INCADRAREA FIZICO - GEOGRAFICA
Comuna Satulung face parte din Județul Maramureș, fiind așezata în partea sud - estica a acestuia. Este situată în Depresiunea Baia - Mare unitate geografică dezvoltată, comuna fiind brazdată de Râul Someș și Valea Barsăului.
Este așezata la intersecția paralelei de 47 de grade si 34 de minute latitudine nordica, cu meridianul de 23 de grade si 26 de minute longitudine estica.
Din punet de vedere administrativ comuna cuprinde 7 sate:
- SATULUNG sat reședință de comună, localitate rurală, situată la 0 distanța de 17 km față de reședința județului, localitate de rangul IV;
- ARIEȘUL DE P ADURE este situat în partea de nord - est a satului reședință de cornuna la o distanta de 5 km față de acesta, localitate de rangul V;
- FERSIG situat în partea de sud -- vest a satului reședință de cornuna la 0 distanță de 5 km fata acesta, localitate de rangul V:
- FINTEUȘU MIC situat în estul satului de reședință, la 2 km fata de localitatea de reședința, localitate de rangul V;
- HIDEAGA sat situat in nordul satului de reședință, la 4 krn fata de acesta, localitate de rangul V;
- MOGOȘEȘTI in nord - vest la 2 km față de satul de reședință a comunei, localitate de rangul V;
- PRIBILEȘTI la sud - vestul satului de reședință, la 0 distanță de 6 km față de acesta, localitate de rangul V;
Suprafața teritoriului adrninistrativ al comunei este de 6.850 ha iar a intravila-
nului de 886 ha. Pe sate componente suprafața intravilanului se prezinta astfel: Satulung -178 ha; Ariesul de Pădure - 101 ha; Fersig - 98 ha; Finteusu Mic - 151 ha; Hideaga - 90 ha; Mogosesti - 128 ha, Pribilesti - 120 ha.
Intre limitele aratate, comuna are 0 suprafaia de 68 km pătrați, fiind situata la 17 km de Municipiul Baia - Mare.
Comuna este una dintre comunele judetului Maramureș eu cei mai mulți vecini. Astfel , se invecineaza la nord- est eu Comuna Recea, la nord - vest cu Comuna Ardusat, la vest eu Comuna Farcasa, la sud -- vest eu Comuna Mireșu Mare, 1a sud cu Com una Șomcuta Mare, la sud - est cu Comuna Remetea Chioarului și la est eu Comuna Săcălașeni.
Comuna are 0 așezare favorabilă pe cursurile Someșului, Bârsăului si pe traseul magistralei feroviare nr. 4 si a Drumului European E 58, fostul Drum National 1C. Localitatile componente sunt așezate in areale diferite: Mogosesti și Pribilești - in lunca Someșului, Hideaga, Satulung si Fersig intr-o regiune de terase iar Ariesu de Padure și Finteusu Mic intr-o regiune colinară.
Legatura comunei cu reședința județului - Municipiul Baia Mare se face pe calea ferata si pe Drumul National Cluj Napoca - Baia - Mare. Pe teritoriul comunei există un numar de 8 stații de autobuz și respectiv , gara CFR Satulung și halta Fersig.
Mijloacele de transport auto asigura legătura atât cu reședința județului cât si cu alte centre importante: Zalau, Dej, Satu Mare, Cluj Napoca. Cu ajutorul acestor mijloace de transport se realizeaza legaturile cu orașele amintite, existând atât relații zilnice cât și săptămânale, atât pentru deplasările forței de rnuncă din satele aparținătoare comunei catre centrul de cornuna, cat și din comună către centrele urbane polarizatoare ("Localitatile Judetului Maramures")
Referitor la pozitia Iocalitatilor comunei, putem spune că 0 mare parte a lor sunt situate de-a lungul Somesului, astfel incat satele Mogoșești si Pribilești ocupă zone de luncă, Satulung, Hideaga si parțial Fersig - zone de terase, in timp ce Arieșu de Pădure, Finteușu Mic si parțial Fersig, zone colinare.
În general satele acestei comune au 0 structură mai concentrată în partea centrală și mai răsfrânta spre periferie, cu aspect de risipire, pe alocuri. Din punct de vedere al gradului de distribuire a gospodăriilor in teritoriu, unele sate ale acestei comune fac parte din tipul rasfirat. Aeest tip de sat este cel al funcțiunilor mixte din regiunile cu posibilitați de agricultură, podgorii, livezi, fânete din zonele de coline. Satele cu aspect colinar din cornuna Satulung sunt: Arieșu de Pădure, Finteușu Mic si Fersig. Celelalte sate componente: Satulung, Hideaga, Mogoșești si Pribilești fac parte dintr-o formă subsidiară a tipului răsfirat, tipul linear. Asfel de sate apar la contactul luncilor eu terasele sau cu interfluviile.
Populația este repartizată neuniform in spațiu, această inegaIitate fiind deterrninată de varietatea potențialului natural. Fertilitatea solului, eficiența sistemelor de culturi agricole și de creștere a animalelor, prezența resurselor naturale si valorificarea lor, gradul de favorabilitate al climei si reliefului, oferta tehnico - econornică, capacitați de servicii, transport si facilitați sociale. In funcție de moduI de ordonare a acestor factori apar spatii omogene, datorită grupării echilibrate a locuitorilor, comunitătilor și așezărilor omenești. In timp, agricultorii produc și pentru a vinde o parte din producția lor.
Putern spune că Satulung, așezare de sine stătatoare, sau mai bine spus reședință de cornună, reprezintă, pentru celelalte localități componente și pentru alte asezari ale altor cornune, un loc central și un spațiu polarizator.
DENUMIREA LOCALITATH
Comuna precum și localitatea de reședinta se numesc "SATULUNG".
Incepând cu prima atestare documentară - 1405 - si pâna in zilele noastre localitatea de reședință a avut urmatoarele denumiri: 1405 - Hozyfalw, 1475 - Hwzwfalw, 1566 - Hossufalu, 1603 - Hossufalva, 1859 - Hossufaleu, 1854 - Hossufalău, 1900 - Kovarhossfalu.
Satele componente ale eomunei sunt urrnatoarele:
- ARIEȘUL DE PADURE - care incepnd cu prima ate stare documentara - 1405 - și pâna in zilele noastre a purtat diferite denumiri: 1405 - Felsewaranyas, 1750- Arinisu de Padure, 1800 -- Erdoaranyos, 1850 - Arieșii de Padure;
FERSIG - 1566 - Feyerzek, 1639 Fejer Szeek, 1800 Fersigu;
FINTEU~U MIC - 1231 - Finteuș, Fenteuș; 1566 - Also Fentos, 1603 1697 - Pagus Alsofentos; 1760 - 1762 - Kis Fentos, 1850 - Feneysel, Finteusul Mic; HIDEAGA - 1475 - Hidegkuth, 1566 - Hidegkwth, 1733 - Higyaga, 1750 - Hidag, 1760 - 1762 - Hideaga, 1850 - Higyaka, 1854 - Higiaga;
MOGOȘEȘTI - 1566 - Maghafalw, Mogosfalwa, 1603 - Mogosva, Mogosfalu, Mogosesti, 1760 - 1762 - Magasfalva, 1800 - Mogosfal, Mogosesti, 1850 -
Mogosestyi, Magosfalva, Magosest;
PRIBILEȘTI - 1405 - Pribyfalva, 1424 - Pribelfalva, 1566 - 1603 - Pribilest,
1750 - Pribilesty, 1760 - 1762 - Pribekfalva, 1800 - Priberfalya, Pribilesti, 1850- Pribilestye, 1854 - Pribekfalva, Pribilestica.
