Edi(c)torial

Minciună în CV și atac sub centură împot…

Minciună în CV și atac sub centură împotriva ECREATOR

În data de 25 februarie 2024 am semnalat faptul – pe Facebook – că (a)numita Iulia – Florentina Paciurea a publicat, în antologia „Fior de argint” - recent apărută la Editura „Contraste culturale” din Giurgiu, coordinator Izabela Tănasă – un...

Continuare

Opiniuni

Eveniment cultural | Criz…

Eveniment cultural | Criza internă de la mijlocu` vieții

  Ne-a vorbit despre ea, recent, psihoterapeutu` bucureștean Silviu Dragomir. Absolvent de filozofie specializat până la urmă în psihologie, psihiatrie. În știința și doctrina lui Carl Gustav Jung, cu precădere...

Continuare

Cuvântul editorului

Cuvântul  editorului

      Dorul este sentimentul universal și unic ce reprezintă un amalgam de trăiri intense, sub povara căruia s-au născut și se nasc adevărate capodopere literare.
Titlul prezentului volum „Dorul dintre...

Continuare

Doinirea inimii poetei Ti…

Doinirea inimii poetei Titina Nica Țene

’’Poezia este un fel de muzică, trebuie să o auzi ca să o apreciezi’’. (Voltaire)
De-a lungul anilor  îndrăgita poetă Titina Nica Țene a bucurat cititorii săi cu numeroase volume...

Continuare

Traditii

Orații de nuntă din …

Poduț Maria Mirela

Orații de nuntă din Chelința, Țara Codrului

Chemarea la nuntă:

 

Noroc bun să deie Dumnezo!

Continuare

CONSIDERAŢII REFERI…

Maria Bilţiu

CONSIDERAŢII  REFERITOARE LA MĂŞTILE POPULARE ROMÂNEŞTI ŞI MARAMUREŞENE

Viaţa omului a fost, dintotdeauna, chinuită, plină de lipsuri, de mari greutăţi care îi produceau...

Continuare

Etnolog Colecţia

Corina Isabella Csiszár

Etnolog  Colecţia

    Ierni ancestrale le Valea Izei

Continuare

Interviu

Gelu Dragoș: „Trebuie să …

Gelu Dragoș: „Trebuie să depunem eforturi să ridicăm țara noastră care a încăput pe mâini nefericite!”

1.                 Domnule Dragoș Gelu, sunteți unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați jurnaliști și scriitori din Maramureș. Când și unde ați debutat, ca jurnalist ?  Dar ca scriitor ?
Continuare

INTERVIU CU NINA BREAZU

INTERVIU CU NINA BREAZU

CRED ÎN POVEȘTILE CARE INSUFLĂ BUNĂTATE, EMPATIE, CURAJ:
         
           Liliana Moldovan .: Una dintre cărțile pe care ați publicat-o anul trecut a fost recompensată cu un premiu...

Continuare

INTERVIU CU MIRCEA DORIN …

INTERVIU CU MIRCEA DORIN ISTRATE

SCRIU POEZIE CU LACRIMA SUFLETULUI, CU IUBIRE  ȘI IERTARE

    Liliana Moldovan (L.M.): La sfârșitul lunii ianuarie a acestui an, Liga Scriitorilor din România a anunțat premianții la Concursul...

Continuare

Posta redactiei

Împreună pentru accesibil…

Împreună pentru accesibilitate - A doua întâlnire a factorilor interesați din județul Maramureș în cadrul proiectului OpenRegioCulture

Marți, 11 martie, a avut loc cea de-a doua întâlnire a factorilor interesați din județul Maramureș în cadrul proiectului OpenRegioCulture - „Co-crearea unui climat de accesibilitate la resursele culturale pentru persoanele cu nevoi speciale”, implementat...

Continuare

Despre un deceniu furat, …

Despre un deceniu furat, în cartea lui Răzvan Ducan!

Răzvan Ducan este un patriot până în străfundurile inimii lui mari. A făcut un cult pentru Poetul Național, sărbătorește cu sfințenie și pioșenie Ziua Națională a României, se apleacă  prin scris, faptic, asupra durerilor și...

Continuare

La cât mai mulți, Dragos …

La cât mai mulți, Dragos Gelu!

Ieri a împlinit niște ani frumoși poetul, jurnalistul și criticul Dragos Gelu!
Am bucuria trăirii și conlucrării timp de aproape trei decenii, el fiind unul dintre cei mai statornici colaboratori ai Revistei eCreator și al...

