atât de roşu, fără sonor
se lăsa o pâclă peste munţii mei
nu ţin minte să fi iubit atât de mult pădurea
zilnic primeam animale în casă
să stea la masă cu noi
tigri vulturi urşi oameni fără suflete
unii chiar mă îndrăgeau
mergeau cu mine pe acoperişul blocului
cântam din u2 ne luam de gât
săream cu ochii deschişi ne transformam
într-o altă viaţă în avioane de război
venea salvarea şi totul era atât de minunat
atât de roşu fără sonor
atunci înţelegeam de ce ne mai iubeam
eu şi cu vulturul eu şi cu tigrul eu şi cu
Un telefon
divertisment
afară vremea era de basm
uşor trasă pe sfoară
sau ca un ciorap de femeie peste chipul unui bărbat fermecător
în rest fumigenă şi confeti
am câteva chestiuni importante de rezolvat
cum ar fi capul acesta pe care îl port cu mine zi de zi
ar mai fi pisica vecinului
care în fiecare dimineaţă îmi dă
fireşte bună dimineaţa
îi răspund politicos printr-un miau
blocul se prăbuşeşte
ridic din umeri privesc pe geamul din bucătărie
el face cele mai bune clătite din lume - îmi spun în gând
îi măsor pasul dintre frigider şi aragaz
apoi strâng într-o cutie lucrurile vechi
le expediez pe o adresă oarecare
telefonul sună
este mama
care mă aşteaptă de cinci săptămâni
într-un zepelin
să-mi dea vestea cea mare
că nu mai avem niciun vecin şi că tata s-a pierdut
prin casă
în regulă îmi achit datoriile
de mâine mă mut în altă dimensiune
O păpădie
calea păpădiilor
(evadarea din timp)
eu partea aceasta din viaţă nu o cunosc
ea vine dintr-un timp în care omul nu ştia salutul
vestirea se făcea tacit de la suflet la suflet
fără flaşnetă ori bici
nebunule mă auzi
să mi te-alături în delir
auzeam în galop şi-n beznă cum creşte cercul
pata de vin cum să mi se încrusteze cu numele tău în palmă
ca orbul alergam da ca un biet orb
căutam să văd
în care zid să te zidesc
sub care păpădie să-ţi dau drumul
Un şemineu cu flacără în el
feţele nevăzute ale zăpezilor
în niciun caz nu voiesc a divulga înspre voi ce-mi aparţine.
(ce-mi aparţine?)
păi, uite, dacă într-o bună zi mă voi trezi din vis iubită nespus
fereastra s-ar deschide dinspre mine înspre voi
sute de baloane să-şi ia zborul
în parc, o femeie să-ţi ofere un şerbet lângă sobă
toţi bărbaţii, mai cu seamă, toţi, da
să-ţi întoarcă un zâmbet de poştaş
tu, de colo, nu te-ai fâstâci?
păi, să spunem: e iarnă
şi oamenii iarna dorm sub glugă
sau –
când te-a acoperit zăpada ultima dată?
da, acum, îmi amintesc
o femeie, un bărbat, ninsori dese.
fiul din nain
(după un vis real)
vei muri soldat exact cum scrie în carte
cu peniţa în bandulieră învelit de femei
pe care nu le-ai cunoscut şi nu le-ai iubit niciodată
şi imnul păcii cravată de pionier flutură
atârnată la cap ca un drapel pentru tot ce ai cinstit în timpul vieţii dar ai uitat
ai uitat
că omul e făurit din vise de un faur
spuneai că dacă mori nu vrei minuni ca fiul văduvei din nain
ci floarea de păpădie să-ţi fie aproape ca o răspândire de noi fără trup
de aceea te-am iubit
de aceea te-am părăsit
pentru nevisare eşti condamnat la nevisare
şi nu plâng
şi nu te învinuiesc
te-am părăsit pentru neplâns
măsurătoare
am luptat pentru dreptate multă vreme/prostită am fost şi sunt
îmi place să cred că raiul e o sfoară întinsă
de care stau agăţate sufletele noastre ca o foiţă de tutun
şi cerul capătă noimă asemenea unei morţi fizice
în timp ce copilul rostogoleşte cercul
de mine se agaţă umbra
ia forma nimănui iar tu vezi omul
e plin ochi şi de el
odihnă trupului meu îi spun lui trupului
şi nu mă cred
când mă fac mă numesc
Silvia!
Un om cu capul aplecat în mâini
omul meu
gândesc omul prin omul meu
şi lucrurile simple
fac din bucurie trepte spre ceilalţi oameni
omul meu e vesel uneori cherchelit de emoţii
plânge şi râde la un trandafir
că aşa e viaţa plină de ifose
de babe oarbe
tocmai asta îi spun omului meu
să ducă pentru el în cârcă
cei mai grei saci ai pământului
când mâna lui puţină va da apă să bea muribundului
toată planeta să ştie că va fi salvată de el
pildă
cărţile din care ies iepuri ca dintr-un joben
mă văd ascuţită
şi creioanele toate colorate
dansează pe masă în ritmuri de salsa
pentru mine au cap
în secunda următoare îmi dau viaţa
pentru un pahar de vin iscat
din combinaţia de roşu purpuriu
cu gleznele tale juvenile
ah copilă!