ISTORICUL COMUNITĂȚII
Primele date istorice despre aceasta zonă datează de la inceputul mileniului al II - lea î.Hr. În acest sens este relevant pentru istorici idolul de lut descoperit la inceputul secolului al XX - lea, în cadrul unor cercetari arheologice complexe efectuate în comună. Idolul reprezintă bustu1 unei femei și a fost apreciat ca foarte valoros de catre arheologi si istorici. Continuând firul istoriei aflăm că în perioada cuprinsa intre 1800 - 800 î.Hr. au existat urme de locuințe din aceasta epoca, a bronzului, in localitatile Finteusu Mic si Satu1ung.
Urmeaza o perioada pâna in jurul secolului al XIII - lea in care există foarte puține inforrnații despre aceasta regiune. În perioada secolului amintit, secolul al XIII - lea, este consemnată în documente așezarea Finteușu Mic, in anul 1231. În anul 1405, pe teritoriul Cetații de Piatră sunt amintite localitațile (In limba rnaghiara): Pribelfalva (Pribilesti), Fejersec (Fersig) si Hidegkut (Hideaga). Tot din epoca medievală avem inforrnația conform careia localitațile Finteușu Mic si Satulung ajung in posesiunea familiei Belteki, acest lucru petrecandu-se in anul 1424. Inaintând în timp aflăm că, în anul 1470. Așezarea Finteușu Mic este donată familiei Dragfi, fiind luată de la familia Belteki, cazută în dizgrație pentru infidelitate față de tron.
Așezarea Hideaga este consemnată in documente in anul 1475 iar in 1543 sunt consemnate așezările Satulung, Mogoșești si Fersig.
Din ”Urbariul" intocmit in anul 1566 in zona Chioar spicuim cateva date semnificative. Sunt amintiți crainicii unor sate, printre care se numără Simion Polgar din
Mogoșești si Gregorius Tamba din Fersig. În intregul domeniu Chioar sunt inscrisi 935 capi de familie, din care 25 din Fersig. Censul plătit se ridică la 773,38 florini pe an, pentru intreg domeniul Chioar iar Fersigul platea 22 de florini.
Tot din ”Urbariul" Cetății de Piatra din anul 1566 aflăm despre situația iobagilor. In Finteusu Mic (Also Fentos) existau 6 iobagi, 6 saraci și se plătea un cens de 5 florini, 8 quarte de unt, 8 cași, 0 vacă si 8 care de lemne. In Pribilești (Pribilfava) erau 18 iobagi, 1 zilier si plateau 10 florini, 14 quarte de unt, 14 casi si 14 care de lemne. In Mogosesti (Mogosfalva) existau 2 libertini si 13 iobagi si aveau un cens de 11 florini, 16 quarte de unt, 16 cași si 16 care de lemne. In Satulung (Hossufalu) erau 16 iobagi si 1 lemnar, iar censul de 11 florini; exista si 0 moara cu doua roate si 16 quarte de unt, 16 cași, 0 vacă stearpa, 16 care de lemne. In Fersig (Feierszieg) erau 26 iobagi, censul era de 11 florini, 16 quarte de unt, 16 casi, 16 care de lernne, 0 vaca stearpa. In Hideaga (Preszta Hideqkut) existau 9 iobagi, 1 iobag omorat de turci și 1 ziler, cens de 2 florini și 7 dinari, 6 quarte de unt, 6 casi, o vacă, 6 care de lemne.
Participarea chiorenilor la serviciile militare este relevantă in perioada când Stefan Bathory ajunge rege al Poloniei si ramane si principe al Transilvaniei (1570 - 1581). Atât acum cât și in perioada următoare, numeroși chioreni, cu deosebire din Satulung si Mogoșești, se inrolează in arrnatele lui Stefan Bathory, participând la campaniile sale militare, pentru care erau plătiți.
Printre mercenarii recrutați de Cristofor Bathori pentru fratele sau Ștefan, regele Poloniei, sunt menționați în actele militare maghiare si chiorenii Hosszufalvi Ioan si Andrei și Petru din Satulung.
In decembrie 1603 se intocmeste un nou ”Urbariul" al Cetății de Piatră, care avea urrnatoarea organizare (in ce priveste zona ce ne intereseaza pe noi):
Nr. 6 Oficialatul Ciolt (voievod Toma) cuprindea si Arieșu de Padure;
Nr. 9 - Oficialatul Bozânta Mica (voievod loan Pogăces) avea si localitatea Hideaga; Nr. 10 - Oficialatul Șomcuta (voievod Torna) cuprindea $i localitarea Finteușu de Jos
(Mic);
Nr. 11 - Oficialatul Mogosesti (voievod Luca) ave a printre altele localitățile Mogoșești, Pribilești, Satulung si Fersig.
Despre Finteușu - Mic aflăm ca a fost ars si cei 13 supusi locuiesc în păduri. Printre alte evenimente petrecute in aceasta zona de-a lungul secolului al XVII
lea putem aminti:
- înnobilarea de catre pricipele Mihail Apofi a familiei Katona de Mogoșești, in satul
Saliste (Zona Codru), fapt care a avut loc in anul 1669;
- existența unui invățător român (ez alah deak) in satul Pribilești, in jurul anului 1772;
- moartea capitanului suprem a1 Chioarului la Satulung, moarte survenita datorita ciumei;
- existența în Fersig a unui iaz de pește;
- existenta unui comerț între satele din jurul Baii Mari si acest oras, între aceste
sate fiind amintite Mogoșești și Finteușu Mic.
Spre sfarsitul acestui secol, a XVII - lea, aflăm că în stăpânirea familiei Teleki se aflau 17 sate si 3 portiuni de sat din domeniul Chioarului, printre care se numara: Ariesu de Padure
cu 8 locuitori, Hideaga cu 21 de locuitori și Mogoșești cu 39 de locuitori. Cu numai 8 locuitori, de fapt, Arieșu de Pădure nu reprezentă un sat ci doar o porțiune de sat.
Dintr-o știre a anului 1733 aflam ca satul Mogoșești avea 28 de familii române iar in 1750 avea 120 de locuitori.
In perioada 1760 - 1762 are loc conscripția ortodocșilor si greco-catolicilor intreprinsă de generalul Buccow. In Chioar, cele 88 de sate conscrise, erau 1005 familii unite si 3607 ortodoxe.
