D. Sârbu)

Continuare

Lumea de sub pământ

Adriana Crăciun

Lumea de sub pământ

În mijlocul iernii, sub un cer cenușiu și înghețat, o echipă de exploratori avansa prin viscolul necruțător al unei regiuni necunoscute. Pământul era înghețat bocnă, copacii împodobiți cu zăpadă păreau statui tăcute ale unei lumi abandonate. În fruntea grupului, profesorul Dima, un geolog pasionat, studia hărțile vechi care sugerau existența unei fisuri misterioase în această zonă.
După zile întregi de căutări printre munți ascunși de ceață, echipa descoperi o grotă colosală, mascată de un strat gros de gheață și praf înghețat. Aerul era ciudat de cald în interior, iar pe măsură ce coborau, pereții grotei începeau să strălucească într-o lumină slabă, albastră. Fisura părea să fie mult mai adâncă decât orice grotă cunoscută de oameni.
— E imposibil! murmură Dima. Acest loc nu ar trebui să existe...
Pe măsură ce înaintau, detectoarele de radiație începeau să vibreze slab. În aer plutea un gaz necunoscut, bogat în heliu-3 și compuși care nu ar fi trebuit să existe la suprafață. Era posibil ca această cavitate să fie conectată la camere magmatice ascunse sau la o rețea de caverne interioare ale Pământului?

Continuare

REAZIMUL SUFLETULUI (Anul acțiunii - 1904)

Eugenia Coman

REAZIMUL SUFLETULUI (Anul acțiunii - 1904)

Reîmproprietărit de noul an, cu dorinţa de a-şi da silinţa a lăsa neşterse urme pe unde trece, studentul Nicolae Titulescu vrea să vie cât mai curând ziua când românul va figura cu strălucire în concentrul european intelectual; pentru aceasta, spune el, nu trebuie nici războaie, nici multă dibăcie politică, ci numai muncă (27 februarie 1904-ziarul Cronica).
Respirând de peste trei ani aerul Parisului, Nicolae se strecoară prin coridoarele protipendadei, cu îngrijire a nu se lăsa atins de ruina sufletului. Pentru el, capitala Franţei este un soi de amestecătură de naţii, venite de dincolo de Mediterana, din estul Europei şi din ţările asiatice.
Mult râvnit, acest oraş are meritul de a împrăştia cu prisoase gustul unei vieţi libere, neîmpovărate. Este un adevăr de neocolit, că boierimea crescută în şcolile Parisului îşi găseşte uneori alunecare şi spre cele urâte. Cei în vârstă, care nu vor a se deprinde cu schimbarea, spun că acest veac a început cu multă decadenţă, şi că aplecarea tineretului spre obscen, ba chiar spre depravare, iese vrând-nevrând la suprafaţă, ca untdelemnul deasupra apei, ceea ce aduce umbrire omului, de oriunde ar veni el.

Continuare

 

Teatru

Prev Next

STRIVEŞTE FIRELE DE IARBĂ!

Virginia Paraschiv

STRIVEŞTE FIRELE DE IARBĂ!

 Comedie grotescă într-un act

 

PERSONAJELE (în ordinea intrării în scenă)

BUNICUL-speculează „dreptul celui bătrân”.

HECTOR-copil bătrân, impune „dreptul celui mai mic”.

CASANDRA-aplică „dreptul celui puternic”.

Continuare

SFÂNTA PERJĂ DIN ANŢĂRŢ (parodie la pies…

Angelina Rosca

SFÂNTA PERJĂ DIN ANŢĂRŢ (parodie la piesele lui Dumitru Matcovschi)

personajele

LISANDRU – tatăl lui Nichita
NICHITA – fiul lui Lisandru
ELENA – soţia lui Lisandru, dar şi mama lui Nichita
ANA – logodnica de la Chişinău a lui Nichita, dar nenora lui Lisandru şi a Elenei
 ILEANA – vecina
UN BERBEC – care nu-i Imanuil
O PERJĂ – care-i sfântă

Acţiunea are loc şi până azi la teatrul A. S. PUŞKIN, care-i şi academic

Continuare

MELON sau CAPETE DE FEMEI

Marian Ilea

MELON sau CAPETE DE FEMEI

(piesă de teatru în două acte)

Decorul

Cârciuma „La Dudinski”: scaune, sticle de băutură pe mesele de tablă verzi, într-un colţ două mese lipite, cu farfurioare pline de fursecuri. E parastasul sculptorului în piatră Melon. Acţiunea se petrece către seară, când cei invitaţi, venind de la cimitir, intră în cârciumă. Se aşează. Se ridică. Povestesc despre răposat. Domnul Dudinski îmbrăcat în hainele de lucru e la barul din dreapta, va servi la mese. Ceilalţi îmbrăcaţi în costume. Irina (fosta iubită a sculptorului) îmbrăcată în fustă neagră, cămaşă neagră, pantofi negri şi sacou negru.

