În 1887 începea construcţia monumentului-simbol al Parisului, Turnul Eiffel. Acesta avea să fie finalizat în numai doi ani şi patru luni, datorită unei tehnologii inventate de un român, inginerul Gheorghe Pănculescu (1844-1922).

Legătura sa cu desfăşurarea şantierului din centrul capitalei Franţei s-a concretizat în momentul în care Pănculescu a fost recomandat de poetul Vasile Alecsandri lui Gustave Eiffel. În 1879, cunoscutul inginer francez îi face o vizită lui Gheorghe Pănculescu, la Vălenii de Munte, pentru a-l cunoaşte în mod personal pe cel care revoluţionase o tehnologie folosită la construirea căii ferate Predeal - Ploieşti. Inovaţia proiectului respectiv a constat într-un nou sistem de montare a şinelor de cale ferată în exteriorul spaţiului unde acestea urmau să fie prinse pe traverse.

Începea, astfel, ascensiunea profesională a lui Pănculescu, care avea să devină Inspector General al Căilor Ferate Române.

Cu ocazia vizitei din mai 1879, Eiffel îi prezintă inginerului român planul său de construire a unui turn de oţel, în centrul Parisului şi care avea să fie inaugurat pentru expoziţia universală din 1889. Pănculescu îi propune lui Gustave Eiffel folosirea metodei sale de lucru pentru realizarea monumentului, acesta constând din realizarea pieselor de oţel la sol şi asamblarea acestora în mod treptat, pe parcursul înălţării turnului.

La 28 ianuarie 1887 au început  lucrările la Turnul Eiffel, al cărui arhitect a fost francezul Stephen Sauvestre. Maurice Koechlin şi Emile Nouguier au fost inginerii constructori care s-au ocupat de buna desfăşurare a şantierului, organizat de Compagnie des Etablissements Eiffel. Lucrările la turn au necesitat aproximativ 7300 de tone de oţel, produs la Reşiţa, iar masa totală a monumentului a fost de circa 10.100 de tone.

Turnul a fost finalizat la 15 martie 1889 şi inaugurat 16 zile mai târziu. Acesta are o înălţime de 324 de metri, similară unui bloc de 81 de etaje. În momentul finalizării construcţiei, monumentul a fost declarat cea mai înaltă construcţie realizată de om, titlu pe care şi-l păstrează până în 1930, când este inaugurat turnul Chrysler din New York.

Deşi Turnul Eiffel este unul dintre cele mai vizitate obiective turistice ale lumii, puţină lume îl cunoaşte pe cel care a inventat tehnologia folosită la realizarea acestuia. Gheorghe Pănculescu şi-a pus, astfel, amprenta asupra unei construcţii impunătoare, legându-şi totodată numele de cel al cunoscutului Gustave Eiffel, decedat în 1922, în anul în care a murit şi inginerul român.

Ca o recunoaştere adusă meritelor lui Gheorghe Pănculescu, în anul 2004 Şcoala de Arte şi Meserii din Vălenii de Munte a primit numele inginerului.

http://www.descopera.ro/cultura/14862353-turnul-eiffel-constructia-frantuzeasca-bazata-pe-o-tehnologie-inventata-in-romania-foto?utm_source=newsletter&utm_medium=li699_mi113196&utm_content=articol&utm_campaign=Pentru+prima+data+in+istorie+s-a+deschis+buncarul+unde+se+afla+ascunsa+rezerva+mondiala+de+seminte.+Care+este+motivul&utm_term=li699_mi113196_s31783