In localitatile actualei comune Satulung, situatia era urrnatoarea:
Satul |
Uniți
Preoți Familii |
Neuniți
Preoți Familii |
Biserici
Unite Neunite |
Case |
|||
Fersig |
1 |
2 |
- |
37 |
- |
1 |
1 |
Finteușu Mic |
2 |
4 |
1 |
39 |
1 |
- |
- |
Hideaga |
1 |
3 |
1 |
16 |
- |
1 |
- |
Mogoșești |
2 |
4 |
- |
37 |
- |
1 |
- |
Pribilești |
- |
3 |
1 |
46 |
- |
1 |
- |
Satulung |
- |
1 |
2 |
43 |
- |
1 |
- |
In urma recensamantului din anul 1786 simaria statistică în localitățile comunei se prezinta astfel:
Localitatea |
Nr. case |
Nr. familii |
Populație totală |
Nobili |
Fersig |
56 |
63 |
306 |
30 |
Finteușu Mic |
42 |
43 |
252 |
27 |
Hideaga |
15 |
18 |
118 |
11 |
Mogoșești |
40 |
46 |
253 |
34 |
Pribilești |
39 |
46 |
251 |
0 |
Satulung |
57 |
58 |
309 |
22 |
Prima constatare care o putem face interpretând tabelul de mai sus, este cea referitoare la raportul dintre numărul de familii si numărul caselor din fiecare sat. Intrucât de regulă numărul familiilor este mai mare decât cel al caselor, se poate înțelege că în multe case trăiau impreună și familii din generații diferite, cele tinere neputandu-și construi imediat un așezamânt propriu.
Rubrica "populație totală" trădează de asemenea o situație interesantă. Ne referirn la numărul membrilor de familie care este aproape identic pentru fiecare localitate, oscilând pe o plajă restrânsa, intre 5 - 5,5 - 6 membri pe familie, chiar dacă nici situatia economică și nici mărimea populatiei nu sunt comparabile.
Si mai interesant ni se pare conținutul rubricii"nobili": 34 la Mogoșești, 30 la Fersig, 27 la Finteusu Mic, 22 la Satulung si II la Hideaga. Se pare că ne gasim intr-o situație in care titlurile de nobili au fost acordate după alte criterii decât cele uzuale din Imperiul Austriac, pentru țarani cu pamânt puțin, dar cu posibilitatea de a se intreține singuri, intr-un sistem caracterizat de o așa zisă ”independență funciara". Se știe că această strategie a fost promovată chiar si de liderii populației maghiare din elita societății, cu scopul de a avea în piramida imperială o bază nobiliară mai dezvoltată, pentru a se impune în disputa lor cu cancelaria aulica. Lipsa acestor ”nobili" pentru satul Pribilești nu poate ave a explicțtie decât intr-o posibilă tardivitate, adică fie neglijență în a depune documente justificative, fie nedobândirea titlurilor respective. Este cu atât mai interesant cu cât peste câteva zeci de ani la Pribilești se va inălța un castel faimos unde va fi instalat un mare nobil maghiar, rudenie apropiată de sânge cu "groful" Teleki de la Satulung.
Documentele din anul 1820 menționeaza introducerea matricolelor bisericești în Satulung iar șase ani mai tarziu in localitatea Pribilești.
Evenimentele din anul 1848 și-au pus amprenta si pe aceasta zonă. Astfel, la 29 martie, locuitorii unor sate din Comuna Satulung, printre care Mogoșești și Satulung, au declarat ca sunt liberi si nu vor mai presta robote. Doua zile mai tarziu Groful Teleki Imre din Satulung scrie Guvernatorului Teleki Iozsef ca actiunea lui Wesselenyi, privind separarea comitatelor din Partium de Transilvania, a stimulat pe reformatorii români zilnic avand loc adunari și vizite reciproce. Legile noi despre desființarea robotei sunt aduse la cunostinta țaranilor prin afise. Românii au hotarât sa ceara adunare districtuala, iar in situatia in care comandantul districtului Chioar se va opune, vor alege intr-o adunare natională un presedinte si un comandant districtual. La data de 20 aprilie 1848 țaranii din Mogosesti ocupaă cu forța pamânturile alodiale ale familiei Teleki, pe care le-au arat si semănat pentru nevoile lor. Printre martirii rornani ucisi la 19 noiembrie 1848 se numara Nyege Pavel si Popu Andreiu din Satulung.
Tot in acest an revolutionar se introduc matricole bisericesti in Hideaga, peste trei ani apar astfel de matricole și în Mogoșești iar in 1858 in localitatile Pribilești si Fersig.
In anul 1867 ia fiinta școala din satul Mogoșești, iar din 1882 există inforrnații ce indică existența unui edificiu școlar din lemn in Finteusu Mic. Din 1866 se construiesc edificii bisericesti din piatra in Pribilești si Arieșu de Pădure.
Spre sfarșitul secolului al XIX - lea (1891) se renoveaza castelul Teleki din Satulung.
El adăpostea pe langa locuința oficială a grofului si saloane de primire si de bal, 0 biblioteca de circa 4000 de volume, majoritatea cărți în limba latină.
Tot din aceasta perioada - 1893 avem date noi despre locuitorii din Satulung și Pribilești. In Satulung erau 685 de locuitori, din care 489 români și 196 maghiari, iar la
Pribilesti traiau 563 locuitori, 524 erau rornani si 30 maghiari.
Dupa recensamantul din 1900 populatia din localitatile actualei comune Satulung era structurata astfel:
Localitate |
Nr. locuitori |
Din care români |
Fersig |
378 |
372 |
Finteușu Mic |
546 |
520 |
Hideaga |
428 |
363 |
Mogoșești |
988 |
655 |
Pribilești |
505 |
492 |
Satulung |
685 |
628 |
La inceputul secolului al XX - lea au fost intreprinse săpături arheologice in hotarul localitătii Satulung, intr-o asezare din epoca bronzului. Dintre obiectele descoperite cu acest prilej nu s-a mai păstrat decât 0 singură piesă, de fapt 0 statueta ferninină din lut ars, care se află in colecția muzeului băimărean. Această descoperire constituie un unicat, ea documentând legăturile existente la începutul mileniului al II - lea I.Hr. Între această regiune si teritoriile anatolo egeene.
La 19 ianuarie 1902 are loc prima reprezentație teatrala in satul Finteusu Mic. Trei ani mai tarziu ia fiinta scoala primara de stat din Satulung.
La Finteusu Mic există, din anul 1908, biserica de piatră. Tot din acest an avem date despre posesiunile grofului Teleki Laszlo Gyula din Satulung: 9600 iughere in județ si 15.000 iughere in alte județe. Posed a o herghelie de cai, ai carei produși semi - sange american au castigat prestigioase concursuri nationale. Avea 60 de cai, 350 de vite cornute (producea zilnic 400 - 500 litri lapte de la cele 90 de vaci de lapte care le avea, laptele fiind vândut în Baia Mare), 3600 iughere teren agricol și 6000 iughere pădure. Avea doua mori: una rnecanica Ia Mogoșești și una pe apa Ia Finteusu Mic.
Aproximativ din aceeasi perioadă a începutului de secol XX este consernnata 0 calatorie a cunoscutului om politic, profesor, istoric $i publicist N icolae Iorga, prin aceste parți de țara româneasca, el trecând si prin localitatea Satulung.
In anul 1909 avem urrnatoarea situatie a locuitorilor acestei zone:
Localitate
|
Nr. case |
Nr. locuitori |
Din care români |
Fersig |
118 |
564 |
564 |
Finteușu Mic |
128 |
588 |
588 |
Satulung |
192 |
988 |
605 |
Mogoșești |
108 |
805 |
805 |
Arieșu de Pădure |
86 |
378 |
378 |
Pribilești |
140 |
685 |
628 |
Hideaga |
91 |
428 |
367 |
Tot în anul 1909 se ridică si biserica din piatră din Finteușu Mic, iar un an mai târziu (1910) se construieste un edificiu școlar in Fersig.