diseară la prima livadă cu pruni să taci
prin ea umblă câinii
au coada în vânt şi colaci de împărţit
dacă prind unul că-ţi dă târcoale de nu mă jur
de nu scuip în palme până se face o vale lungă
sus în sprânceana ta
să-l ucid şi-apoi să beau din el
iar tu trecătorule tăietor de lemne sau ce oi fi
lasă-mi nişte bani la streaşină când pleci
să-mi pot săpa singur groapa
poemul din susuri
vin caii în galop
cei mai frumoşi
toţi caii sunt frumoşi
vulturii mă aruncă la miazăzi
acolo unde poate este cabana mea de iarnă
mă întreb
singurul drum spre ceea ce nu am aflat că sunt
arată-mi tu un Dumnezeu
Dumnezeule eu ţie îţi fac rugă
eu ţie mă dezleg de mine
ca să te cuprind
Doamne cum să te cuprind?
povestea mea începe de sus
când îmi arăţi un cer un soare
iar eu mă bucur
uite cât sunt de asemuită ţie
coastă din ce oi fi tu mă ştii
mirarea nu-şi mai încape sensul
nasc în fiecare zi câte ceva
de exemplu azi am născut un fir de iarbă
care mi s-a lipit de geană
şi alerg alerg cu el la firul gleznei – când de geană, când de gleznă
de abia atunci mă mir
mă mir de glezna mea firavă
ce-ţi calcă pământul dospit
şi nu te mai caut
te am
poetul umblă gol puşcă prin el
evadarea deţinutului reprezintă partea în care părăsesc romanul
o femeie îşi ia rămas bun de la un prieten
(batistă din borangic)
apare moartea
şi după moarte apar flori pe morminte
(batiste din borangic)
păsări de unică folosinţă
cântă apoi zboară
vin alte păsări altele şi altele şi zboară
cerul prinde culoare
pe pământ departe pe o câmpie deţinutul e liber
iar poetul crapă pe foaie
crapă într-o călimară cu cerneală
bea din cerneală din venele lui
un pahar, două, trei
durează
în timpul acesta mai scrie despre: fluturi, mirese, Alina, Denisa, miresme.
e fericit e gol puşcă în el
capul capătă forma unui tobogan prin care toate gândurile lui alunecă
în piscina cu cadavre e rece se doarme
să nu deranjaţi poetul
are nevoie de somn
porro via
este o replică a vântului turbat mirato
scoaterea dedesubturilor de sub rochia de mătase a femeii
şi ea umblă vie în trup de bărbat
precum o cheie ascunsă la streaşina unei case părăsite
îţi dă fiori acei fiori din care se nasc monştri
o curbură desuetă a realităţii
nu dăruiesc priviri clandestine nimănui
istoria se scrie încet odată cu mersul nostru
şi cel din urmă pas călcat este aripa unui om
o replică a zborului în care eu cred
încă îl caut pe Dumnezeu
să mă uimesc că nu port carne pe suflet
scurtă plimbare
când ieşeau amintiri la iveală
totul era ca o risipă de noi
vremea complice cu uitarea
un ghiduş de suflu trădător
se juca de-a prinsa cu iubita mea viaţa
da viaţa îmi era iubită
şi spinii ei prinşi de respiraţie
ca două valve
cândva fusesem un mister
adunam nimicuri de prin lume
aşa am putut să adulmec un firicel de sânge
din glezna unui om
iar viaţa să cred că nu mă ştie
U2
dacă împrumut de la tine o culoare
piciorul tău din lemn sau labele unui scafandru
mă tem că ochiul ar putea putrezi în cristal
ceea ce pare complicat
altfel
mă oboseşte creierul tău
din care materie se trage
ca să ştiu să-mi clădesc deasupra ta un aeroport -
sosesc când vreau plec când vrei;
(planete, universuri paralele, miros de umbră)
azi beau pentru noi un vin deosebit
cu arome de uitare şi chipuri de alte femei
am şi eu braţul meu din lemn
mă închin mai aplecat e drept
lemnul nu pluteşte pe om el se bate în cuie acolo unde doare
un efect de anihilare a tot ce simţim şi vedem
trece doctore
trec avioane
Un prun pe un deal
singurul prun de pe deal
eram ca un sâmbure prins de pământ
când am pus urechea la adăpost să nu aud
cum cresc
şi pierdeam vremea prin livezi
fluieram hoinăream tot ce întâlneam
până şi întâmplarea
uitarea din altă viaţă
iz crud
aşa formasem o aşezare în mine
uneori mutul vorbea din scripturi
atunci îmi duceam din gânduri pe un pod
departe
odată am fost şi eu acolo prin lume
se umbla cu cerşitul şi cu inima la vedere
dacă muream din prea multă iubire ne ascundeam
fiecare în căciula celuilalt ca să nu simţim gust de trup
aceasta poate fi o poveste
dar eu am numit-o singurul prun de pe deal
umbra şi melcul
câtă vreme, tu, umbră, te mai apleci înpre mine,
cât timp, melcule, îţi vei purta casa printre oameni,
eu o să visez .
tu, umbră, o să mă iubeşti ca tata
tu, melcule, o să-ţi laşi casa lângă mama ta,
nimeni nu va plânge,
eu o să visez iar.
trecuseră ore.
nu mă uita, nu mă uita, striga umbra!
din coşul pieptului ieşea fum.
cum să fac, cum pot să împart viaţa mea cu tine?
trecuseră zile.
omul se plimba de pe o frunză pe alta
şi în urma lui lăsa o dâră sclipitoare.
trecuseră ani.
nimeni nu auzise de melc şi de umbră.
totuşi, se zice că melcul a trăit fericit.