Continuare

Critică literară

Prev Next

DESPRE O CARTE CARE INCITĂ

MIRCEA MUNTEANU MONGOLUL

DESPRE O CARTE CARE INCITĂ

Lucian Boia – „De ce este România altfel", Ed. a-II-a, Editura Humanitas, București, 2018

Prefață

Autorul începe - în prefață - prin a răspunde unor critici la prima ediție.
Nu importă prea mult cine citește cartea, va vedea despre ce este vorba. Totuși, există o idee care trebuie dezvoltată. Unul dintre critici consideră că românii nu trebuie descurajați. Tocmai acum când încearcă să se desprindă de modelele trecute și să facă ceva pozitiv. Boia răspunde cu umor: „Atunci, mai bine să-i mângâiem pe creștet....". Desigur are dreptate. Teza comunistă a lui „Nu-i momentul acum" nu-și are rostul. (Sau nu-și mai are rostul?)
Dar vrând să îndrepți greșelile trecutului și să corectezi viziunea istorică greșită, cultivată de istoriografia comunistă, nu înseamnă să blamezi un popor și / sau să-l scoți la colțul de rușine. Sau în fața „careului"... (Mai țineți minte metoda comunistă, de a educa atât elevii în culpă, cât și pe privitori?)
Trebuie să semnalezi greșelile de interpretare și eventualele falsuri, păstrând echidistanța necesara studiului „Sine ira et studio."

Continuare

Călătoriile astrale ale prozatorului Eugen Baciu

Gelu Dragoș

Călătoriile astrale ale prozatorului Eugen Baciu

Cu o viață tumultoasă, când la suprafață, când în subteranele pământului, la Sănic Prohova sau Aninoasa, Eugen Baciu nu s-a văzut un om împlinit până când nu s-a apucat de scris.
Era și este chemarea lui. A publicat pentru prima dată romanul autobiografic „Aşa a fost să fie” (2013, Editura RBA MEDIA, Bucureşti). Vor urma, cărțile „Eterna Moştenire” (versuri, Editura RBA MEDIA, Bucureşti), „ Emanuel şi Casandra”, (2015, Editura RBA MEDIA, Bucureşti), „Împotriva Destinului” (2016, Editura Genius), „Misterioasa viață a domnului Marlow” (2017, Editura Favorit),  „Fiul Luanei” (2020, Editura Favorit) şi „Povestea unei Dorinţe” (2023 editura ECREATOR Baia mare).
Colaborează la antologiile literare „Nemuritorii cuvintelor” şi „Iubirea dincolo de vis”, tipărite sub egida Revistei Internaţionale de Cultură „Popasuri Culturale Româneşti”.
În 2016, la îndemnul „Bibliotecii Cronopedia”, participă cu un grupaj de poezii la o nouă antologie din ciclul „Metamorfozele naturii – simfonii albastre”, intitulată „Poezie şi suflet”.
Anul trecut participa cu câte un grupaj de poezii la antologia, sub egida editurii „eCreator” din ciclul ˮVara din Suflet” și „Defilarea Cuvintelorˮ.

Continuare

ÎNTRE VIS ȘI VIAȚĂ

OLIMPIA MUREȘAN

ÎNTRE VIS ȘI VIAȚĂ

Motto: În fiecare clipă a vieții suntem cu un picior în poveste și cu celălalt în gol...

Scrierea are patru părți distincte cu titlurile: Fata din vis, Serena,  Călătoria și Drumul speranței.
Cu toate că are această împărțire,  la povestire se poate cu ușurință observa că există o continuitate a desfășurării întâmplărilor relatate.  
Apare același personaj - Luca - ce pendulează între vis și realitate.
Tot ceea ce simte fiind treaz sau adormit, perioadă în care visează o serie de întâmplări reale sau închipuite, ele au loc a se exprima în aceste povestiri.
E o chemare din astral, simte o lumină benefică ce-l atrage și-l îndrumă spre înalt, se lasă condus de energia luminoasă și de sentimentele de iubire pe care le simte.
Pare a fi un om lipsit de apărare și discernământ, dar pe parcursul derulării evenimentelor, se dovedește că a fost foarte determinat în a-și vedea visul împlinit.
Idila începe printr-o întâlnire astrală care-l poartă pe eroul principal prin vis și prin realitate până la deznodământul fericit când el, omul spiritual e convins că trebuie să păzească comoara ascunsă-n Munții Apuseni,  la un loc sacru din România.

Continuare

Dincolo de mesaje astrale, dincolo de ezoterism

Gabriela Dimitriu

Dincolo de mesaje astrale, dincolo de ezoterism

Scriitorul și poetul Eugen Baciu (sub numele adevărat, Isar Eugen) s-a născut la 14.09.1962, în comuna Podul Ursului, județul Prahova.
Prima sa carte publicată este: ”Așa a fost să fie” și a fost tipărită la Editura RBA Media București, în anul 2013. Este o carte autobiografică.
Urmează apoi multe altele, cum ar fi: ”Eterna Moştenire” (versuri, Editura RBA MEDIA, Bucureşti), romanele: ”Emanuel şi Casandra” (2015, Editura RBA MEDIA, Bucureşti) , ”Împotriva Destinului” (2016, Editura Genius), ”Misterioasa viață a domnului Marlow” (2017, Editura Favorit, ”Fiul Luanei” (2020, Editura Favorit) și ”Povestea unei Dorinţe” (2023, editura ECREATOR Baia Mare). Între timp, colaborează la antologiile literare: ”Nemuritorii cuvintelor” și ”Iubirea dincolo de vis”, tipărite sub egida Revistei Internaționale  de Cultură: ”Popasuri Culturale Româneşti”.
În 2016, la îndemnul conducerii Bibliotecii Cronopedia (Club de scriere literar¬ artistic), acesta participă cu un grupaj de poezii, la o nouă antologie din ciclul: ”Metamorfozele  naturii – simfonii albastre”, intitulată Poezie și suflet. În 2024 se alătură cu un grupaj de poezii, la colecția antologică sub egida editurii: ECreator, din ciclul: ˮVara din Suflet” și ”Defilarea Cuvintelorˮ.