În primavara anului 1918 taranii din cateva sate chiorene, printre care si Mogosesti, au pus stapânire pe o parte din pământurile grofului Teleki din Satulung.
Dupa recensământul de la 1 decembrie 1920, populatia localitatilor din aceasta zona era urmatoarea:
Localitatea |
Nr. locuitori
|
Arieșu de Pădure |
355 |
Fersig |
558 |
Finteușu Mic |
546 |
Hideaga
|
368 |
Mogoșești
|
357 |
Pribilești
|
653 |
Satulung
|
982 |
Din tabelul de mai sus putem aprecia inforrnațiile referitoare la numarul de locuitori ca fiind autentice și veridice. Pentru fiecare localitate se inregistrează un număr de persoane mai redus decat la 1900 sau 1909. Evident că această descreștere a populației se inregistrează pe seama pierderilor de vieți ornenești din timpul primului razboi mondial. 0 dovedesc si datele inscrise în registrele parohiale si cele incrustate pe monumentele din cornună, care așază în piatra jertfele eroilor locali.
EVOLUȚIA DEMOGRAFICA
Populația a fost și este un domeniu de cercetare pentru geografie, deoarece ea joacă un rol deosebit de important atât în procesul producției, cât și în modificarea spațiului geografic corespunzator nevoilor și intereselor sale, in bine sau in rau, in funcție de gradul decunoastere si înțelegere a naturii.
Date certe avem de la sfarsitul secolului al XVIII - lea (anii 1784 - 1787), când s-a facut primul recensamant general al populatiei, de catre autoritatile austriece, in scopul impozitării. Dar si acest recensamânt prezintă destule rezerve, deoarece erau recenzate gospodăriile și nu numarul locuitorilor. Insă folosind metoda aplicată de specialiști, care considera pentru fiecare gospodarie in medie un numar de 4-5 persoane, putem estima numărul populatiei.
Pentru perioada secolelor XIII - XV, cea a atestarilor documentare, localitătile actualei Comune Satulung, aveau in medie 20 - 25 de gospodarii cu 0 populație aproximativă de 80 - 100 de persoane.
In perioada secolelor XVI - XVII, datorita anumitor evenimente politice și militare, in aceasta zona, ca de altfel in majoritatea regiunilor rornânesti, se observă diferente în cadrul populatiei in special din pricina invaziilor turcesti, tătărasti sau influențelor dorninației austro - maghiare.
Secolul al XVIII - lea se caracterizează printr-o stabilitate mal mare, care permite dezvoltarea economică și creșterea rnai pronunțată a populatiei. Astfel, din statistica primului recensamant din 1784 - 1787, rezultă că Satulung, avea 249 de case cu 274 de familii si cu 0 populatie totală de 1488 de locuitori din care 124 erau nobili,. Din aceste cifre rezulta faptul că în Comuna Satulung, cea mai mare parte a populatiei era de natura social - țaranească marea majoritate a acestei pături sociale fiind alcatuită din români.
Daca inaintăm în timp observăm de exemplu că în anul 1900, în Comuna Satulung exista deja o populație de peste 3500 de locuitori (3530), din care rornâni erau 3030 de locuitori, de unde reiese iarași faptul că populația românească este majoritară, in pofida faptului că Transilvania, deja de la 1867 era inclusă în cadrul statului austro - ungar.
Alte date statistice despre populația din aceasta zonă găsirn în anul 1909, bineințeles că populația totală era in creștere fața de 1900, tot așa cum în acest an al secolului al XX - lea numărul locuitorilor a crescut considerabil față de recensământul anterior. Deci, in anul 1909, in Comuna Satulung erau 863 de case, cu 4375 de locuitori, din care 3966 erau de origine româna, care ramânea națiunea majoritara.
Dupa Unirea cea Mare de la 1918, primul recensamânt al teritoriilor care s-au alipit patriei mama a avut lor in decembrie 1920, Comuna Satulung avea 0 populatie total a de 3819 locuitori, mai mică decât inainte de primul război mondial (1914 - 1918), datorita participării populației transilvănene la razboi.
In perioada celui de-al doilea razboi mondial se observă din nou un recul datorită participării populației masculine la această conflagratie mondială. După razboiul mondial (1939 - 1954) numărul locuitorilor începe sa crească an de an, astfel incât in 1966 populația totală era de 5587, in 1970 de 5751, in 1976 de 5888 de locuitori, perioada din care numarul total al populatiei oscileaza intre 5700 și 5900 de locuitori la sfarsitul anilor '70 si inceputul ani lor '80. Aceasta creștere a populației de la sfarsitul razboiului și pâna în perioada
1975 - 1982 se datoreaza in special fertilității ridicate si sporului natural ridicat.
Din perioada de mijloc a anilor '80 și mai ales din 1990, populația este în vizibilă scădere mai ales datorita sporului natural si sporului migratoriu. Astfel, in 1983 totalul populației era de 5625 locuitori, in 1988 de 5478 de locuitori, in 1990 de 5365 locuitori, in 1994 de 5275 locuitori.
Populația stabilă a Comunei Satulung la recensamântul populației și al locuintelor din anul 2002 era de 5426 locuitori, pe localitați componente ale comunei prezentandu-se astfel: Satulung - 1450 locuitori; Ariesul de Padure - 249 locuitori; Fersig -732 locuitori; Finteusu Mic - 896 locuitori: Hideaga - 579 locuitori; Mogosesti - 764 locuitori si Pribilesti - 756 locuitori, inregistrandu-se 0 crestere a populatiei fata de recensamantul anterior.
Referitor la structura pe sexe a populatiei, prima referința istorică care atestă o structură a populației pe sexe, din localitatile componente ale Comunei Satulung 0 avem din anii 1784 - 1787, in urma recensamântului din acea perioada.
Ea se prezinta in felul urrnator
Localitate
|
Populație totală |
Bărbați |
Femei |
Fersig |
306 |
160 |
146 |
Finteușu Mic |
252 |
134 |
118 |
Hideaga |
118 |
57 |
61 |
Mogoșești |
253 |
118 |
135 |
Pribilești |
251 |
135 |
116 |
Satulung |
309 |
158 |
151 |
Din tabelul de mai sus rezultă o repartizare neuniforrnă din punct de vedere al poderii populatiei masculine sau feminine. Astfel, in timp ce la Satulung sau Hideaga numarul femeilor si barbatilor este aproape egal, la Fersig, Finteusu Mic și Pribilești numărul barbaților întrece mult pe cel al femeilor.
Alte mențiuni despre structura populației din cornuna pe sexe nu gasim pâna în anu1 1966. In anu1 1966, 1a 21 de ani de la terminarea celui de-al doilea război mondial, avem un echilibru aproape perfect din punct de vedere al ponderii sexelor. Din 5587 locuitori inregistrați la 1 iulie 1966, un numar de 2765 persoane sunt barbați (49%), iar 2822 persoane sunt femei, reprezentand 51 %.