partitură pentru văz
dacă eliminam gândul
totul se transforma într-o pajişte verde
în nouă pietre roşu galben albastru
trecea un prinţ călare
dar cum să renunţi la gând
cum să împarţi gândul
marile depărtări să le apropii
astea sunt secvenţe din trecutul unui muritor
nu ai cum
memoria revenea încet la cursul de anatomie
omul este un ochi uriaş dragii mei
străbătut de văi şi oglindit în ape tulburi
în cele din urmă se retrage în pământ pentru odihnă
plângeau copiii de ţâţă
pe adulţii senectuţii noastre
ceaţa ca o cataractă la cules de văz
cum îşi ridica munţii
Un trifoi într-o inimă
ploaie cu trifoi şi pisoi
ce ploaie îmi bate din geam vremea
dau fuga până acasă
pun acoperişul pe bloc
des absurd cum plouă
cum ţi se pare rochia mea
atârnată de autostrada soarelui care urcă spre cer
ca o foiţă de ţigară sau ca o fată desculţă
hai îi spune mai bine să dăm naştere azi unui pisoi
şi în partea inimii a început să le încolţească un trifoi
e vară şi asta îmi place
e lumină
atâta timp cât braţul îmi acoperă sfera
ochiul îngust prin care mai ieri libelule zburau
când mă ascund nu mă văd
golul este o rană imensă
când nu mai ai mamă şi tată
de azi promit un destin fără urme privitorule
aştept merii să înflorească în suburbie
câinele meu este dresat
şi omul este dresat
ca braţul ca sfera ca mersul în nobil grai
rostesc rotundul şi iar rotund
se face că trec puntea orbului
e vară şi asta îmi place
chemarea numelui
ieşeau arcade din mine toate duceau către infinit
erai tu smulsul din încheieturi
erai tu oare adunatul meu
si mult prea fericirea
nu ştiu
în mine cusătura este deasă
nod marinăresc
sunt fata lui tata
şi tata navighează
ai strigat într-o zi de pe o stâncă
atât de tare
drept în piept ca o rană minunată te-ai deschis
tufe de trandafiri înfloriţi din ape
de atunci trăiesc în corp străin
un naufragiat printre coaste
nu mă plâng de eventuale furtuni
lasă-mă să mai zburătăcesc o vreme prin pielea ta
numele tău
când liniştea
acolo mă voi găsi într-o linişte deplină
singură în huruitul unei roţi de moară
când apa trece prin mine smulsă din călcâi
când orele
când zilele
şi din dor când mi se lasă vulturii pe umeri ca nişte miei la păşunat
să îngâne din ce a mai rămas prin munţi
am să aleg dealul acela colorat în care dorm gândurile noastre
mai jos de frunte
să mă îngroape
doi maimuţoi
peste totul ăsta din care încerc să ies curată
ca o basma peste toate leagănele astea goale pe care
doar le-am privit şi ameţit în pupilă
cu fiecare teamă de mâine sau că mâine
vom duce furnicile înapoi în muşuroi
când uite ele vor să-mi vorbească despre vreme
şi cum vai lor nu le este ruşine să umble ca oamenii
printre oameni
la colţ de stradă umbrela mi se lăsase pe umeri din dor
şi ploua doar pentru tine şi pentru mine
speram să fiu salvată că de a doua zi lucrurile mari aveau să conteze
mama cu grădina ei plină cu flori tata cu tata
iar noi doi copii îmbrăcaţi în pijamale cu maimuţoi
să ne iubim
O balerină
dreptul meu la visare
prietenii mei imaginari sunt oamenii
adesea trecători
pestriţi ori plecaţi de acasă din cine ştie ce motiv
se poate demonstra existenţa unora prin decupaj artistic
de exemplu ieri am decupat un păun şi el aşa îngâmfat
mi-a spulberat încrederea că mai pot fi şi altfel
am zis bun trebuie să dau drumul unei ape să curgă
şi vedeai da vedeai peştii cum înoată doi câte doi
în pereche cum se hrăneau creşteau şi nimeni din lumea asta
nu se întreba măcar de ce oare doar vai şi vai
era o vreme ca astăzi neştiută
când un peşte tăcea pentru că aşa face el de obicei
sau cum ai spune tu despre lună că are două feţe
ori balerine cu picioare diforme nu există nu-i aşa
tristeţea ca şi bucuria treceau cum ai trece o trecătoare
adesea trecători adesea trecătoare
poţi tu să-mi alegi un munte şi să scrii pe el
nu te uit nu mă uita
drum cu oameni spre înălţare
când piciorul calcă strâmb poteca
la limita acestui timp o cruce se înalţă
unde capăt nu e
e chin
mă împart în văzul tuturor
cu un ceas mai târziu de ultima cântare
omul meu plânge în oglindă
iar ploaia mult aşteptată
îi brăzdează chipul în defileuri
şi uite-l cum curge uriaşul lui Dumnezeu
poem din scurt
la o fereastră am bătut cândva atât de mută
în plin şi-n gol
pe limba uscată cum urcau melcii cu sarea din cochilii
spumele doamnei mele
pelerinilor cu răsuflarea lor ciobului din sticlă umbră
trădare!