Continuare

Călătorie între vis și destin

Adriana Crăciun

Călătorie între vis și destin

Publicată în 2025 la Editura eCreator din Baia Mare, „Chemare din Astral” de Eugen Baciu este o proză scurtă ce explorează dimensiunile ascunse ale conștiinței umane, îmbinând elemente de realism magic, mitologie și gândire profund spirituală. Autorul creează o poveste în care visul și realitatea se întrepătrund, invitând cititorul să își pună întrebări despre destin, credință și percepția lumii dincolo de ceea ce este vizibil.
Eugen Baciu, născut pe 14 septembrie 1962 în comuna Podul Ursului, județul Prahova, sub numele de Isar Eugen, a avut un parcurs de viață divers, marcat de experiențe ce au influențat profund scrierile sale. După ce s-a stabilit în Slănic Prahova, și-a continuat studiile și a lucrat în industria minieră, având ocazia să cunoască oamenii și poveștile lor. După Revoluția din 1989, a ocupat diferite funcții, iar din 2000 s-a mutat în București, unde a descoperit pasiunea pentru scris, inspirat de un autor ale cărui lucrări le dactilografia. Această întâlnire a fost declanșatorul carierei sale literare, debutând cu romanul autobiografic „Așa a fost să fie” (2013), urmat de mai multe volume de poezie și proză.
Cartea „Chemare din Astral” aduce în prim-plan tema călătoriei astrale, tratată ca un proces inițiatic, o căutare a sinelui prin...

Continuare

Întâlnirea cu aștrii

Iulia-Maria Ciherean

Întâlnirea cu aștrii

        Autorul Eugen Baciu ne propune un volum scurt, apărut la editura băimăreană, condusă cu grație și-un devotament desăvârșit de scriitorul și criticul literar Ioan Romeo Rosiianu.
Volumul face parte din colecția Proza și apare în anul 2025.
        Volumul debutează cu o fișă de autor, plus o notă de autor, unde găsim diverse explicații și linii despre prezentul volum.
Autorul mărturisește că: ,,În această poveste, idila începe într-o întâlnire astrală. Întâlnirile astrale sunt de fapt drumuri către alte lumi. Aceste călătorii se pot face conştient sau fără să ştii ce se întâmplă. De fapt, visele pot fi considerate ca fiind călătorii în astral. În această poveste avem de-a face cu două persoane care se întâlnesc în astral şi de acolo începe incursiunea lor. Ea primeşte învăţătura acestor abilităţi de a călători în astral conştient unde îl întâlneşte pe el, intenţionat, ca o provocare pentru ceea ce avea să urmeze, iar el nu percepe aceste întâlniri ca fiind unele evidente ci le consideră doar nişte vise de noapte.”

Continuare

TRĂIRI ÎN PLANUL SIDERAL

Valentin Lupea

TRĂIRI ÎN PLANUL SIDERAL

        Născut în 14 septembrie 1962, în comuna Podul Ursului, județul Prahova, Eugen Baciu, alias Isar Eugen, se mută cu familia în localitatea Slănic Prahova, încă de la vârsta de 5 ani, unde va urma cursurile Şcolii Generale de băieţi, după care-şi continuă studiile liceale la Liceul de Petrol TELEAJEN, din Ploieşti.
          După satisfacerea stagiului militar, își începe activitatea profesională la mina de sare din Slănic Prahova, după care se transfeă la Exploatarea Minieră Aninoasa, în Valea Jiului, de unde, după disponibilizările maive din 1997, se reîntoarce în oraşul Slănic Prahova.
          La începutul anului 2000, pleacă spre București cu dorința de a începe o viață nouă, angajându-se ca administrator al unei propietăți private, unde lucrează până în anul 2019, când pleacă la muncă sezonieră în Grecia.

Continuare

 

Poezie

Prev Next

Poezii de Violeta Mitru

Violeta Mitru

Poezii de Violeta Mitru

 Sub umbrela timpului...

Cade ploaia-n picuri mari,
Zidu-nalt îi domolește,
Sub ferestrele albastre,
Un castan bătrân foșnește...

Stâlpi stingheri își dorm lumina,
Oglindind picioru-n ploaie,
Vântul stins culege gânduri,
Ba le spală, ba le-nmoaie...