Raportul acesta ramane relativ constant pentru toata perioada urrnatoare, dupa cum rezulta din tabelul următor, care prezintă populatia comunei strucurata pe sexe in fiecare
an metionat:
Anul |
Total populație |
Număr bărbați |
Procent |
Număr femei |
Procent |
1970
|
5751 |
2846 |
49,5 |
2905 |
50,5 |
1975
|
5884 |
2906 |
49,4 |
2978 |
50,6 |
1980
|
5888 |
2920 |
49,6 |
2968 |
50,4 |
1985
|
5530 |
2737 |
49,5 |
2793 |
50,5 |
1990
|
5365 |
2666 |
49,7 |
2699 |
50,3 |
1995
|
5245 |
2601 |
49,6 |
2644 |
50,4 |
2000
|
5334 |
2648 |
49,7 |
2686 |
50,3 |
Din punct de vedere al apartenenței la cultele religioase situația locuitorilor celor șapte sate aparținătoare administrativ Comunei Satulung, pe coordonate pe care mersul vremurilor le-a trasat, este deosebit de cornplexă.
In perioada în care pamanturile comunei dominante erau domeniile grofilor maghiari asistăm la dominarea cultică a religiei romano -- catolice susținută în expresie oficială de stăpânii de atunci. Evident că populația majoritară era cea româneasca, dar ambe1e biserici, atat cea ortodoxa cat si cea greco - catolica suportau în egală măsura fenomenul dominației religioase oficiale.
Peste timp, recensamantul din 1992 ne aduce urrnatoarea situatie: din 5256 locuitori, 4727 adica aproape 90% se de clară ortodocsi, 12 persoane romano - catolici, 100 persoane
reformați și 173 de religie greco - catolică.
Pe sate structura confesională se prezintă astfel:
Localitate |
Populație totală |
Ortodoxă |
Romano catolică |
Greco catolică |
Reformată |
Alte religii |
Satulung Comună total |
5256
|
4727 |
12 |
173 |
100 |
244 |
Arieșu de Pădure |
253
|
243 |
3 |
1 |
1 |
5 |
Fersig |
778
|
683 |
0 |
29 |
0 |
66 |
Finteușu Mic |
776
|
710 |
2 |
20 |
0 |
45 |
Hideaga |
543
|
488 |
0 |
35 |
1 |
19 |
Mogoșești |
739
|
698 |
0 |
30 |
0 |
11 |
Pribilești |
730
|
691 |
1 |
15 |
1 |
22 |
Satulung |
1437
|
1214 |
7 |
43 |
97 |
76 |
O mențiune special se cuvine a fi facută referitor la biserica greco - catolică, Așa cum rezultă din inforrnațiile statistice referitoare la anul 1914 în toate satele comunei majoritar era acest cult. Evident că odata cu anul 1948 această biserică a dispărut, fiind interzisă prin lege. Dupa anul 1990 se infiripează nuclee de inițiativă in fiecare sat, care urmăresc revitalizarea acestui cult.
Structura populatiei în anul 2000, pe ocupații este urrnatoarea: salariați în agricultura 2, salariați în industrie 363, salariați în industria prelucratoare 363, salariați în construcții 20, salariați în transport 21, salariați în comerț 25, salariati In administratie publică 18, salariați în invațamânt 54, salariati in sanatate 15.
Conform recensamantului din anul 2002, dupa religii populatia cornunei se împarte dupa cum urrneaza: de religie ortodoxa 4798, romano catolica 10, greco catolică
134, reformată 94, baptistă 31, penticostală 191, adventistă de ziua a sapte 4, crestina dupa evanghelie 52, alta religie 108, fără religie 4.
Componența după etnii a populației comunei este dupa cum urrneaza:
rornani 4574, rromi (tigani) 743, maghiari 105, germani 1, ucrainieni 2, turci l.
Potrivit recensământului din anul 2011, populația Comunei Satulung era de 5689 locuitori din care: Satulung 1484 locuitori; Arieșu de Pădure – 217 locuitori, Fersig – 738 locuitori, Hideaga – 684 locuitori, Mogoșești – 782 locuitori, Pribilești – 781 locuitori, Finteușu Mic – 1009 locuitori.
EVOLUTIA ECONOMICĂ
Dezvoltarea economică a Comunei Satulung constituie 0 realitate certă at ât la nivelul micului intreprinzator cat si la cel al economiei cornplexe, capabila de asimilare
substantial ă a forței de munca si de perforrnanțe economice de standard european. Nu este nici o exagerare cand spunem că pentru mediul rural mararnuresean și zonal, Comuna Satulung prin agentii economici de prestigiu, s-a situat în top, atât ca valoare a producției fizice cât și ca numar de personal.
AGRICULTlJRA deține locul principal în economia comunei cu o suprafață de 4587 ha teren agricol, care în principal este detinut de țarani (90%) ca urrnare a aplicarii prevederilor legilor funciare.
Suprafețele importante ale terenurilor agricole, condițiile de sol și de climă prielnice favorizează dezvoltarea activităților de cultivare a pământului, predominante în zonă fiind culturile de porumb, grâu, cartofi, legume și plante furajere. Pe lângă aceste activități, locuitorii Comunei Satulung se ocupă și cu creșterea animalelor în special porcine, caprine, ovine, bovine, îndeletnicire favorizată de suprafețe întinse de pășune din zonă dar și de existența unei unități de fabricare a produselor și a brânzeturilor în Localitatea Satulung și anume societatea WROMSAL SRL.
Principalele culturi sunt: porumb, griu, cartofi. legume, plante furajere si altele. Este foarte clar ca Reforrna agrara declanșată de aplicarea legilor fondului
funciar ca de altfel si politicile de privatizare au generat transformări esențiale si in satele din componența Comunei Satulung. Oarnenii și-au recăpătat drepturile de proprietarii își cultivă cu osârdie pamânturile.
Analizând raportul dintre barbați si femei în totalul populației active se constată că la Satulung, Finteușu Mic, Hideaga și Mogoșești numărul barbaților activi intrece cu mult numarul femeilor active. Invers, un invers curios și interesant întâlnim la Arieșu de Padure unde se inregistreaza 76 femei active și numai 56 barbați activi sau la Fersig unde se inregistreaza o egalitate perfecta: 190 la 190.
La capitolul agricultură in 5 cazuri din 7 se inregistrează mai multe femei active decât barbați activi.
In Comuna Satulung este evident un fenomen, intâlnit de altfel în multe localități rurale. Vârsta cea mai activă nu este cea a populatiei adulte, ci, paradoxal, cea a populației vârstnice sau imbatrânite. Este adevărat că în fiecare familie câștigurile financiare vin in urma prestațiilor active ale celor încadrați în câmpul muncii. În fiecare farnilie există de regulă cel puțin o persoană acti vă în aceasta situație. De asemenea în fiecare familie există cel puțin un pensionar. Spunem aceasta deoarece printre mutațiile pe care le-arn semnalat, vizitând familii in fiecare sat al comunei, este de remarcat una foarte irnportanta: revenirea la familia de 3 generatii (bunici, parinti, copii),
Aceasta revenire constituie după apreciarea specialiștilor in dernografie și sociologie rurală, cea mai irnportantă mutație petrecută în viața satului rornanesc in ultimii 12 ani. Semnalând fenomenul, am constatat totodata consecințele diverse generate de acesta, atât
în planul dezvoltării gospodariei ramânești cât și în acel al schimbării unor importante structuri de mentalitate.
In raza comunei pot fi identificate cu coeficient de relativizare asumat, cel putin 30% din gospodării cert incadrate în aceasta situație factuala. Se constată si unele particularitați care denota o încercare de îmbinare a gospodariei individuale rurale moderne cu varianta traditională.