Continuare

 

Eseistică

Prev Next

(12)SE PARE CĂ ARISTOTEL ESTE MAI PUȚIN GRĂBIT DECÂT MAESTRUL SĂU DE RETORICĂ, PLATON

eCreator.ro

(12)SE PARE CĂ ARISTOTEL ESTE MAI PUȚIN GRĂBIT DECÂT MAESTRUL SĂU DE RETORICĂ, PLATON

          În cele din urmă, Aristotel revine la suprafață din lunga lui cercetare asupra artelor imitative, cu precădere a muzicii și a poezie, exact lângă locul în care se opreşte Platon.
          Astfel, arta regală a cârmuitorului reprezintă pentru amândoi suprema autoritate în rânduirea şi-n reglementarea plăcerii.
          Aristotel este mai puțin grăbit decât Platon, în direcția de a da o sentință de condamnare morală împotriva amuzamentelor populare fiind mai conștient de pluritatea scopurilor apropiate pe care le poate sluji reprezentațiile comice sau mişcătoare.
          S-ar părea că Aristotel chiar preconizează uneori cultivarea talentului într-un scop estetic pur.
          Astfel, copiii trebuie învățați să deseneze în cele mai bune condiţii, bunăoară, nu numai în scopuri utilitare, ci și pentru a putea deveni achizitori instruiți de comori artistice și judecători mai siguri ai formelor umane(POLITICA, 1338b).

Continuare

(11) ARTA CÂRMUITORULUI ŞI A EDUCATORULUI, UN SINGUR BINE

Valentin Lupea

(11) ARTA CÂRMUITORULUI ŞI A EDUCATORULUI, UN SINGUR BINE

          Arta îşi realizează scopul atunci când produce plăcere, care plăcere variază în funcție de caracterul artei, precum şi de gustul și vârsta auditorului, însă nici chiar plăcerea delectării raționale, cea mai înaltă pe care o poate furniza arta, nu este un scop în sine, deoarece artele imitative sunt arte instrumentale.
          Cea mai autoritară artă, aceea care poate   fi cu adevărat denumită arta dominantă, este cea etică şi politică, arta regală a regelui filosof, artă preconizată de Platon.
          Pentru a ajunge la o concluzie, va trebui să luăm în considerare, înainte de toate, utilitatea etică şi socială a artelor frumoase, deoarece, omul de stat culege doar efectele delectabile produse de muzică şi dans, de poezie şi pictură, şi le adoptă în chip de unelte de modelat caracterele.
          Cu toate că oamenii de stat se preocupă cu armonizarea, în modul cel mai bun a muncii şi distracţiei tuturor cetățenilor, responsabilitatea lor de căpetenie rămâne educația tineretului.

Continuare

Filosofia indiană și sublima ei subtilitate (VI) | Partea a V-a

George PETROVAI

Filosofia indiană și sublima ei subtilitate (VI) | Partea a V-a

E. Hinduismul

    Cu peste 500 de milioane de credincioși, hinduismul reprezintă religia marii majorități a indienilor. Dar este el cu adevărat o religie, atâta timp cât n-are un întemeietor, n-are o doctrină bine precizată și un cult unitar (reprezentanții lui nu țin la doctrină și la cult, ci se mândresc cu toleranța hinduismului față de toate concepțiile religioase) și atâta timp cât găzduiește de-a valma forme superioare de religiozitate și unele dintre cele mai elementare? Indologii, de altminteri, recunosc că este vorba de o religie cu totul aparte, respectiv că „hinduismul n-ar fi o religie în înțelesul obișnuit al cuvântului”. Chiar omul politic Jawaharlal Nehru (1889-1964) subliniază în Autobiografie că nu o dată s-a spus despre hinduism „că n-ar fi propriu-zis o religie în sensul obișnuit al cuvântului”.
    La drept vorbind, hinduismul sau neobrahmanismul constituie noua formă a vechii religii hinduse din perioada vedo-brahmană, credință slăbită întrucâtva de marii reformatori religioși Jaina și Buddha, însă păstrată mereu vie în sufletul credincioșilor de rând, cu atât mai mult cu cât doctrinele jainiste și budiste erau de neînțeles pentru poporeni prin subtilitățile lor speculative. Pe lângă toate astea, sistemul castelor pe care se baza brahmanismul, era atât de înrădăcinat în mentalitatea hindusă și viața socială, încât nici măcar budiștii nu s-au atins de el, iar brahmanii, dându-și seama la timp de primejdia ce-i amenința pe ei și cultul lor, „au întreprins o vastă operă de adaptare a doctrinei și riturilor brahmane la înțelegerea și gustul poporului dornic de miraculos, pentru a putea să ducă astfel cu mai multă eficacitate lupta împotriva jainismului și budismului” (E. Vasilescu).