Sub umbrela cu sidefuri,
Braț la braț ieșiți pe stradă,
Își zâmbesc, zărindu-și părul
Alb ca albă serenadă...

Continuare

Poezii de Violeta Mitru

Violeta Mitru

Poezii de Violeta Mitru

Grădina cu miros de frezii...

A intrat în sat, pe seară,
Primăvara cu miroase,
Flori în pumni, cunună-n plete
Și-o rochiță de mătase...

Ochii cerului albastru,
Față, strop de lună nouă,
Zâmbet mic în colțul gurii,
Iar pe poale, rând de rouă...

A făcut popas în curtea
Casei albe cu pridvor,
Pe băncuță-a pus bocceaua
Doldora de flori cu dor...

Continuare

Poezii de Alex Halațiu

Alex Halațiu

Poezii de Alex Halațiu

Iubesc fanatic

Iubesc fanatic astăzi, ca un nebun stingher,
Ce nu-și mai știe locul și nici ce-a fost ieri.
Iubesc pe viață și pe moarte, fără prescrieri,
Iar când finalul e aproape, iubesc și mă ofer.

Iubesc fanatic astăzi, chiar pentru amândoi,
Cu toate că sunt de lume și de tine desprins,
Dar asta nu mă oprește să te iubesc ascuns,
Cu gându-mi la un noi și la un viitor în doi.

Iar dacă înșiși zeii nu-mi vor da dreptate
În dragostea deplină pe care ți-o tot port,
De dragoste sau de moarte, un ultim efort,
Le...

Continuare

Poezii de Cosmina Panca Moldovan

Cosmina Panca Moldovan

Poezii de Cosmina Panca Moldovan

STEA ÎN FLOARE

Știu că-mi pierd vremea
în visare,
că mă îndepărtez ușor de realitatea înconjurătoare,
că nu e bine,
că ar trebui să trăiesc aici și acum
ca și cum mi-ar fi ultima clipă,
la intensitate  maximă,
doar că lumea cu obișnuințele ei...
nu mă mai bucură!
Sufletul din mine se zbate
de dor și drag...
Sigur că vor mai trece ani...

Continuare

Poezii de Ioana Zidărescu

Ioana Zidărescu

Poezii de Ioana Zidărescu

ULTIM  AVANPOST

Mi-e-n sânge undeva, pierdut,
Un timp ce are zâmbet să mă coase,  
Ca o tăcere,  tandră,  de mătase,  
Înapoi... în Unul!

Mi-e prin eoni pe undeva,
Uimită certitudinea,
Că am o casă,  casă mea,
Albastră,  pe o altă stea...

Că înfiat Pământului i-am fost
Adesea într-un împrumut anost,  
Ce-și recunoaște,  strict, ca unic rost,
Vânarea de Lumină cu-orice cost!

Lumina! Ultim avanpost!

Continuare

 

Proză

Prev Next

POVEŞTI DIN SAT: Taxa de... protecţie

Nadia Urian Linul

POVEŞTI DIN SAT: Taxa de... protecţie

Cuvintele-ţi lipsesc. Nu ai ce spune. Înghiţi în sec, abia oprindu-ţi lacrimile... E prea mult. E imposibil! Cum s-a abătut aşa o ruşine asupra lui? Cine, cine să-l ajute? De ce s-a abătut asemenea nenorocire asupra familiei lui? Asupra familiei şi a neamului lui...? Nu, nu se poate! Cine e de vină...?
Începe iar şcoala. E din nou septembrie.
Din familie, el e cel mai mare copil. Toţi sunt mândri că au un licean in casă. Fraţii mai mici îl privesc cu admiraţie şi el o simte:
- Auzi, bă, Uţule, fratele meu mere la liceu. Ştii...?
Asta îl întreabă penultimul din cei şapte fraţi ai lui pe vecinul cel mic, prietenul de joacă. Îi plăcea cum sună cuvântul liceu, fără să înţeleagă ce înseamnă.
Oricum, Gicu va merge la LICEU.
Bunica ştie asta şi o simte. E feciorul fetei celei mari, e nepotul ei preferat. De aceea, de câte ori poate, îi pune în buzunarul hăinuţelor trimise în pachet câte zece douăzeci de euro. De acolo, din străinătate. Aşa, ca să-i găsească doar el... Să-i găsească şi să se bucure.

Continuare

Whisky, cowboys și capre – despre 8 Martie

Cristian BODNĂRESCU

Whisky, cowboys și capre – despre 8 Martie

Jhonny avu o noapte zbuciumată, duelul de a doua zi nu i-a dat pace. Totuși nu putea renunța și fugi, toată societatea newyork-eză l-ar fi considerat “gay”, pe atunci nefiind un titlu “prea” onorabil. Așa că în dimineața zilei de 8 martie 1857 își trase hotărât cizmele de cowboy și ieși în oraș.
Călărind un veritabil Thoroughbred, protagonistul nostru face din mers cu ochiul doamnelor mature și tinere de pe uliță, cât își descheie vreo 2 nasturi de la cămașă, spre a-și dezveli pieptul proeminent. Ajuns în birtul “Black Beard” (since 1680 Trade Mark), chemă barmanița cu o lovitură convingătoare în masă (în acel an drepturile femii încă nu erau revendicate). Deîndată apăru o tinerică amabilă, îmbrăcată provocator, dar sărăcăcios.
  “ –  Yes Sire, what can I bring you?” … I am waiting….
– Ai răbdare fă, nu văzui că mă-necași? Damn bitch! Spuse Jhonny, scuipând. A whisky, please!”