Au apărut gospodării complexe, în care așezarea utilităților urmărește linia modernă (atelier, fermă, solar, seră, garaj, etc) iar distribuția familiei, linia tradiționala: batrânii in "casa de la șura" tinerii "în casa din față”. Din aceasta repartizare și din cuantificarea relativa a cantității de efort depus de fiecare structură de vârsta, a rezultat aprecierea că "cei mai activi sunt vârstnicii". Cu pensie de stat sau pensie de CAP, batrânii iși încep programul la 5 dimineața prin hrănirea animalelor, mulsul vacilor, dereticarea prin casă și ogradă și nu îl sfârșesc decât dupa 15 - 17 ore prin operațiunile de seara în gospodaie. La întretinerea culturilor, la îngrijirea animalelor, la culesul recoltelor de câmp și la toate treburile din gospodarie, nu exista pensie, nu exista vârsta de pensionare, exista numai viața activă, viață care de fapt prelungește prin activism insăsi viața biologică.
De regula, populația activă este ocupată cu muncile specifice din agricultură. Urmeaza în ordine descrescatoare categoriile de populație ce prestează servicii in: industria prelucratoare, adrninistrație publică, invatământ, transporturi si telecomunicații, sănătate, comerț, etc.
INDUSTRIA - detine locul secundar in economia Comunei Satulung, astfel pe
raza comunei Satulung functionează agenti economici și investiții străine:
- SC KARELIA UPOFLOOR SRL – cu sediul în Localitatea Satulung, str. Gării nr. 2,
Comuna Satulung, județul Maramureș, parte a Grupului Karhs Group, cu obiect de activitate Tăiere și rindeluire lemn, fabricare parchet stratificat;
- SC F.A.C. EST SRL – cu sediul în Pribilești, cu obiect de activitate ”Fabricarea altor
elemente de dulgherie și tâmplărie pentru construcții”;
- SC GEEA ECOLACT SRL – cu sediul în Satulung, cu obiect de activitate ”Creșterea
ovinelor și caprinelor”;
- SC WROMSAL SRL – cu sediul în Satulung, cu obiect de activitate Fabricarea
produselor lactate și a brânzeturilor;
- SC MADERAS NIRO SRL – cu sediul în Mogoșești cu obiect de activitate Tăiere și
rindeluire lemn;
- SC B &L CONSTRUCT SRL cu punct de lucru la Mogoșești, cu obiect de activitate
turnătorie clopote;
- SC DAMINI PROD COM SRL – Hideaga, cu punct de lucru la Satulung, având ca
obiect de activitate ”Fabricare de articole confecționate din textile (cu excepția îmbrăcămintei și lenjeriei de corp).”
Comert:
Pe raza comunei functionează un mare număr de agenti econornici organizati sub forma de societati ccomerciale, întreprinderi individuale sau PFA –uri care au ca obiect de activitate comerț cu produse alimentare și nealimentare, unitați de alimentație publică, baruri, etc.
Servicii: poștă, telecomunicații, frizerie, mori, prese de ulei, fabricarea rachiului natural si ele sunt oferite de regula tot de agenti eeonomici organizati sub diferite forme.
Referitor la dezvoltarea din punct de vedere economic si implicit a nivelului de trai, putem enumera urrnatoarele:
- în Satulung a fost construită o Școală Gimnazială Nouă;
- la Arieșu de Pădure a fost construit un nou Cămin Cultural;
- Stadionul Comunal Satulung a fost reabilitat;
- Căminul Cultural din Localitatea Fersig a fost reabilitat prin fonduri europene;
- un numar de peste 350 de locuințe au fost modernizate în ultimii 10 ani,
fie prin extindere, fie prin finisare, dotări noi:
- au fost construite un numar de 230 case noi alte 57 inlocuind case vechi pe acelasi perimetru sau in aceeasi incinta;
- a fost înființat cu nou cartier de locuințe pentru tineri, autoritățile locale atribuid terenuri în suprafață de 500 mp tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 – 35 de ani, pentru construire de locuințe noi;
- s-a introdus televiziunea prin cablu în toate satele comunei;
- a fost introdus gazul metan in toate localitatile componente ale comunei;
- s-au eonstruit retele de distribuție a apei potabile ;
- s-au cumpărat in ultimii ani tractoare noi, prin programele derulate cu sprijinul statului de compensate a unor părți a dobânzilor bancare la acest tip de credite:
- in cornună a crescut numărul posesorilor de autoturisme , a crescut numărul magazinelor de uz alirnentar și nealirnentar;
- s-au înființat exploatații agricole care accesează fonduri europene pentru dezoltarea activităților agricole;
CULTURA
IOAN BUCIUMAN SPIRIDON
S-a nascut la data de 24 ianuarie 1924, originar din localitatea Satulung, a avut o activitate culturală deosebit de bogată, a indeplinit funcția de Director al Caminului Cultural din localitatea Satulung timp de 15 ani, recunoscut ca violonist, sculptor in lemn, pictor. Animatorul ultimilor 35 de ani in plan cultural Ioan Buciuman Spiridon - a trecut la cele veșnice în data de 17 aprilie 1994.
Din recunostinta pentru contribuția acestuia la universul spiritual al zonei, caminul cultural din centrul cornunei îi poartă numele.
IOAN GROȘAN
S-a nascut la data de 03 octornbrie 1953 originar din localitatea Mogoșești, membru al Uniunii Scriitorilor din Romania, redactor la revista .,Catavencu" și prozator.
Dintre lucrările mai importante amintim " Caravana Cinematografica", ”Trenul de noapte", " Nucii spaima comuniștilor".
IOAN SĂCĂLEAN
S-a nascut la data de 15 aprilie 1939. originar din localitatea Hideaga, Comuna
Satulung. Dirijor la corurile din Ardusat, Hideaga, Botiza, Prietenii Muzicii - Baia- Mare. A deținut calitatea de Inspector sef la Inspectoratul pentru Cultura Maramures, in perioada 1990 - 1993.
IOAN VOICU
S-a nascut la data de 15 octombrie 1949, originar din localitatea Finteusu Mic, poet, a deținut funcția de Director la Caminul Cultural din localitatea Satulung în perioada
1990 -1993, lucrări publicate: ”Lacrima din palmă" , "Peste mine sarpele - nfloreste",
”Singurătatea culegătorului de iarbă”
NICOLAE MĂRIEȘ
S-a nascut la data de 03 octombrie 1948, poet fondator al Cenaclului "Petre Dulfu", președinte al Cenaclului literar "Petre Dulfu", volum de poezii în pregătire pentru publicare.
ELEMENTE DE VIAȚĂ SPIRITUALĂ ȘI RELIGIOASĂ
Religia ca formă de manifestare con cretă in perimetrul cultic al relației dintre om si Dumnezeu a reprezentat pentru locuitorii comunei întotdeauna 0 preocupare serioasă, constantă și importantă până la limita importanței vitale. Românii si maghiarii se deosebeau între ei nu numai prin limbă, nu numai prin avere, ci poate în primul rând prin religia practicată. Este clar că între cele doua comunități etnice factorul religios domină deosebirile, exploatând mai mult disfuncțiile decât conjuncțiile. Populația minoritară maghiară imbrătișa religiile sale tradiționale, cea romano - catolică și cea reforrnată.