Continuare


Gheorghe Pârja

În nord, pe Mara

(Din volumul Cartea din Valea Mătrăgunii, Ed. ,,Echim”, Sighetu Marmaţiei, 2000)

 

Acolo unde toamna nici frunzele nu-s frunze

Şi gerul te subţie ca lama de cuţit

Vibrează o lumină ca-n marile oraşe

Când voievozi de slovă din noapte s-au trezit.

 

Frumos e Doamne, ceasul când te hrăneşte mintea

Ochii te mai rabdă să te uiţi la cer

Şi liniştea se-ntoarce să-şi odihnească drumul

Să-ţi vezi pruncia dusă c-un tren forestier.

 

În Nord pe Mara sau poate în alt Nord

Îmi frâng a jeluire cu pumnii tari genunchii

Că prietenii nu-mi scriu nici fraţii mei nu-mi spun

Că-mi rătăcesc prin codrii mătuşile şi unchii.

 

 

Lucian Perţa

 

În nord, pe Mara

 

Acolo unde toamna nici frunzele nu-s treze

Ş-indiferent de arbori, totul miroase-a prună,

E dat doar poezie la toate să vegheze

Şi-acolo poezia poeţii mi-i adună.

 

Frumos e Doamne totul, la ceasul înserării,

Când anual poeţii îmi intră-n bătătură,

Dar asta, pân' acolo, spre mijlocul serbării,

Când cade câte unul pălit de băutură.

 

 

În nord pe Mara, Doamne, locaţia precisă

E în Deseşti, la şcoală, cu toată deferenţa

Te rog să vii în toamnă – mi-e inima deschisă -

Dar fă cumva odată şi vino fără Perţa!


Gheorghe Pârja

 

Poemul viclean

(Din volumul Poemele Ieronimei, Ed. ,,Dacia”, Cluj-Napoca, 2003)

 

De ce mă adulmeci vicleanule poem

Ca pe un animal pândit de hienă

Tocmai mă îndrăgostisem de Ieronima

Şi tu hoţ perfid ai început

Să-mi descoperi erorile sufletului

M-ai târât prin sala de marmură

Pe podeaua lucitoare ca un verb ascuţit

Carnea mea înflorea

Sub ploaia măruntă

Zeul de lut încerca zborul

Ca o pasăre arheopteryx

Când să ridic ochii spre cer

Mi-ai spart paharul syracuzan

Ca într-un final de basm mincinos

Şi-ai declarat în jur

Republica pustie a poemului

Tu, vicleanule poem

Ce îmi batjocoreşti sângele

Te voi spune la mama

Să nu-ţi mai dea cozonaci

Nici lapte de pasăre

 

De ce mi-ai luat paharul

Era cu otravă

Tocmai când mă îndrăgostisem de Ieronima

mi-ai arătat toată structura cristalului

 

 

Lucian Perţa

 

Poemul viclean

 

Eram prea îndrăgostit de Ieronima

Şi, ca un blestem,

Nu puteam ajunge în sala de marmură

A zâmbetului ei.

Aveam nevoie de un poem

Jumătate om, jumătate floare,

Sau ceva între centaur şi hienă,

Capabil să se strecoare

În toate chiliile sufletului ei.

Eram prea îndrăgostit de Ieronima,

Nu mă simţeam vinovat, nu-mi era jenă,

Ştiam că numai un asemenea poem

Viclean, uns cu toate alifiile şi ulei,

Un poem în care rima

Să fie alunecoasă - mă va salva.

Şi l-am scris. L-am scris cu toată patima

Sângelui meu nestăpânit.

I l-am trimis, l-a primit, l-a citit,

Dar nimic dinspre Ieronima.