Continuare

GLORIE EROILOR NECUNOSCUȚI | MEMORIALUL GHERLA

OLIMPIA MUREȘAN

GLORIE EROILOR NECUNOSCUȚI | MEMORIALUL GHERLA

Motto: „Mai spune-mi tată o poveste,
Despre acei ce au luptat
Și uneori viața și-au dat,
Pentru o lume ce nu este.
Stau scrise-n pagini fapte mari/ a celor ce-și iubiră țara
Și-au înfruntat focul și para,/Cu brațul lor de oameni tari.”
(„Mai spune-mi tată...”de Oancă Aurelia)
„Iorga: Un popor care nu-și cunoaște istoria este ca un copil care nu-și cunoaște părinții.”
Pe pereții Memorial Gherla stă scris:
„Unii oameni
                      aprind lumânări/ la biserică
                     pentru aceia care trebuie
                                           să fie povestiți.”. (Teodor Zaica)
-sau: „De câte ori mă gândesc la trecut, îmi dau lacrimile—de câte ori mă gândesc la viitor, plâng de-a binelea”.
-sau: „Să povestim, să povestim fără de încetare să povestim! Acesta era Ordinul Seniorilor; din celulă, pivniță sau baracă. Povestirea ca act de memorie și creație constituie singurul remediu prin care dizolvăm granițele dintre vis și realitate, dintre frică și pieire, dintre je și moi, eu și mine”.    (Ion D. Sârbu)

Continuare

Lumea de sub pământ

Adriana Crăciun

Lumea de sub pământ

În mijlocul iernii, sub un cer cenușiu și înghețat, o echipă de exploratori avansa prin viscolul necruțător al unei regiuni necunoscute. Pământul era înghețat bocnă, copacii împodobiți cu zăpadă păreau statui tăcute ale unei lumi abandonate. În fruntea grupului, profesorul Dima, un geolog pasionat, studia hărțile vechi care sugerau existența unei fisuri misterioase în această zonă.
După zile întregi de căutări printre munți ascunși de ceață, echipa descoperi o grotă colosală, mascată de un strat gros de gheață și praf înghețat. Aerul era ciudat de cald în interior, iar pe măsură ce coborau, pereții grotei începeau să strălucească într-o lumină slabă, albastră. Fisura părea să fie mult mai adâncă decât orice grotă cunoscută de oameni.
— E imposibil! murmură Dima. Acest loc nu ar trebui să existe...
Pe măsură ce înaintau, detectoarele de radiație începeau să vibreze slab. În aer plutea un gaz necunoscut, bogat în heliu-3 și compuși care nu ar fi trebuit să existe la suprafață. Era posibil ca această cavitate să fie conectată la camere magmatice ascunse sau la o rețea de caverne interioare ale Pământului?

Continuare

REAZIMUL SUFLETULUI (Anul acțiunii - 1904)

Eugenia Coman

REAZIMUL SUFLETULUI (Anul acțiunii - 1904)

Reîmproprietărit de noul an, cu dorinţa de a-şi da silinţa a lăsa neşterse urme pe unde trece, studentul Nicolae Titulescu vrea să vie cât mai curând ziua când românul va figura cu strălucire în concentrul european intelectual; pentru aceasta, spune el, nu trebuie nici războaie, nici multă dibăcie politică, ci numai muncă (27 februarie 1904-ziarul Cronica).
Respirând de peste trei ani aerul Parisului, Nicolae se strecoară prin coridoarele protipendadei, cu îngrijire a nu se lăsa atins de ruina sufletului. Pentru el, capitala Franţei este un soi de amestecătură de naţii, venite de dincolo de Mediterana, din estul Europei şi din ţările asiatice.
Mult râvnit, acest oraş are meritul de a împrăştia cu prisoase gustul unei vieţi libere, neîmpovărate. Este un adevăr de neocolit, că boierimea crescută în şcolile Parisului îşi găseşte uneori alunecare şi spre cele urâte. Cei în vârstă, care nu vor a se deprinde cu schimbarea, spun că acest veac a început cu multă decadenţă, şi că aplecarea tineretului spre obscen, ba chiar spre depravare, iese vrând-nevrând la suprafaţă, ca untdelemnul deasupra apei, ceea ce aduce umbrire omului, de oriunde ar veni el.

Continuare

 

Teatru

Prev Next

STRIVEŞTE FIRELE DE IARBĂ!