şi sticlă spărgeam cu ochiul
în văzul tuturor când sângele mirosea
atât de roşu fără pată
Degete
între ele degetele
încet degetele vor scrie despre ele
se vor lăuda între ele
şi omul va muri
că nu-i ajunge tristeţea
ori osului prea greu de cărat nu i se arată carnea
pornitul se face din văz albastru
domnule om
urcă mamă podul ăsta
cară tată toţi munţii pentru mine
morţilor să ne pierdem câte-un călcâi
nu ştiu
nu ştiu
nu ştiu
O salcie lângă un pod
umbrarul de lângă pod
(şiroaie de lacrimi,
râuri interminabile de parcă aşa... )
mi se părea: că ele urcă din călcâi, că străbat corpul ca pe o planetă vie,
că stau întinsă pe muşchii unui abdomen apos;
încheieturile pocneau ca bobocii de trandafir în plină dragoste,
era cald, iar o parte din iarba verde mi se înfăşura pe gât,
căutam un răspuns din care să-mi curăţ cu o lamă sufletul,
să pot sădi, mai târziu, la piciorul podului,
o salcie.
sufletul, când se formează, are pereţi groşi
din el nimeni nu te aude,
poţi să ţipi, să baţi cu pumnii în zid,
nimeni nu te va auzi!
sufletul e o parte din iarba verde ce ţi se înfăşoară pe gât.
acum, dumneata, să-mi spui, de pe partea cealaltă a malului,
cum vrei să mori?
Un bloc inalt si vremea in decor
cadenţă
tot aşa era într-o zi
ascultam la radio vremea
(cum să asculţi la radio vremea?)
şi deodată m-am pierdut
(poetica)
afară începuse să ningă
rafale spulberau inimi
acoperite cu promoroacă
silvia este copil eu sunt copil
săpăm scări abrupte în noi de vreo zece ani
doar doar vom reuşi să zburdăm peste câmpii
imaginea cu tine şi cu berbecul sacrificat
e tot ce am
valea asta lungă porneşte din palmă
şi nu ştiu ce voiam să-ţi mai spun
micime
am intrat şi am ieşit din peretele ăsta
din buretele ăsta din pianul ăsta din cana asta
din mama şi din tata când ei dormeau într-o nucă
s-au vărsat lacrimi în pumni în mare
într-un fragil curcubeu
ne-am pierdut identităţile cardurile viaţa
femeile au invadat spaţiile intime
ale bărbaţilor
între mâini printre degete au curs râuri
ambrozie bucle din abanos umbre şi umeri
s-au iubit balenele cu peşti feluriţi
am iubit şi eu
vedeţi?
da, doamnă, aveţi dreptate
în podul palmei îmi duc zilele.
cu mâinile, cu genunchii rotunzi,
cu tălpile mele venetice,
adunata
şi somnul, dacă mă întrebaţi,
îl împart cu dumneavoastră.
şi peste toate astea, de mi-ar mai da un singur ochi, Dumnezeu...
vedeţi?
ce şfichiuială de vreme suntem
cunosc două cuvinte, vi le spun:
dor şi dor
restul urmează aşa -
când devin aievea, pe rând, şoim, căprioară, animal de câmpie
ori om
mă recunoaşteţi, nu?
ea, ei
mâine,
o zi,
o distanţă pentru fiecare om care iubeşte de aproape.
în suflet liniştea dintre: vezi, tu, oare, mamă, norii aceia cum trec?
şi, da, m-am cuibărit în mine, dar te iubesc.
e un dar.
cum mâine,
cum o zi,
cum o distanţă,
cum ştii.
eter
şi în bezna mea
lumina se crăpa de ziuă
a bună dimineaţa, scumpă doamnă
şi cerul înflorea mireasmă de grâu abia încolţit
precum o fată mare nedusă încă la altar
aşa credeam că tot ce visez
se şi întâmplă
dar, iată, visul nu e pentru muritor, simplă doamnă
e ca un guler de vulpe polară
lăsat în şifonier pe timpul verii
sunt un biet om, femeie sunt
zidirea lui Dumnezeu
cerberul paznic scării de jos în sus
unde urcatul din treaptă în treaptă se face
şi treapta face cărare prin mine
ca din magie umbrele noastre
se desprind de sol şi cad
cade tot cerul într-o eternitate
beau după tine patria mea de fericire
patria mea de fericire se numeşte acum
pleoapele cu gene dese răsucesc bucle de femeie în timp
aerul ridică genunchi albi spre tâmple
devin un derdeluş sau poate că la creştet începe iarbă să crească
e tata mă strigă
fată să nu dai de pomană la gropar
să nu le dai să bea
bea tu
să crape cripta-n ziuă muiere
otrava ajunsă în trup buza să n-o poată linge
nu ştii sărutul despărţirii e trist şi vesel
ca atingerea unui umăr întors
beau tată încă beau
e dulce şi amară ca piatra rostogolită fierea
de-ai şti pământul nu are formă
pământul zace după noi
şi sap şi sap după tine
cum des, cum doare
mă doare să îţi spun, fireşte
o, mâinilor, din care chin sau trudă,
ca un năpraznic lup la pândă,
să mă ucizi sub ochi, sub dungă.
prin vrerea mea, mă las deoparte,
ca orice cruce prinsă-n garduri,
sunt, doar, un muribund cu drag de lună
şi un apus ce mi se zbate, rar, în tâmplă.
când umărul stingher s-a aplecat,
coroană peste trup întinsă,
am înţeles, şi-am plâns încet,
în gând, ca un bărbat.
azi, nu privire înaltă!
azi, nu pământ din tină!
azi, larg aud în zări vioare
şi...
viu, acelaşi cântec,
cum des,
cum doare.