In perioada în care pământurile comunei dominante erau domeniile grofilor maghiari asistăm la dominarea cultică a religiei romano - catolice susținută în expresie oficială de stăpânii de atunci. Evident că populația majoritară era cea româneasca, dar ambele biserici, atat cea ortodoxa cât si cea greco - catolică suportau în egală măsură fenomenul dominației religioase oficiale.
Desigur că, în ciuda incercărilor care inlănțuiau 0 dezvoltare fireasca a vieții religioase din cultele cu populație majoritară, au existat momente inălțătoare de emulație culturală și spirituală pe fond religios, mai ales legate de ridicarea propriilor lăcașuri de cult, de sarbătoarea hramurilor, de marile sărbători creștine, de sfințirea unor troițe sau crucifixuri, de alte manifestări bine inrădăcinate si autentic trăite.
Întreaga istorie a acestor comunități este legată de evoluția majoră în plan religios. Încadrarea fiecarei biserici cu preoți, inceputul formării și consolidării corurilor de pe lângă aceste biserici, implicarea cultică în ritual uri tradiționale au constituit referențiale majore in viața fiecarui sat, a fiecarei obsti religioase.
Au existat, așa după cum istoria religiilor contemporane menționează, multe momente de cumpănă. În astfel de momente populația era uneori forțată să abdice de la traseul religios tradițional spre alte forrnule impuse prin forță.
Pentru a avea totuși posibilitatea unei mai bune cunoașteri a evoluției în plan confesional inserăm în cele ce urmeaza o pagina de istorie relevantă pentru situația cadrului religios al momentului respectiv. Iată așadar cum se prezintă "starea confesională" la care se referă datele statistice extrase din arhivele diecezane din anul 1914:
Finteusu Mic - comună mica cu parohie veche. Biserică de zid cu hramul Sfintilor
Arhangheli, edificată in 1909. Școala de zid. Matricole din 1840. Școlari de toate zilele - 68, de repetitie 26. Paroh Alexandru Peter. Cantor invățător Iustin
Kerekes. Populatia dupa religie: 590 greco - catoloci, 3 romano catolici si 24 izraeliti.
Hideaga - filie a Finteusului Mic. Biserica de zid cu hramul Sfantul Nicolae,
edificata in 1862. Scoala de lemn. Matricole din 1848. Scolari de toate zilele 28, de repetiție 11. Cantor invățător Paul Michnea. Populația dupa religie: 340 greco - catolici si 38 izraeliti:
Satulung - comună mica cu parohie veche. Biserica de zid cu hramul Sfanta
treime, edificata in 1889. Casa parohiala de zid. Scoala de lemn. Matricole din
- Școlari în școala comunală sau altele 88. Paroh Simeon Pintea. Cantor
Nicolae Cotetiu. Populația dupa religie: 731 greco - catolici, 46 romano - catolici,
4 ortodocsi, 261 helvetici si 54 izraeliti. Exista Oratoriu reformat.
Mogosesti - filie a Satulungului. Biserică de lemn cu hramul Sfintilor Arhangheli, edificată în 1780. Școală cu zid. Matricole din 1852. Școlari de toate zilele 52, de repetiție 16. Cantor Stefan Buia. Invătător Alexandru Buia. Populația dupa religie:
531 greco - catolici, 2 romano - catolici, 3 reformați, 33 izraeliți.
Pribilești comună mică cu parohie veche. Biserică de zid cu hramul Sfântul Nicolae, edificată in 1886. Casa parohială și edificiile econornice de lemn. Școală de lemn. Matricole din 1826. Școlari in școala de stat 66, de repetitie 25. Paroh loan Coza, administratorul Oficiului protopopesc. Cantor loan Cicean. Populația dupa religie 626 greco - catolici, 20 romano catolici, 7 reformați si 19 izraeliți. Fersig - filie a Pribileștiului. Biserică de lemn închinată Sfintei Paraschiva. Casa parohială de lemn. Scoala de zid. Matricole din 1858. Școlari de to ate zilele 58, de repetitie 19. Cantor loan Puscasiu. Invățător Artemiu Szabo. Populația dupa religie: 547 greco - catolici; 8 romano - catolici, 2 reformați si 13 izraeliți.
Ariesu de Padure - filie a Postei. Biserică de zid cu hramul Sfinților Arhangheli, adificată in anul 1887. Școală de lemn. Școlari de toate zilele 38, de repetiție 12. Populația dupa religie: 484 greco - catolici, 5 ortodocși si 6 izraeliți,
Peste timp, recensamantul din 1992 ne aduce urrnatoarea situatie: din 5256 locuitori, 4727 adica aproape 90% se declara ortodocsi, 12 persoane romano - catolici, 100 persoane reformati si 173 de religie greco catolica.
Conform recensamantului din anul 2002, dupa religii populatia comunei se imparte dupa cum urrneaza: de religie ortodoxa 4798, romano catolica 10, greco catolica
134, reforrnata 94, baptista 31, penticostala 191, adventists de ziua a sapte 4, crestina dupa evanghelie 52, alta religie 108, Tara religie 4.
EVOLUTIA EDUCATIEI
Referitor la evolutia invătământului organizat în aceasta zonă putern aminti că încă din secolul aI XVII - lea se aminteste de existenta unui invătător roman în satul PribiIești.
In anuI 1867 ia ființă școala din satul Mogosesti, iar din 1882 exista informații ce indică existența unui edificiu școlar din lemn in localitatea Finteusu Mic. Din 1886 se construiesc edificii bisericești din piatra in Pribilesti și Ariesu de Padure.
Spre sfarsitul secolului al XIX-lea (1891) se renoveaza Castelul Teleki din Satulung. El adăpostea pe lângă locuința oficială a grofului și saloane de primire și de bal, o bibliotecă de circa 4000 de volume, majoritatea cărți in limba latina.
La data de 19 ianuarie 1902 are loc prima reprezentație teatrală în localitatea
Finteusu Mic.
Trei ani mai tarziu în anul 1905 ia fiinta Școala de stat din Satulung.
Din datele statistice ale anului 1914 rezultă că satul Finteusu Mic avea Școala de zid, școlari de toate zilele - 68, de repetiție 26, Cantor invațător Iustin Kerekes. Satul Hideaga avea școala de lemn, școlari de toate zilele 28, de repetitie 11, Cantor invățător Paul Michnea. Satul Satulung - școala de lemn, școlari în școala comunală sau altele 88. Satul Mogosesti - școala cu zid, școlari de toate zilele 52, de repetitie 16, Invătător Alexandru Buia. Satul Pribilesti - scoala de lernn, scolari in scoala de stat 66, de repetitie 25, Paroh loan Coza. Satul Fersig - școala de zid, școlari de toate zilele 58, de repetitie 19, Invățător Artemiu Szabo. Satul Ariesu de Padure - școală de lemn, școlari de toate zi1ele 38, de repetiție 12.
De remarcat ca bază de școlarizare s-a perfecționat, nurnarul unitaților de invațamânt de pregătire generală este constant, 7 gradinite și 7 școli, câte una pentru fiecare sat, numarul copiilor inscriși in gradinițe incadrându-se în același registru numeric, (in jur de
200 de copiii cu un minim in 1999, respectiv 192 copiii si cu un maxim în 1996 respectiv 218 preșcolari) numarul elevilor inscriși în învătământul primar și gimnaziaI oscilând intre 580 și
676.