Virginia Paraschiv

STRIVEŞTE FIRELE DE IARBĂ!

 Comedie grotescă într-un act

 

PERSONAJELE (în ordinea intrării în scenă)

BUNICUL-speculează „dreptul celui bătrân”.

HECTOR-copil bătrân, impune „dreptul celui mai mic”.

CASANDRA-aplică „dreptul celui puternic”.

Continuare

SFÂNTA PERJĂ DIN ANŢĂRŢ (parodie la pies…

Angelina Rosca

SFÂNTA PERJĂ DIN ANŢĂRŢ (parodie la piesele lui Dumitru Matcovschi)

personajele

LISANDRU – tatăl lui Nichita
NICHITA – fiul lui Lisandru
ELENA – soţia lui Lisandru, dar şi mama lui Nichita
ANA – logodnica de la Chişinău a lui Nichita, dar nenora lui Lisandru şi a Elenei
 ILEANA – vecina
UN BERBEC – care nu-i Imanuil
O PERJĂ – care-i sfântă

Acţiunea are loc şi până azi la teatrul A. S. PUŞKIN, care-i şi academic

Continuare

MELON sau CAPETE DE FEMEI

Marian Ilea

MELON sau CAPETE DE FEMEI

(piesă de teatru în două acte)

Decorul

Cârciuma „La Dudinski”: scaune, sticle de băutură pe mesele de tablă verzi, într-un colţ două mese lipite, cu farfurioare pline de fursecuri. E parastasul sculptorului în piatră Melon. Acţiunea se petrece către seară, când cei invitaţi, venind de la cimitir, intră în cârciumă. Se aşează. Se ridică. Povestesc despre răposat. Domnul Dudinski îmbrăcat în hainele de lucru e la barul din dreapta, va servi la mese. Ceilalţi îmbrăcaţi în costume. Irina (fosta iubită a sculptorului) îmbrăcată în fustă neagră, cămaşă neagră, pantofi negri şi sacou negru.

Continuare

 

Eseistică

Prev Next

(12)SE PARE CĂ ARISTOTEL ESTE MAI PUȚIN GRĂBIT DECÂT MAESTRUL SĂU DE RETORICĂ, PLATON

eCreator.ro

(12)SE PARE CĂ ARISTOTEL ESTE MAI PUȚIN GRĂBIT DECÂT MAESTRUL SĂU DE RETORICĂ, PLATON

          În cele din urmă, Aristotel revine la suprafață din lunga lui cercetare asupra artelor imitative, cu precădere a muzicii și a poezie, exact lângă locul în care se opreşte Platon.
          Astfel, arta regală a cârmuitorului reprezintă pentru amândoi suprema autoritate în rânduirea şi-n reglementarea plăcerii.
          Aristotel este mai puțin grăbit decât Platon, în direcția de a da o sentință de condamnare morală împotriva amuzamentelor populare fiind mai conștient de pluritatea scopurilor apropiate pe care le poate sluji reprezentațiile comice sau mişcătoare.
          S-ar părea că Aristotel chiar preconizează uneori cultivarea talentului într-un scop estetic pur.
          Astfel, copiii trebuie învățați să deseneze în cele mai bune condiţii, bunăoară, nu numai în scopuri utilitare, ci și pentru a putea deveni achizitori instruiți de comori artistice și judecători mai siguri ai formelor umane(POLITICA, 1338b).

Continuare

(11) ARTA CÂRMUITORULUI ŞI A EDUCATORULUI, UN SINGUR BINE

Valentin Lupea

(11) ARTA CÂRMUITORULUI ŞI A EDUCATORULUI, UN SINGUR BINE

          Arta îşi realizează scopul atunci când produce plăcere, care plăcere variază în funcție de caracterul artei, precum şi de gustul și vârsta auditorului, însă nici chiar plăcerea delectării raționale, cea mai înaltă pe care o poate furniza arta, nu este un scop în sine, deoarece artele imitative sunt arte instrumentale.
          Cea mai autoritară artă, aceea care poate   fi cu adevărat denumită arta dominantă, este cea etică şi politică, arta regală a regelui filosof, artă preconizată de Platon.
          Pentru a ajunge la o concluzie, va trebui să luăm în considerare, înainte de toate, utilitatea etică şi socială a artelor frumoase, deoarece, omul de stat culege doar efectele delectabile produse de muzică şi dans, de poezie şi pictură, şi le adoptă în chip de unelte de modelat caracterele.
          Cu toate că oamenii de stat se preocupă cu armonizarea, în modul cel mai bun a muncii şi distracţiei tuturor cetățenilor, responsabilitatea lor de căpetenie rămâne educația tineretului.