Un soldat în genuchi cu baioneta
soldatul din trup
azi ca şi ieri am înţeles o parte din sensul existenţei mele
m-am dat cu cercul până m-a luat naiba cu el în şapte
ridicam sprânceana treceam pe lângă bocanci fluieram pe străzi
ca un hoinar la drumul mare eram pesemne un evadat
dornic de libertate şi fără grija de mâine
mă salutam ca un soldat în marş
aveam epoleţii la vedere plângeam de fericire cu ei pe umăr
da sunt da exist uite calc iarba calc mocirla
sunt viu şi lângă mine stă inamicul cu buza crăpată ca la iepure
e om pentru asta trebuie să lupte ca să ştie cum să moară
nu din genunchi nu din încheieturi căderea
cu epoleţii pe umeri repet sir cu epoleţii pe umăr
aici se moare drepţi
nu ai părinţi eşti unic trupului tău
dezlegare din susuri mărşăluire
nebunul care te strigă nebunule
tu as besoin de tenir bon
la chute ne se fait pas à genoux
cadastrul omului cu lumea
e un simplu cadastru al omului cu lumea, dragă domnule
un pasaj din viaţa unui vetust scriitor orb
o memorie a timpului care se desfăşoară periodic într-o obnubilaţie
şi catrafusele candidei linişti ale beţivului din zilele noastre
prăfuite la periferia unui oraş murano
lâncezesc vremea coatelor tocite
mai spune ceva despre asta
cum din cap ne sar cartonaşe colorate
semn că senectutea se înrudeşte prin culoare cu lipsa de văz
sunt o poliţă de care mă sprijin ca de mama
umbra unui tată neştiut
creator de vieţi aici sau în altă parte
un punct desprins de sol prin neuroni
locuiesc într-o ladă
locuiesc într-o ladă antifonată de gânduri
copilul singur al maturităţii mele
duc pentru el toate amintirile devenirii
o tolbă cu scrisori netimbrate
sunt prizionerul anticar
achiziţionez şi vând oameni fără nume unor măscărici
pe planeta mea lucrurile sunt simple
bat cu ciocanul în peretele vecinului;
îmi răspunde prin calorifer
când apa nu mai curge la robinet
bem gaz şi totul intră în normal
insectele nu mor aşa uşor
cum ar fi dacă
cea mai frumoasă zi e atunci cînd îmi pun dimineaţa zălog
la picioarele tale
iată drumul mătăsii începe de aici
doar atât îmi amintesc din trecut să mă ierţi
acum caut cea mai scurtă cale între pământ şi cer
nu e cinstit să mă încred doar în ape
tu nu vezi ce mică sunt strânsă în cercuri
ca pasărea prinsă în propriul ei zbor
spune-mi dacă eu aş fi femeia ta
m-ai lăsa la cina cea de taină
aş îndrăzni eu să rezem scara de trupul tău
entităţi
se nasc vieţi disperate prinse în şuruburi de cruci
pe marginea drumului cresc oameni transformaţi în iepuri
aleargă dezorientaţi
pietrele au gustul acela de nerostit
precum omul care şi-a lăsat vorba într-o peşteră
şi melcul saliva pe iarbă
departe un lan de grâu îşi seceră singur spicele
recolta miroase a metal încins
sunt înaltă când dorm
sub pernă ţin cărămizi
dimineaţa mă dau cu ruj
Grigore
Grigore este un copil simpatic
locuieşte la mine în bloc pe scări
merge cu liftul când are chef ascultă pe la uşi
du-te dracului mâine dau divorţ de tine m-am săturat
viaţa lui Grigore începe în fiecare dimineaţă
în boxă pe scări în lift pe la uşi
are tot timpul cu el un motan jucăuş
din pluş
îl trage de mustăţi
tanti Silvia pe el nu-l doare
se preface - îi spun ia gâdilă-l pe burtă
râde şi mă ia de mână
îşi face jucării din miez de pâine şi apoi le mănâncă cu poftă
azi am mâncat un cozonac şi un avocat
ce ştii tu ce este ăla avocat Grigore
ştiu că tata a plecat de acasă într-o zi
mi-a spus rămâi cu mă-ta şi mama a plecat şi ea strigând
ne vedem la avocat
când vine seara Grigore are o pătură cu lei
e rege doarme visează că se dă în tiribombă
nu ameţeşte
ce curajos eşti tu Grigore
cântă-mi ceva copile
el plânge plânge plânge
plâng şi eu
ieri şi-a uitat viaţa la uşa mea
în boxă am găsit urma mânuţelor lui
impregnată în vopseaua proaspătă din perete
de ziua numelui
de ziua numelui am prins rădăcini în parcul din faţa gării
aşteptam să treacă trenul care aducea speranţele ambalate în ani
să cumpăr una pentru tata pentru mama
de-aş putea să mă mişc...