Majoritatea absolvenților de gimnaziu, in ultimii 35 de ani, au urmat cursuriIe liceelor sau a școlilor profesionale. Excepție au facut doar copiii de tigani (rromi) iar numărul si ponderea lor crește.
Comuna are și analfabeți. Înainte de revoluție, fenomenul analfabetismului nu era cunoscut de autoritați. Acest fapt deterrnină la ora actuală 0 divizare a analfabeților in doua categorii: analfabeți din vechiul regim, persoane în vârsta, de regula femei; analfabeți din regimul actual, copiii. Din prima categorie fac parte, dupa cum rezulta din statistici rromi adulți din Finteusu Mic și Hideaga, care desi au fost inscriși în cataloage odinioara, n-au reusit sa invețe să scrie și să citească. Din cea de a doua categorie au fost raportați doar copiii care n-au putut fi deterrninați să vină la școală.
Dar daca alfabetizarea se va rezolva probabil chiar prin punerea in aplicare a politicilor guvernamentale speciale privind scolarizarea romilor si emanciparea culturală a acestora, 0 mare problemă ramane cea a neșcolarizării, a nonparticipării la ciclul școlar, altfel spus, problema elevilor cu situatie școlară neclarificată sau nefinalizată. Cadrele didactice din aceste localități fac mari eforturi in această direcție, dar, deși se spune ca invățământul primar
si gimnazial este obligatoriu, de foarte multe ori nu există instrumente legale suficiente pentru a-i determina pe copiii de romi sa frecventeze si să termine scoala.
In ceea ce priveste viața culturală a cornunei, i exista bogate tradiții de cultura populara și ele sunt prornovate.
Există cămine culturale în toate cele 7 localități ale comunei. Incepând cu anul 2001 anual, se organizeaza Festivalului Internațional - concurs al Catecului, Portului și Dansului Traditional din Tara Chioarului. Manifestarea se doreste a fi 0 stavila in calea abandonarii valorilor traditionale, un fericit mijloc de a le revigora.
Se doreste ca aceasta manifestare sa se inscrie pe linia unei valoroase traditii istorice promovată încă din veacul al nouasprezecelea de catre merituoasa ASOC1A ȚIUNE TRANSILVANA PENTRU LITERA TURA ȘI CULTURĂ A POPORULUI ROMÂN, care s-a infiintat la 1869, intâiul său despartamant tocmai aici in Ținutul Românesc al Chioarului.
In cadrul caminului cultural funcționează Biblioteca cornunala cu un număr de
8664 volume
.
TIPUL DE RELAȚII DIN INTETRIORUL SATULUI
Satele din Chioar au 0 viata specifica, dominată de rânduieli care au la bază tradiția, cu obiceiuri bine impământenite si strict performante, cu credințe și practici interesante si originale, care lasă să se intrevadă spiritul creator, talentul si frumusețea sufletului chiorenilor.
Obiceiurile la naștere care preced nașterea nu se mai țin de multa vreme. Ele s- au pierdut la contactul cu civilizația urbană. Botezul însa se ține după ritualul vechi si personajele centrale sunt: nas și ”Moașă de coșarcă". Aceasta din urmă are rol esențial doar în biserică, renuntându-se la toate procedurile vechi de legare a buricului".
Manifestările festive care rnarcheaza ceremonialul de naștere au sens integrator.
Buna dispoziție creată prin petrecere este o convenție ritual cu caracter de propitiere (o atmosferă optimă pentru inceputul de viata).
Numele date copiilor marcheaza și aici acea schimbare semnalată în ultimii 20
25 de ani - trecerea de la numele tradiționale românești la cele rornanesti moderne.
Nunțile sunt de asemenea foarte frumoase la Satulung. Ele urmează atât formulele vechi cât și unele elemente ritualice moderne imprumutate din ceremoniile orășenești (spartul paharelor cu șampanie de exemplu).
Se respectă perioadele de post cât și alte prevederi bisericești referitoare la anunțul casatoriei ("vestit"), pentru a putea fi descoperite eventuale impedimente.
S-au mai păstrat în uz pe alocuri și "mersul pe vedere", "pețitul" și "incredințarea" sau logodna, dar obiceiurile sunt pe cale de dispariție.
Nici chemarea la nuntă nu se mai face in formulele vechi si nici "dusul zestrei". In schimb au ramas valabile și uzuale "mersul dupa nănași", ritualurile de la altar și furtul pantofului miresei. Starostele s-a modernizat, el versifica tot ce întâlnește în cale și regizează "raspunsurile" cu multa dibacie.
Obiceiurile arhaice legate de inmormântare s-au menținut intr-o măsura mai
mare decat altele. Ele se practică si în zilele noastre, respectându-Ii-se cu strictețe secvențele, chiar daca sensul initial s-a pierdut.
Inmormantarea propriu - zisă are loc in a treia zi de deces. Ceremonialul incepe de regula in jurul prânzului (ora 13) și durează aproape 3 ore. Prohodul se ține în casă sau în șura, lânga sicriu stau rudele apropiate iar pe sicriu se dau "de sufletul mortului" saculețe cu colaci, colacii mari, prosoape, batiste, etc.
In fața convoiului merg oamenii cu "praporii" care au colaci in vârf. Cei ce duc praporii si sicriul au prinse de umăr naframe sau prosoape.
Inmormântarea se terrnina cu oferirea de colaci si țuica la poarta cimitirului și cu o "pomana" la gospodaria urmașilor celui decedat.
De cativa ani în ritualul înmormântării au intrat cântări de ramas bun
("cântarea mortului") si obiceiul ca mortul sa-și ia la revedere de la cei care i-au fost apropiați
("iertaciuni").
Sarbatorile religioase se mențin la cote de performante ridicate in continuare. Anul Nou, Boboteaza, Sfantul loan Botezatorul, Pastele, Rusaliile, Sfanta Maria Mare, Sfantul Nicolae si Craciunul sunt cele mai importante, mai așteptate și mai bine pregătite. In satele comunei, de altfel, se țin toate sărbătorile marcate cu "roșu" în calendarul religios. Fac exceptie numai mecanizatorii care pe timp de "campanie" nu au nici duminica, nici sarbatoare.
In concluzie, putem spune ca la nivelul Comunei Satulung are loc la ora actual un proces de tranziție cultural - religioasă de la formulele consacrat traditionale la cele moderne, urbane. Până când acest proces va fi marcat de co - existenta traditionalul are inca șanse.
In toate satele la nunți se pot vedea foarte bine cele doua generatii culturale.
Când se joacă pe muzică popular, tinerii ”țopăie", iar batranii dansează cu eleganța chioreană desavarsita. Spre ziuă tinerii se dezlanțuie pe ritmurile si melodiile de muzica modernă.
In comună au functionat mulți ani doua coruri (la Satulung si Hideaga) și 0 formație de dansuri populare de exceptie (la Mogosesti, cu o medie de vârsta de 60 - 70 de anil). Aveau loc mari sarbatori populare, iar in cadrul Festivalului National "Cantarea Romaniei" comuna ocupa un loc de frunte.
Animatorul ultimelor 35 de ani in plan cultural - loan Buciuman Spiridon - a trecut la cele vesnice. Din recunostință pentru contribuția acestuia la universul spiritual al zonei, caminul cultural din centrul de comună ii poarta numele.