Continuare

Filosofia indiană și sublima ei subtilitate (VI) | Partea a V-a

George PETROVAI

Filosofia indiană și sublima ei subtilitate (VI) | Partea a V-a

E. Hinduismul

    Cu peste 500 de milioane de credincioși, hinduismul reprezintă religia marii majorități a indienilor. Dar este el cu adevărat o religie, atâta timp cât n-are un întemeietor, n-are o doctrină bine precizată și un cult unitar (reprezentanții lui nu țin la doctrină și la cult, ci se mândresc cu toleranța hinduismului față de toate concepțiile religioase) și atâta timp cât găzduiește de-a valma forme superioare de religiozitate și unele dintre cele mai elementare? Indologii, de altminteri, recunosc că este vorba de o religie cu totul aparte, respectiv că „hinduismul n-ar fi o religie în înțelesul obișnuit al cuvântului”. Chiar omul politic Jawaharlal Nehru (1889-1964) subliniază în Autobiografie că nu o dată s-a spus despre hinduism „că n-ar fi propriu-zis o religie în sensul obișnuit al cuvântului”.
    La drept vorbind, hinduismul sau neobrahmanismul constituie noua formă a vechii religii hinduse din perioada vedo-brahmană, credință slăbită întrucâtva de marii reformatori religioși Jaina și Buddha, însă păstrată mereu vie în sufletul credincioșilor de rând, cu atât mai mult cu cât doctrinele jainiste și budiste erau de neînțeles pentru poporeni prin subtilitățile lor speculative. Pe lângă toate astea, sistemul castelor pe care se baza brahmanismul, era atât de înrădăcinat în mentalitatea hindusă și viața socială, încât nici măcar budiștii nu s-au atins de el, iar brahmanii, dându-și seama la timp de primejdia ce-i amenința pe ei și cultul lor, „au întreprins o vastă operă de adaptare a doctrinei și riturilor brahmane la înțelegerea și gustul poporului dornic de miraculos, pentru a putea să ducă astfel cu mai multă eficacitate lupta împotriva jainismului și budismului” (E. Vasilescu).

Continuare


Grigore Alexandrescu (1810 – 1885)


Privighetoarea şi măgarul

Nenorocita privighetoare

Cântă-n pădure a ei durere

Natura întreagă dă ascultare,

Tot împrejuru-i era tăcere.

 

Alţii în locu-mi ar descri poate

Acele tonuri neimitate,

Glasul acela-nmlădiitor,

Ce c-o-ntorsătură lină, uşoară

Treptat se urcă şi se coboară,

Plin de simţire, plin de amor.

 

Eu vă spun numai că despărţirea

Şi suvenire pline de jale,

Că nedreptatea, nelegiuirea,

Era sujetul cântării sale.

 

Un măgar mare ce-o ascultase,

Şi ca un aspru judecător

Capul pleoştise, sau ridicase

Câte-o ureche,-n semn de favor,

 

Ieşi-nainte să-i dea povaţă,

Şi c-o neroadă încredinţare:

„Am fost, îi zise, aci de faţă,

dar zău nu-mi place a ta cântare.

 

Cu toate acestea, am nădejdi bune,

De nu îţi pare lucru prea greu

La nişte reguli a te supune,

Luând de pildă cântecul meu”.

 

Atunci începe cu bucurie

Un cântec jalnic şi necioplit,

Încât de aspra lui armonie

Toată pădurea s-a îngrozit.

 

Privighetoarea, fără sfială,

Zise: „Povaţa e în zadar;

Căci, d-aş urma-o, nu e-ndoială

Că eu în locu-ţi n-aş fi măgar”.

 

 

Privighetoarea şi măgarul

 

Neobosita privighetoare

Cânta-n pădure în fiece seară,

Nimeni din codru nu-i da o floare,

Deşi cu plăcere toţi ascultară.

 

Alţii la munca ce-au început

Îşi cer răsplata da la început,

Privighetoarea însă-i firavă,

Nu ştie-a cere, cântă-n zadar,

Cântecu-i dulce umple de har

 

Pe fiecine şi-l-nalţă în slavă.

 

Pline de tâlcuri triluri răsfiră

Privighetoarea--şi pline de dor,

Toţi o ascultă pătrunşi şi se miră,

Dar apoi pleacă la trebile lor.

 

Un măgar însă, văzând care-i treaba,

Îi spuse simplu, ca om din popor:

„Privighetoareo, tu cânţi cam degeaba,

Nu ştii din cântec să scoţi un favor.

 

Tu ai nevoie, să nu mori săracă,

Fiindcă, vezi bine, cânţi în zadar,

De-un om de afaceri, loby să-ţi facă,

Sau cum se spune mai nou – impresar.

 

Eu sunt în stare treaba aceasta

S-o duc în spate, că multe am dus,

Uşa cu capul sau cu copita

Ştiu a deschide, chiar colo mai sus…”

 

De-atuncea cântă cu bucurie

Privighetoarea în zilnic concert,

Iară măgarul, la datorie,

Stă după uşă şi rupe bilet.

 

 

Îşi zice în gându-i privighetoarea:

„Munca-n cultură văd că e grea

Şi-n lumea artei n-ai consacrarea

De n-ai un măgar ce copite să dea!”