sunt prinsă în sol de secole
un ierbar prăfuit fără valoare
o poveste despre oamenii bătrâni nostalgici
cu aplecare spre tulpină
cu onor înainte spre neant, România Arm, prezintă:
mi se prezentau cu strângeri fierbinţi de mâini
toate onorurile
căzut din neant la datorie pentru patrie
salvat planeta de gunoaie
premiul pulitzer pentru negarea mea
prezentat în patru acte pentru fiecare punct cardinal
ba chiar condoleanţe pentru cel mai distins
mort în viaţă
toate acestea numai şi numai pentru meritele noastre
pentru dorinţe o scrumieră adâncă
sau o scorbură din trunchi de copac bolnav
din care să ies cenuşiu o pasăre phoenix
vă dau şi vouă ce a mai rămas din coajă
toate acestea numai şi numai pentru faptul că aţi sperat
Fereastra care delimiteaza poemele de poemele in proza
POEME ÎN PROZĂ
Un pianist în frac cântând la pian
Haos
Lumini şi umbre pe caldarâm. Un bărbat îmbrăcat în frac îşi dă bună dimineaţa. Pesemne compune o arie sau se pregăteşte de înmormântare. Afară ninge. Pe un peron o femeie îşi plânge în batista ei de mătase, ultimul război. Un grup de ciori, cam negre, împânzesc cerul. Pe o bucată de stofă veritabilă, doi pici joacă ţintar folosind două furnici. Scenaristul nu are imaginaţie. Improvizează, fără pic de graţie, o scară de incendiu. Scapă cine poate. Sala se ridică în picioare, cu ea spectatorii. E un haos total. În el trăiesc.
Un poştaş cu tolba de scrisori în spate şi cu plicuri răvăşite pe jos
Drumul femeii mele
(povestea unui vis)
Scările pe care obişnuiam să urc cu tolba de scrisori în spate, întrebând în stânga şi în dreapta dacă l-a zărit careva pe Dumnezeu, azi nu mai erau. Îmi auzeam doar paşii care mă purtau spre drumul crucii, paşi nevăzuţi, doar bănuiţi. Că undeva, o fărâmă de credinţă, trebuia să existe, aşa cum existenţa mea mi-o asumam!?
Nu mi-am visat niciodată rădăcina din care pornisem, să mă fac văzută lumii aşa goală, aşa femeie, cum sunt. Uneori, simţeam fiorul nebănuit al fricii în care mă ascundeam, ca să-mi dovedesc nefrica de mine.
Totul este relativ. Firul ierbii pe care am călcat de atâtea ori, mă înşela sub privire. Se lăsa culcat sub tălpi, istovit, nepreţuit, iar eu strigam: ridică-te! şi braţele mi se înnodau la spate din neputinţă. Nu aveam curajul să-l plâng.
Dacă aş fi crescut în miezul unui copac falnic, aş fi înteles, probabil, motivul umbririi mele, frumuseţea lucrurilor nepalpabile, necăutate.
Undeva, trebuia să dau de uşi ascunse. De fiecare dată mă izbeam de prag sau de pereţi bâjbâind intrările, îngenunchiam şi nu mi-era ruşine. Îmi duceam mâinile la tâmple şi aţipeam în gând ca un ţânc înfometat. O luam de la capăt, mă ridicam în toată splendoarea trupului, râvnind la ce nu mi-era dat să primesc, doar, doar, voi primi.
Atunci m-am oglindit în mine, prin cădere. Am ocolit firul ierbii, iar el mi-a dat un nume, şi treptele au început să crească din pământ. Şi cu cât urcam mai spăşită, mai temătoare, cu atât mai multe scări aveau să mi se-arate. Am continuat să merg - şi-am mers, nu m-am oprit. La capătul drumului, nu mă aştepta nimeni. Mi-am luat tolba de scrisori în spate, şi-am pornit femeie, urcând cel mai înalt munte văzut vreodată.
Un copil culcat pe un nor
Drumul spre Canaan
Porneam spre Canaan. Sarra îmi ducea oasele spre Pământul Făgăduinţei. A tăcut tot drumul, cum tăcea mama lui Marius când o lovea taică-su peste cap, întors de la cârciumă.
- Pot să dorm lângă tine? La noi în casă este un monstru! Uneori mă prefac, închid, uite, aşa, din ochi, şi el dispare. Rămâne doar cerul pe care am norocul să-l văd prin tavan. La noi, şi vara şi iarna, este la fel. Se vede tot timpul! Într-o zi, când o să cresc…
Adormise pe umărul meu, şi eu, copil şi eu, mi se părea atât de greu, nu Marius, ci umărul.
Îşi aducea jucăriile, le răsturna în camera mea şi ghetuţele lui erau umplute cu apă. La început am crezut că sunt streşinile de la casa lui tanti Aurica şi cu apa ce se adună acolo îşi spală tanti Aurica rufele şi pe cei patru copii ai săi.
- Eşti băiat, nu ai cum să dormi lângă mine! Ce-o să zică, lumea? Apoi, începea să mă doară din ce în ce mai tare umărul.
Marius, tu când o să creşti, o să mă mai iubeşti?
Spune-mi!
El mânca dintr-un măr pe care i-l împrumutase, cică, zice el, Albă ca Zăpada. Râdeam amândoi pe băncuţa vopsită proaspăt de tata. În faţa casei mele se întindea o pajişte imensă de linişte, flori, copăcei feluriţi plantaţi de tata, şi Marius iubea casa mea, şi Marius, uneori, îşi lustruia ghetele singur, streşinile. Cică -aşa era vorba lui, cică sunt în armată, şi dacă scuip pe ghete, le dau luciu, că văzuse, odată, un film, când nu avea el cer dintr-ăla mare deasupra patului şi soldaţii scuipau pe bocanci. La ce le-o fi trebuit să strălucească, măi frate!
- Doar azi, da? Îţi promit. Nu am teme de făcut, învăţ să scriu şi să citesc din mers. Mă uit după oameni şi nu e chiar rău. Mă uit lung, ştii. Ţi-am zis, odată, m-a privit un câine în ochi, tot aşa lung şi, mai târziu, am vorbit ca el. Vezi, învăţ uşor.