 

Niciun zâmbet, o mulţumire, ceva…

Târziu am aflat şi pricina:

Vicleanul poem se dăduse,

în toată structura, al altcuiva!

 

 

Gheorghe Pârja

 

Vorbele lumii

(Din volumul Singurătatea sonoră, Ed. ,,Limes”, Cluj-Napoca, 2005)

 

A început să vorbească lumea

Cu limba ei putredă, vâscoasă

A început să se mire lumea

De apa curată din vise

 

Pe la răscruci adastă vrăjitoarea

Ieşită din coaja unui blestem

Aprinde pustiul, seacă marea

Şi cerul coboară pe crucea de lemn

 

Printre solstiţii tot vorba crudă

Lămpaşe şi ochi de vipere moarte

Arunc peste lume mantaua udă

Să nu se topească cuvântul din carte

 

Încolo aceeaşi lume vorbeşte

În limbi străine, despărţitoare

Iubito, mă ascund în tine

Ca umbra pe apa tremurătoare

 

Cine mai poate stinge cărbunii

Şi vorbele lumii?

 

Lucian Perţa

 

Vorbele lumii

 

Au început să comenteze unii

Că uite-aşa e şi că nu e simplu,

Şi-au cam trecut trei zile, cât minunii

I se permite-un comentariu amplu

 

Pe la răscruci sau pe la chioşcuri, roată,

Distinşii cititori şi cititoare,

Cum vine presa, vezi mulţimea toată

Cum pentru rând se calcă în picioare

 

Între solstiţiu şi-ntre echinox

Şi-ntre echinox şi-ntre solstiţiu,

Cuvântul din ziar devine brusc

Motiv de luptă fără armistiţiu

 

Încolo, cititorii de ziare

Şi abonaţii, cât de mulţi de ai,

Au dreptul sfânt la vorbe fiecare

Că vorba-vorbă, ruptă e din rai

 

Vorbele lumii n-au însă valoare

De nu au cumva şi statut de grai !

 

 

Gheorghe Pârja

 

Tălpile pelerinului

 

(Din volumul Poeme din vremea lui Adam, Ed. ,,Echim”, Sighetu Marmaţiei, 2007)

 

Când pleacă din ţara lui

Ajunge tot în ţara lui

Când în grădina din ţara de sus

Aerul leagănă frunza

În ţara lui din nord

Iepurele este alergat

De fulgerul unui zeu mânios

Când plouă în ţara din sud

În ţara din nord

Soarele răsare şi în porţi

De ninge peste Hiperboreea

În sud se coc blestemele

Uite, în faţă este o baltă de sânge

Tu mă întrebi ce se întâmplă cu sufletul

Cu păsările care au zburat demult

Hai, pelerinule

Toceşte-ţi tălpile pe spinarea Balcanilor

Cum şi-a tocit soldatul lui Nichita

Degetul arătător de călcâiul lui Dumnezeu

Vorbeşte pelerinule

Ai învăţat româneşte de la icoane

Şi de la plânsul îngerilor însinguraţi

Când îl caută gloria prin ţara de sud

El stă la taifas cu inima lui Ovidiu

La Pontul Euxin

Tălpile pelerinului se tocesc

De la litera A până undeva prin ţinutul morţii.

 

 

Lucian Perţa

 

Tălpile pelerinului

(Au fost vizate volumele : Cartea din Valea Mătrăgunii (2000); Poemele Ieronimei (2003); În numele tatălui (1996); Sub podul lui Apolodor. Dialoguri cu Adam Puslojic despre Nichita Stănescu (1998) )

 

Când a plecat din satul lui

În căutarea faimei,

A ajuns în oraşul lui,

Trecând inevitabil prin Valea Mătrăgunii

Pe urmele Ieronimei.

Când a plecat din oraşul lui,

A ajuns în ţara lui,

De mult s-au minunat unii.

Altă explicaţie nu-i

Decât că a fost alergat,

Precum un iepure

Cât l-au ţinut tălpile,

În interes de serviciu.

Dar adevărul adevărat

E că la noi, aici,

În Hiperboreea,

Nimeni nu-şi dă sufletul muncind

Şi pelerinul, tocmai de aceea,

Se opreşte din când în când

Sub podul lui Apolodor

Şi, în numele tatălui,

Binecuvântează orice călător

Înspre limba română.

Acolo o să-l găseşti,

Cu icoana făcătoare de minuni

Din casa memorială de la Deseşti

Şi până la litera Z acolo o să rămână !