 

 

Dimitrie Bolintineanu (1819 – 1872)

San-Marina

 

San-Marina astăzi are

Sărbătoare de păstori,

O serbare

De plecare

La Vardar, ce cură-n mare,

Alergând pe pat de flori.

 

Se întinde masă dalbă

Pe un plai lângă Cătun,

Cu smântână

De la stână,

Şi cu fagi de miere albă

Şi cu vin de la Zeitun.

 

Dintr-o mână-n-altă mână

Cupa prefigurată-n flori

Trece plină:

Beau, închină

Pentru ţara lor română,

Pentru turmă şi păstori.

 

Cei bătrâni, cu albe plete,

Cei dintâi la masă-nchin,

Hora pasă

Lângă masă,

De flăcăi şi june fete,

Cu păr negru, cu alb sân.

 

Fluierile şi cavale

Sună vesele cântări,

Lângă mese,

Cete dese

De copii se joc pe vale

Ca-ntr-un vis de desfătări.

                                   Popii binecuvintează

Şi atunci toţi s-au mişcat

De plecare

Către mare,

Turmele înaintează,

Toţi cu totul le-au urmat.

 

Caii poartă în spinare

Corturi, paturi, aşternut,

Toată casa,

Toată masa,

Şi veşminte de-mbrăcare,

Tot ce au, tot ce-au avut.

 

Mumele, în glugi pe spate,

Poartă prunci cu păr bălai

Sau mioare

Lâncezioare.

Clopotele, legănate,

Sună depărtat de plai.

 

Turma bleagă, câinii latră,

Caii nichează uşor;

Mai departe,

La o parte,

Sub o măgură de piatră,

Cântă-n fluier un păstor.

 

Şi pe cale mic şi mare

Stă, mai cată către sat,

Cu plăcere

Şi durere,

Îi trimite fiecare

Câte-un dulce sărutat.

 

Seara vine şi păstorii

La pârâu toţi se opresc,

Şi fac focuri

Şi fac jocuri

Pân’ ce visele-aurăriii

Peste geana lor plutesc.

 

Astfel trece scurta viaţă

De străini neatârnaţi,

Ca cocorii

Şi ca norii,

Când pe câmpuri de verdeaţă,

Când pe munţii cei înalţi.

 

Oamenii au arme dalbe

Şi femeile dulci nuri,

Cu guriţă

De liliţă,

Coame d-aur, fete albe,

Ochii lai ca nişte muri.

 

Dar durerea, vai! nu lasă

Nicăieri pe muritor,

Ce dor mare!

Ce-ntristare

În lumina lor le-apasă

Când oiţele le mor!

 

San-Marina

 

Azi oraşul nostru are,

Fiindcă-i an electoral,

O zi mare,

E votare,

Va alege fiecare

Candidatul ideal.

 

S-au întins de mult pancarde

Şi afişe peste tot,

Strada arde,

Fum, petarde,

Veselie ce decade

În spectacol idiot.

                                   Crâşmele-s închise toate,

Omul să fie lucid,

Dar în cete,

Pe la spate,

Câte unul sticla scoate

Şi în juru-i toţi fac zid.

 

Cei bătrâni se-ntrec în sfaturi

Date noilor votanţi,

Cum să-mpături,

Mai pe lături,

Foaia dată pentru voturi

Ca să nu fie mustraţi.

 

Pe la colţ, în cârduri dese,

Gură cască stau copiii,

Şi când iese

Câte-un om se

Bulucesc făr’ să le pese

Şi-l întreabă nerozii.

 

Candidaţii vin cu fală,

De amici înconjuraţi,

Intră-n sală

Cu o pală,

Faţă, fiindcă e reală

Teama de-a nu fi votaţi.

 

Preşedintele-i curtează

Şi c-un ton profesional,

Raportează,

Cu emfază,

Că e ordine şi pază,

N-o să fie iar scandal.

 

Limuzinele-nşirate

Îi aşteaptă primprejur,

Ca-n campanii,

Cu şampanii,

Desfundate-n caz că poate

Vor ieşi din primul tur.

 

Doamnele simandicoase

Vin in lese cu dulăi,

Mofturoase,

Preţioase,

Lor le-ar sta mai bine-n lese

Decât bietelor potăi.

 

Pruncii tipă, url-un câine,

Clopotele bat dungiş,

Telefoane

Şi claxoane,

Te opreşti şi parca-ţi vine

Să-ţi faci cruce pe furiş.

 

Astfel trece ziua asta,

Tot vacarmu-i un ecou,

Dimineaţă,

Altă viaţă,

Vom deschide doar fereastra

Şi-o intra un soare nou.

 

Cel puţin aşa se crede,

Vom avea precum s-a zis:

Miere, lapte

Şi de toate,

Tot românul va fi verde

Şi-om trăi ca la Paris.

 

Dar raţiunea ce ni-n creştet

Nu ne lasă să sperăm,

Jos raţiunea!

Sus naţiunea!

Chiar dacă românu-i veşted,

Peste trei ani iar votăm!