- Marius, tu când o să creşti, o să mă mai iubeşti?
O femeie pe o mătură deasupra munţilor
Simţeam libertatea – un bulgăre imens de zăpadă.
Alergam pe o arşiţă ucigătoare, pe un drum pietruit de munte, eu şi cu mine. Deasupra mi se întindeau grădinile suspendate ale semiramidei şi marele zid chinezesc. Babilonul în care oamenii erau stivuiţi în poziţie verticală, o figură geometrică agăţată de cer. Un triunghi perfect format din braţele lor şi zborul se înfăptuia.
Eram un kamikaze.
Pleopele mă dureau, ochii şi ei. Duceam cu mine un trotil de mărimea corpului meu. Din interior, ca un seism, aciditatea sucurilor gastrice îmi provoca naşterea prin explozie. M-aş fi prăbuşit la poalele templului dacă nu ar fi trebuit să-mi duc misiunea până la capăt. O bombă cu ceas. Un ticăit apăsător în timpane şi iată alunecarea mult aşteptată. Aşa s-a produs echilibrul. Mi-am controlat respiraţia, conştientă fiind de secretul ce-l purtam cu mine. Aveam să distrug totul oprindu-mă din alergat.
În faţa mea se zăreau: muntele alb, acoperit cu lucernă, şi câţiva oameni de zăpadă care-şi potriveau măturile pentru zbor. Ce caut eu de fapt? De unde au măturile astea? Cum a crescut lucerna? Încotro mă îndrept? Un roi de insecte nărăvaşe îmi sugea sângele din palmă. Am să le ucid pe rând - şi-am scos de la cingătoare un briceag ascuţit de mărimea unei lanterne de buzunar. Se făcu mai multă lumină. Alergam în continuare. La un moment dat, m-am prăbuşit peste un trunchi de copac ce stătea suspendat de o frânghie şi frânghia agăţată de un nor. Nu am dat prea mare importanţă în cădere, dar prin cădere m-am transformat într-un bulgăre imens de zăpadă.
Din cer, vaci albe, cu ugere mari de zahăr tos, încercau aerul cu despicătura copitei.
O balenă
Marele alb
Intrasem într-un derapaj mintal în mod accidental. Oamenilor li se mai întâmplă din când în când să dea piept cu balena ucigaşă. Atunci, mi s-a mişcat o rotiţă şi am ştiut că e bine ce fac. Uneori, stând la masa de lucru, în camera obscură, luminată doar de o veioză ageamie, îmi caut vârsta. N-am băut în viaţa mea mai mult de două pahare de vin, din prea multă tenacitate, cred, sau poate că era teama să nu mă răstorn şi să fiu agăţată de monstrul alb şi bolnăvicios al subconştientului.
Aşa a început totul, ca un crepuscul. Benzi desenate cu mult detaliu pe retină. Pictori care îşi încercau norocul cu mine din lipsă de spaţiu planetar, aruncându-şi dezinvolţi pensulele japoneze peste lumina ochilor mei.
Şi vrând a riposta mă trezeam suprimată, ca şi cum mi se lua dreptul la existenţă. Nu am avut, însă, curajul să intru în conflict cu sutele de mâini care împingeau bărcile artiştilor spre mijlocul irisului, doar pentru mine, şi m-am simţit egoistă şi fără valoare. Nimicnicia mi se derula în toată splendoarea ei, trecând printre gene ca un fir de păianjen lăsat de un veritabil ţesător de miriapode.
L-am zărit vâslind pe Captain Blanc, trăgând tutun, din toţi rărunchii, dintr-o pipă în formă de lună. Am apucat să întreb:
- Încotro, căpitane?
- Către Capul Bunei Speranţe, domniţă – şi fumul mi-a străpuns nările şi o durere teribilă a născut balena din mine. Ea se află în noi şi ucide – mi-am zis, aprinzându-mi o ţigară ce-i purta numele navigantului meu.
Un iscusit grafician, ce-mi lucra pupila cu mult sârg, îmi aruncase, în acest timp, un năvod.
- Dacă îl vezi, foloseşte-te de el, te va salva sau cel puţin, vei fi în siguranţă, pentru o vreme. Ştii, se înmulţesc recifii în zona asta. Dacă nu te grăbeşti, probabil, vei sucomba în subconştient şi nu vrei asta, nu?
- Bună dimineaţa, domnule pescar – îi strig aruncându-mă la podea cu faţa spre o nişă ce se holba la mine din parchet. Sunt în deplină ordine aici. Mă descurc. Ai grijă de tine, în schimb, doi dintre colegii tăi mi-au spart uşa cu forţa, cheia este la mine în stomac, am înghiţit-o odată cu haosul.
- Prinde-te când îţi spun eu de mâna mea şi să încălecăm balena împreună.
Animalul zăcea la picioarele mele, calm, domolit, sedat.
S-a liniştit. Este aşa o creatură nevinovată. Dacă nu o răneşti, te lasă s-o iubeşti şi pentru asta merită s-o accepţi în viaţa ta.
Eu am simţit curajul, doar prin ochiul marelui alb, iar moartea lui mi-ar cauza frica.
Un cap de om plutind lângă un buştean
Sacrificiul generalului
Îmi amintesc, doar, de momentul în care m-au legat la ochi şi m-au cărat ca pe un buştean, nu ştiu unde.
- Tu, de acolo, de ce nu faci loc să treacă lumina de partea cealaltă a Nilului?
- Nu înţeleg, domnule general, nu vă aud prea bine, vorbiţi mai tare. Lângă mine se prăpădeşte un om!
Frânghia de care stătea spânzurat soldatul mi se încolăcise pe grumaz. Mintea îmi juca feste. Auzeam paşii unei femei grăbite. Pesemne, îşi ducea sicriul pe umeri. Striga în gura mare:
- Este al meu! Nimeni să nu-mi stea în cale, asasinilor!
Alerga şi în timp ce alerga, simţeam cum i se desfăceau bandajele de pe faţă. Puteam să intuiesc asta, chiar şi felul cum era îmbrăcată.
Un râs isteric şi mortul stătea cu privirea spre mine.
- Să-l scoată cineva de acolo, dracului – se răsti generalul către o umbră ce purta epoleţi.
- Nu te aude... am bolborosit agăţându-mă cu mâinile de uniforma lui. Sunt ocupaţi cu transportul sufletelor dincolo de Nil. A mai rămas doar unul, domnule general, şi acela nu are chip, e dus şi el, acum se duce.
Un obuz mi-a străpuns picioarele. Sicriul s-a deschis, şi-am început să urlu ca o fiară hăituită. Din el ieşea un abur cald, molipsitor. Mi-am privit braţele vineţii, şi am ştiut că în ele îmi voi sprijini sfârşitul.
Generalul s-a uitat la mine cu tristeţe. M-a sărutat pe buzele amorţite, apoi a dat drumul sicriului pe Nil. Mai târziu, i-am zărit capul plutindu-i lângă al meu. M-a iubit, altfel, de ce m-ar fi salvat?
Un ac de siguranţă
Liniştea
Se crăpase de ziuă. În pustiul acela, doar liniştea îmi dormea la picioare ca un căţeluş ascultător. Îi auzeam inima cum îmi străpungea firav cel mai ascuns gând şi mă prefăceam că sunt în jocul de-a baba-oarba căutând un sens clipei. Nu mai ştiu ce s-a întâmplat, de ce vecina mea îşi părăsise casa şi copiii şi de ce în fiecare dimineaţă îmi ciocănea la uşă un străin încălţat cu bocanci din vinilin. Nu mă deranja insistenţa lui, defel. Purta tot timpul, cu el, o jachetă cu două feţe şi în dreptul mânecii drepte stătea atârnat, oarecum de căptuşeala hainei, un ac de siguranţă de mărimea unui băţ de chibrit. Un detaliu care ar fi putut fi trecut nevăzut în alte circumstanţe, dacă provocarea lui nu ar fi fost suficient de vizibilă în nebuloasa liniştii mele.
Nu ne-am vorbit niciodată, nici măcar prin semne convenţionale. Păstram, însă, secretul muţilor, al celor care îşi înţeleg existenţa din priviri. Aşa mi-am început primul curs al supravieţuirii cu sinele, stând nemişcată fizic, suspendată între gând şi acel individ, printr-un banal ac de siguranţă.
În timp, am căpătat încredere în costumaţia lui, deschizându-i larg uşa, ca să păşească în interior. Era ca un exerciţiu, ca o simulare pentru mine. O simulare care ar fi putut să-mi inducă o stare de haos dacă fragilitatea nerostitului s-ar fi distrus odată cu terminarea stării de dominaţie a liniştii totale.
Pe parcurs s-a dovedit. Intenţiile colaboratorului meu erau unele de factură temporară.
Venea cu un scop, trebuia să fi înţeles asta de la bun început. Nimeni nu-ţi bate la uşă dis-de-dimineaţă dacă nu are ceva să-ţi spună. Şi, totuşi, îmi lăsa mesaje demne de luat în seamă.
Îmi sonda echilibrul prin culorile jachetei sale. Nu se înfăţişa niciodată, în aceeaşi zi, doar cu o singură culoare. Acum o faţă, acum alta. Observam. Atunci îl surprindeam. Clipea mai des. Destul de fâstâcit îşi ştergea cu podul palmei neliniştea.
Într-o zi, a deschis gura atât de mare, încât am călcat, din greşeală, în normalitate. Mi-a deschis fereastra larg şi mi-a şoptit la ureche:
- Asta îţi este liniştea. Apoi a dispărut luându-şi câinele cu el.
- Când te mai întorci, bunule?
Linişte.
Pictaţi în anotimpuri
Iată că, într-o zi, când încercam să mă caut, am găsit în haina ta, dosită într-un colţ de prăvălie, un pui de arici. Mi se arătase, la început, aşa o tristă umbră. Un fum parcă, să zic, urca sau cobora din tavan. Spre lustră, un freamăt de necuprins. Am zis, fie! şi-am rupt tăcerea sâsâind precum un şarpe.
O, şi iată cum, părăsind din mine marea emoţie, m-am trezit hoinărind ţinând de mână o creangă de alun spre o senină vale plină de rouă şi de stele. Şi pe unde hoinăream, ne întâlneam noi doi la aceeaşi uşă . Amândoi eternii privitori ai unei singurătăţi luciferice. Noi doi cavaleri ai bestiei. Iată, conversam fără imagini. În lipsă de soare, un Luvru cu ziduri măreţe. Ne-am întâlnit ca doi pelerini de data aceasta. Pictaţi în anotimpuri, stăteam de vorbă dezbrăcaţi. La o ceaşcă de ceai, fuzionam în decor lumea noastră.